AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.611

530 V8 Vs. 540? E34

Sida 1 av 3
Go
393
Golddigger
G11 730d -16
Jag tänkte köpa antigen en 530 v8 eller en 540... skiljer det mkt i bränsle-ekonomin? Om jag köper 530, kommer jag då sakna dom där 70 hästarna? Har hört att det ska vara olika automatlådor på dom... vilken håller isåfall bäst?

530:is automatlåda håller bäst.

Mvh Stephan
...men 540 är troligen bästa köpet då ägandekostnaderna inte är markant olika.
Jag tror definitvt du kommer sakna de 68 hästarna, om du har möjlighet att köpa 540 istället. 540 går _mycket_ bättre...

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Håller med alla nästan:-, hästkrafterna lär du sakna de märks tydligt. Däremot tycker jag att 530 går att köra snålare.

rodge dodge
BmwCS #5251
Länk
rsarits
Det är störst skillnad i stadskörning, typiskt 1dl mil mer i 540 jmf med 530.
Vid riktig "fiskörning" landsväg, går också 530:n snålare, också typiskt 1dl /mil i skillnad.
Vid blandad körning, mest landsväg, så skiljer det nästan ingenting, jag och en kollega åker i min 530 varannan vecka och i hans 540 varannan.
Därav de exakta siffrorna
Go
393
Golddigger
G11 730d -16
Okej.. tack för lite tips.. jag undrar ytligare över en grejj.. Vad ska man kolla på näe man ska köpa en sådan bil? typiska fel på v8orna och automatlådorna? 540in har adaptisk låda va?
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Typen av låda har inget med 530/540 att göra, utan ligger helt på årsmodell. Jag minns (givetvis inte nu) om det var redan -94 som den adaptiva lådan kom. Annars var det -95 ;)

Rent mekaniskt skall mycket lite skilja lådorna åt (om än något) vad gäller den "vanliga" och den adaptiva, utan det är i styrningen som det helt skiljer sig.

I den adaptiva lådan, som jag har i min bil, har man normalläget (adaptiv) och sport. På den "vanliga" finns det normalläge (E), vinterläge, samt sportläge.

Sen skiljer det, som sagt ovan, på lådorna mellan 530/540 troligen mest på att "530-lådan" inte pallar med de 68hk o 110Nm..

F.ö. så är en V8 törstig eller törstigare om man kör mycket kallstarter och/eller stadstrafik, men vilken bil är inte det iofs..

Typiska fel på V8:orna är insugsmembranet (kass eller obef. tomgång) samt oljepumpen som har en tendens att lossa (=DYRT om det händer), samt i viss mån att kedjan som driver pumpen kan behöva sträckas (görs i samband med kontroll/fastsättning av oljepump).

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Patrik_N: 530 har en ZF5HP18 låda medan 540 har ZF5HP30 låda, så det är helt olika lådor... båda är iofs adaptiva oavsett årsmodell, däremot så skiljer kontakten något... de lite äldre har S.W,E, som lägen medan de nyare har läget (A) istället för (E).

mailade BMW om det fick inget vettigt svar om varför man har bytt ut kontakten, men de bekräftade att båda varianterna har samma låda.

ZF5HP30 (540) har ett problem som 530in HP18 låda inte har och det är problem med plastkulorna.

Vad gäller oljepumpsbultarna så ska de kontrolleras och dras åt, annars lossnar de.

Förbrukningen för en 530 ligger runt 1.2 - 1.25 liter per mil under balndad körning. Det är det snitt jag ligger på sedan jag köpte bilen. har en excelfil som jag skriver upp alla tankningar i, kan maila den till dig om du vill veta den exakta förbrukningen över varje tankning jag har haft. vill du ha filen så får du maila mig!

Mitt tips är att du inte ska vara rädd för V8 motorerna (många verkar skrämmas av att det är 8 burkar under huven), men saken är att det är en mkt bra och slitstark motor och kollar man igenom membran och oljepumpsbultarna så är det mkt lite som brukar krångla!

En helt annan gångkultur än de raka 6:orna! och framför allt så arbetar V8 motorerna tystare.

provkör både 530 och 540 och välj sedan ut den som känns bäst.

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
ngnstans i svaret så började jag svara på golddigger utan att skriva ut det....

Go
393
Golddigger
G11 730d -16
Mugge: Tack så mkt för dina svar! Du får gärna maila över filen om du vill.. Hur fukar det där med membranet då? hur kollar man det?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
man trycksätter det... se om trycket minskar = läckage..
du får ojämngång och hög förbrukning om det e kasst..

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Golddigger, du har mail.

Visa användare
136
Undie
325i E90 -05
En lite notis gälllande oljepumpsbultarna.. kolla dom på en gång du köpt bilen. Min kompis köpte en 740 -95 och han läste att det va ett vanligt fel på v8 motorerna så han kolla upp det o till sin fasa låg det 6st obs 6st bultar från oljepumpen nere i tråget.
Jag ska kolla min nu omgående =)
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Mugge: Vet inte om jag skrev att det var samma låda i 530/540?
Jag är fyllt medveten om att det är skillnad ;)

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Go
393
Golddigger
G11 730d -16
Som det känns nu så tror jag att jag satsar på en manuell 530.. jag litar inte riktigt på automatlådorna.. har haft problem förr, men det var iofs i en 735iA E32... men det första jag kommer göra efter köpet är att byta backspeglar till den gamla modellen.. dom nya backspeglarna passar inte alls på E34 tycker jag :P
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Patrik: läste ditt inlägg igen, det är bara jag som är snurrig ;-)
fel av mig...

jo
97
jol

540 iT -97
Hej . Kan bara utala mej om 540-95 Köpte den i höstas o det har inte varit några större problem. Det som har rasat så här långt är vattenpumpen, hjullagren fram, och nu kopplingen fast den visste jag var dålig när jag köpte bilen. Den har drygt 22000mil på nacken så man ska inte klaga :) Nu på vintern så ligger jag på en snittförbrukning på 1,08 l/mil helt ok tycker jag.. fast det är ju inga svårigheter att få den o dra betydligt mer... ;) Sammanfattningsvis så är det en underbar bil :)

Det kan göra ont att jaga älg med bil.!!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
vad snittar din 540 blandad körning då? över en fulltank?

jol; Skulle du ha lust att maila mig lite info om din bil, eftersom jag är mycket intresserad av just 540i E34 6vxl "som du kanske ser" och har ett register över dom jag har kommit i kontakt med, det är mycket troligt att jag har lite info själv om din bil, men det vet jag inte just nu.

Precis som Mugge, skriver jag upp tankdata, även snitthastighet och vad färddatorn kommit fram, men tyvärr har jag bara uppgifterna på papper så det skulle ta lite tid om varje tankning skulle skrivas in.

Mvh Stephan
jo
97
jol

540 iT -97
Mugge: Min snittar nu på vintern 1,08l/mil på just blandad körning, fast det är klart nu undviker jag de hårda accen pga sliten koppling. Min blandade körning innebär kortare turer om ca 2 mil ,oftast med kallstart.

Stephan735i : kul ,ska maila lite info när barna sover:)

Det kan göra ont att jaga älg med bil.!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.