|
|
|
|---|---|
|
Har låtit en firma byta dämpare och fjädrar bak, samt pluggat nivåregleringen, p g a läckande dämpare. Bytte även dämpare fram, så märks en avsevärd skillnad när man kör. Nu till mitt bekymmer. Det hörs ett HÖGT knirrande från hjulhusen på båda sidor så fort minsta lilla vägskarv eller liknande passeras. Först trodde jag att det var övergående men nu verkar det inte försvinna. Antingen får man ha radion på hög volym eller köra med öronmuffar.... Har för mig att jag hittat ett inlägg om något sådant här tidigare men hittar inte det nu. Det finns ju ett gäng här som pluggat sin nivåreglering - någon med samma erfarenhet? Tror i o f s inte att det har att göra med att bilen hade nivåreglering, utan att det är i samband med bytet av fjädrar och stötdämpare. All input välkommen! | |
|
Väntade verkstan med att dra åt skruvarna till dämparna när bilen var i körläge, eller drog de åt dem med hjulen i luften? Drar man åt i upphissat läge hamnar bussningarna fel. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för svaret Erikw! Vet inte hur de gjorde tyvärr.. Skall köra till dem imorgon för att påpeka det hela, tänkte att jag skulle kolla erfarenhetsbanken här först. Nu har jag ju en kontrollpunkt iallafall :-) |
|
|
Dom kanske tog bort gummit mellan fläder och kopp? Endast döda fiskar flyter med strömmen. |
|
|
Så låter min Touring när jag lastat lite för mycket och avlastningsventilerna för övertryck i nivåregleringen löser ut. Kan det vara så att de inte tänkt på hur givaren för nivåregleringen hamnar med de nya dämparna och att bilen försöker rätta till nivån och tror att den är för låg ibland ?? Att bara plugga oljeledningarna borde ju göra att den automatiska nivåregleringen får fnatt om man inte kopplar ur givaren på bakaxeln. Kan ju iaf vara en tanke !? Min BMW Länk |
|
|
FordLTD: Givaren skall vara bortkopplad. Det finns en PDF i flera trådar här som beskriver hur man demonterar nivåreglering. Jag mailade den till dem som ett tips innan de fick bilen. Har varit och snackat med mekanikern kort och fått följande. Beror förmodligen på att det är skillnad i storlek på de gamla nivåreglerade dämparna och de nya gasdämparna från Sachs.. Han har fixat detta på en annan bil tidigare om jag fattat saken rätt. Har inte läst/hört av någon annan som pluggat nivåregleringen att det skulle kunna uppstå sådana problem. I o f s så har de flesta använt någon form av sänksats, kanske det passar bättre? Eller så har kanske deras mekaniker resonerat som så att det är nog ingen som vill köra från verkstaden med en bil som låter som om den hade hundra inknökade frigolitkartonger i skuffen. Alltså att de hört ljudet samt fixat det. Det var ju inte precis gratis om vi säger så... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.