|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Säkert en onödig tråd enligt många, men men... Brickan på bilden nedan sitter på stötdämparstångens kona. Hittar inte den i ETK?? Nån som vet om brickan kanske följer med om man köper ny dämpare hos BMW? Eller om brickan egentligen är en del av nåt annat större so rostat bort el liknande...? Känns som den är rätt viktig, som jag förstår det så är det den som får ta upp all kraft... Länk | |
|
ser som du säger ut att vara något som rostat bort från något annat.. du har inte mer ingående bild på var/hur den satt? Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Den brickan brukar följa med nya stötdämpare och om det finns en monteringssats brukar den följa med där också. _______ //Niklas |
|
| Koni: Har köpt nya KONI-dämpare av stötdämparverkstan, men där följde inte med någon bricka, tyvärr... Får väl försöka få dom gamla i skick då... | |
|
Här har du väl kollat? Länk Exakt var sitter den, jag kanske har någon över... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Oj glömde skriva att det gällde framdämparen. Och jag hittar inget liknande min bricka på bilden i ETK. | |
|
En bild på brickan med konan den ska möta. Länk |
|
|
Ibland så ser inte bilderna i ETK ut riktigt på samma sätt som delarna gör i verkligheten. Om det är den nedre brickan (nummer 2) som sitter under fjäderbenslagret så är den oftast lite halvrund för att passa gummi stoppet (nummer 11) som sitter under på stötdämpar stången. Och om det är den övre brickan (nummer 8) så är det oftast en mindre flat bricka som som är under tobb muttern. /R Länk |
|
|
Sorry, läste inte hela inlägget så jag tittade på fel ETK bild. Om det är stötdämparen fram så titta på den här bilden istället. Länk Jag antar att det är den nedre brickan (nummer 3 på bilden) du letar efter. /RS2 |
|
|
Nr9?: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
RS2: Här har du rätt ETK bild att titta på. Länk På den bilden har jag köpt detalj 1, 3, 5, 6, 9, 10. Ytterligare en bild på brickan, med 15 års rost borttaget. Länk |
|
| Erikw: Möjligt att det kan vara den, men det kan även vara en distans mellan stötdämparen och den stora "muttern" på fjäderbenet, med tanke på att den benämns som "spacer". Men men, kanske får köpa hem en sån å se vad man får... | |
|
Är du säker på att brickan är original då? Av din bild på den gamla rostiga brickan Länk och av bilden i ETK Länk så tror jag att det är nummer 3. /RS2 |
|
|
RS2: Jag har redan köpt nummer 3, den ser du till höger på denna bild. Länk |
|
| Till VÄNSTER menar jag, trött nu...... | |
|
På dom KONI dämpare jag har köpt så har det alltid följt med den koniska brickan om dämparen har haft avfasningen. _______ //Niklas |
|
| Koni: Har varit i kontakt med säljaren, men han kunde inte se att det skulle följa med någon bricka till denna stötdämparen. Dessutom hade dom inga liknande brickor. | |
|
Så som den stora brickan (nummer 3) ser ut Länk så behövs den koniska brickan under mot motsvarande avfasning på stötdämparen men det ser lite konstigt ut med så olika diameter på hålet i dem. /RS2 |
|
| RS2: Skiljer bara 1 mm i diameter på hålen, man ska inte alltid lita på ögat... =) | |
|
Snacka om att man kan luras av bilden... :-) Du skulle lagt dem ovanpå istället! /RS2 |
|
|
Kolla Erikw´s tips en gång till. På M3an heter "brickan" distans och sitter på stötdämparns kolvstång även på bilden i ETK Länk ----BMW ///M3--- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.