AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
648

Får ej bort växelspaksknoppen

Min kompis har en BMW 328i 1997 dvs. E36. Får ej bort växelspaksknoppen. Det är någon "aluminium" variant ej original som sitter där. Börjar bli 95 % säker på att den är limmad eller något! Vad skall vi göra? Lämna in bilen till nån som sågar alt. tar till någon anna form av våld på den?

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Original ska man i alla fall dra hårt som F*N rakt upp...men akta nyllet! :)
Hej och välkommen till Sveriges största märkesinriktade bilforum.

I detta eminenta forum finns en sökfunktion vid namn sök inlägg: Länk

Svaret på din fråga är att om knoppen är orginal så skall man lägga bilen i 2an och dra med ett stadigt tag uppåt.Den kommer släppa, och då är de stor risk att man ger sig själv en snyting.
Så consider yourserlf warned :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
wendtan: Har du svårt att läsa?? Det står att den EJ är original och att den förmodligen är LIMMAD och att jag har med mina 88 kilo MUSKLER försökt få loss den men EJ lyckats. Hur skall jag nu göra när det EJ(!!!) går att rycka bort den.

Ja du får väl träna mer....

Sitter den ordentligt limmad så får ni såga itu den.
Jag förslår lite mer ödmjukhet innan du fortsätter på detta forumet.

Eftermarknads knoppar brukar ofta sitta skruvade med en insex någonstans annars.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Spelar väl ingen roll om den är original eller ej, sitter de på samma sätt så tar man ju lös dem på samma sätt. Så du kan tona ner din attityd.

Jag har sett en del eftermarknads knoppar, och de flesta skruvas fast från sidan med en insexnyckel.

//Simon
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kan ev. hjälpa om man värmer försiktigt med värmepistol på knoppen, tänkte ifall den är limmad.

//Simon
Oupsidaisy...den här tråden började bra...:)
Kanske börja med att plocka bort en originalknopp från en annan BMW så du ser hur knoppen och spaken ser ut och hur det sitter ihop, sen kanske prova om du kan få dit nån typ av avdragare kanske i kombination med värme om du misstänker limning, det kan ju gå illa åt damasken om du inte kan få undan den tillräckligt. Som sista utväg är det väl sågen som gäller men även då har du ju nytta av att veta hur det ser ut original så du bara sågar i knoppen.
Hej Hopp
Eriksvenss:

Du bör nog försöka att vara lite mer trevlig när du skriver på detta forum tycker jag. En charmkurs skulle inte sitta helt fel för din del... :-)

Beträffande växelspaksknoppen så är det lättast att få bort den om växelläge 2 är ilagd. Om det nu inte sitter en liten skruv i sidan på knoppen, så försök att vrida på den innan du drar den uppåt. Det sista alternativet är som Wendtan säger att du får såga bort den...

Nikelas:

Man får en känsla av att du och Eriksvenss är en och samma person, med tanke på ditt svar alltså... :-)

// Jögge Länk

Nikelas svar blev visst raderat...

// Jögge Länk

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Ja, nu är du ödmjuk! annars så...då du! då skickar vi hasso med fälgkorset! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.