|
|
|
|---|---|
|
Jag har skaffat mig en 325i limo-91 och känner mig nu sp här i efterhand en aning besviken på komforten, och speciellt ljudnivån i bilen.. Speciellt gäller det vindbrus i högre farter. Hur är era E36:or? Och finns det några kända fel som kan ge dessa symptom? BMW is like a women: High Temprament, But Beutiful angleeys... | |
| Visst blir det klart brusigt uppe i fart men det vägs upp av det faktum att det härliga motorljudet tar sig in i rikliga mängder i låg fart.. Man jag håller helt klart med om att det blir relativt mycket vindbrus. | |
|
Speciellt jämfört med den E30 jag körde innan så går min E36 förhållandevis tyst i motorvägsfarter. Men visst kunde det varit betydligt bättre, det är en bra bit kvar till E34ans nivå. Men frågan är om man inte fått kompromissa på motorljudet i kupén om man tystnat ner den ytterligare. Lite mindre vindbrus hade iallafall inte skadat... /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
| Tyckte att 328touringen (-96:a) var lite bullrigare än E34:an jag hade innan, komforten var för övrigt god. M-chassi och sportstolar vad det på den bilen. Man kunde lätt göra en dagsetapp på 75-100 mil utan problem för varesig kropp eller knopp. Och så hade man ju oförskämt roligt under tiden... | |
|
ljudet är så bra i min bil så när jag kör E4 eller liknande så ere bara höja musiken =) annars så är ju motorljudet rena musiken i vissa farter ;) speciellt med sportfilter "I´ll make him an offer he cant refuse" |
|
|
Tycker ljudet är okej inne i bilen, hade ju E30 innan så man är väl inte så kräsen =) Ang komforten är den riktigt bra, har sportstolar å m-chassie! Ska ut på en sverigeresa till sommarn får väl återkomma då när man har lite mer kött på benen... MVH Min 328; Länk |
|
|
Jag kör en gammal Datsun nu i vinter och i jämförelse med den är E36:an tyst som i graven! :) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Som en papplåda i jämnförelse med storebror :) ///MVH Hasso Länk |
|
Vindbruset var väl värst på de tidiga exemplaren men blev något bättre sedan. Knottror på backspeglar och lyktglas och andra dörrlister är väl de modifieringar jag känner till angående det. Dörrlisterna är väl det som ger störst effekt att byta i efterhand om det är där det brusar, men de är ganska dyra. (Det jag säger om dörrlister gäller sedan.) Jag jan konstatera att min 98 upplevs tystare än 92:an jag hade tidigare. Jag har också noterat att ljudisoleringan i dörrar och under baksäte ser helt annorlunda ut, så det har nog genomförts förändringar löpande. E34 är dock tystare, tom den 90:a jag hade var tystare än min E36 98. |
|
|
E36 har ganska dålig ljudkomfort men själva åkkomforten tycker jag var mycket bra. Sportstolarna är väldigt sköna också. Ljudnivån är väl inte världsbäst i E46 heller för den delen. |
|
|
I min bil är det alltid vind brus då jag kör 90% av tiden med takluckan öppen! Älskar den där lilla luckan! <3 HAHA! Och om det börjar blåsa för mkt ute... Höjer man bara nivån på stereon! Men annars kan jag inte klaga alls på vindbrus eller så i min bil trots det är en coupe med framdörrar utan fönster ramar! Enda e väl lite all gammal plast som borde smörjas in med silikon så det inte knirrar eller knorrar! Toppen bil enligt mig! Shake That Ass |
|
|
Jag är missnöjd med ljudisoleringen i E36. Jag hade en E34 sedan tidigare och den var jag riktigt nöjd med. Vid stadskörning är E36 helt ok men landsvägen blir jobbig vid långa sträckor. Jag ska försöka få ned lite av vindbruset nu i sommar genom att montera på de där små gummituttarna på framlyktorna. Årsmodell 96 och framåt har ju redan dessa ingjutna i glasen. E39 blir mitt nästa val och det är jag nästan bergsäker på :) ///Foppa |
|
|
Hasso: Och storebrodern tar igen det i styrrespons/väghållning som en papplåda :) Men tyst är den, de håller jag med om. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Min förra e36 hade en del ljud för sig, takluckan visslade i farter över 110, visst vindbrus även i övrigt. Men framför allt ett våldsamt vägljud, men det kanske berodde mest på 235/40R17 och en KRAFTIGT sänkning? Med vinterdäcken på så var den både tyst och komfortabel... /Christofer |
|
|
Min 2003 E46 318d Touring med en relativ grovkalibret M47D20 motor har et betydelig lavere decibel (db) nivå ved f.eks motorveishastigheter enn min tidligere 1997 E36 323i hadde...tiltross for rekkesekserens fantastiske sang (M52B25). Man merker tydelig at utviklingen går fremover...mon ikke E90 blir like komfortabel som E39 :) "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
| En fråga till foppa: Vad menar du för gummi ploppar på lyktorna? och hur kan en sån sak få ner ev ljud nivåer? | |
|
BMWseven: Läs denna tråd om gummiplopparna Länk Se även denna bild Länk där du kan se i "plopparna" i övre kanten på glaset. En liknelse är ju att det även sitter "ploppar" på backspeglarnas innersida som ska ta bort vindbrus. ///Foppa |
|
| OK tack foppa! Konstigt ändå att så små detaljer kan göra nytta ända in i cupén... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.