AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
880

Casterstag?

Jag har ett problem på min 540. Det klockar från höger framhjul och är lite glapp i ratten inte så mycket att det stör. Jag frågade någon som sa att det var kasterstaget som behövde bytas men vad är det? Har tittat hos mekonomen och i bmw´s rep handbok och det finns inte med. Vet någon om det kallas något annat? Eller vet någon vad det är för ljud?

tomcat
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Tycker det låter som ett styrstag jag, eftersom det är glapp i ratten...

//Cosmos
E28 Registret # 160
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Casterstaget är det snett bakåtriktade staget från styrspindeln,ganska kraftigt med en stor bussning i chassit,men jag är inte helt 100 på hur framvagnen ser ut på 540:n men på bl a 525:an kan detta stag ge dom symptom du beskriver.

OO=00=OO
Finns det casterstag på mekonomen? Ska även kolla styrstaget. Får lossa hjulet o rycka lite i stagen.
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Du kan lätt kolla om Casterstagen är slut, gör följande:
Låt en person köra bilen sakta. En annan person går/springer brevis bilen och håller ögonen på ett framhjul. Personen i bilen bromsar hårt. Om framhjulet då "fjädrar tillbaka" är Casterstagen slut.
I annat fall är det nog krängningshämmarstagen som är slut (lodrät stag som du direkt ser när du tar bort ett framhjul)
Hoppas att det är krängningshämmarstagen verkar lättare att byta.
"Casterstaget" beskrivet ovan benämns som tryckstång hos BMW.
Är det glapp i det är det inga problem att märka detta, punktbromsa vid låg hastighet och glunkar det och slår då, då är det troligtvis ett av/ eller båda tryckstängerna som glappar. Slutkolla genom att hissa upp bilen och rucka på leden vid spindeln, glapp...bara att byta!
Tips:
Innan man dragit åt förbandet ordentligt vid tryckstagets inre kraftiga fäste, vid bussningen, är det Mycket viktigt att man belastar framvagnen normalt. Är bilen upphissad och man drar detta bultförband helt är risken stor att man knäcker bussningen när man sänker ner bilen igen!

oo=00=oo
Matskoolio har helt rätt det är casterstagen somm glappar när det "slår" i ratten och klonkar

PH
Det klonkar inte eller slår vid bromsning. Vad kostar casterstag ungefär?
eing9911
Casterstaget heter bakre vä/hö nedre länkarm hos Mekonomen och de kostar 726:- st. De är dock utan den innre bussningen som kostar 155:- st. Om du köper dessa så se till att de pressar in bussningarna i stagen för det är inget man gör själv om man inte har en hydraulpress (risk att man förstör dem annars och det kan vara dumt med grejor för nästan 1000 spänn). Sen är det lite pill att byta dem också för alla framvagnsdetaljer brukar sitta som f**n.

Lycka till från en som nyss har gjort proceduren!
eing9911: Det finns nåt som heter främre också måste man byta den med eller räcker det med bakre vä/hö nedre länkarm?

tomcat
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
främre är den "vanliga" länkarmen, så förhoppningsvis slipper du att byta den
Hej, hoppar in här på en gammal tråd.

Jag har precis samma fenomen som Mikaell beskriver:

"Du kan lätt kolla om Casterstagen är slut, gör följande:
Låt en person köra bilen sakta. En annan person går/springer brevis bilen och håller ögonen på ett framhjul. Personen i bilen bromsar hårt. Om framhjulet då "fjädrar tillbaka" är Casterstagen slut.
I annat fall är det nog krängningshämmarstagen som är slut (lodrät stag som du direkt ser när du tar bort ett framhjul)"

Jag fick hjälp att byta krängningsstag, men mekanikern sa att även bussningarna i länkarmarna (Casterstag?) var kassa, och behövde pressas ur och bytas ut. Är det verkligen "Länkarm bakre vä/hö nedre" (kolla Länk välj bmw - 5 serie e34 - framvagn) som bussningen gäller, borde det inte vara den främre? Rätta mig om jag har fel, jag blir lite yr i huvudet av det hela. Brukar spindelleden ta stryk av den dåliga bussningen, kanske är det ide att byta hela armen?

Tacksam för hjälp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.