AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.351

går dåligt ,låg tomgång

pe
36
pelli
320-01
Hej undrar om nån kan ge mig lite tips för att jag vet inte längre vad jag ska göra
Jag har en E39 523 96, och den har börjat gå jätte dålig vid låga varv och när jag backar, bilen skakar, vibrerar vid tomgång och ibland så lägger den av när jag stannar varv räknare går upp och ner mellan 700 och noll ibland det känns att bilen kommer att dö så fort jag stannar men den går helt ok vid höga hastigheter men som sagt tomgången går upp och ner så fort jag stannar
jag lämnade in bilen förra veckan men dom hittade inget fel och bad mig komma tillbaka när den börjar gå riktig dålig
hoppas att nån kan ge mig lite tips
tack
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kontrollera luftmängdsmätaren,gissning, men när min gamla E32:a hade liknande symptom var det detta fel+att jag också bytte temperaturgivaren till insprutningen..Nu går vagnen som den ska.
Finns ju en hel del som kan vara fel när den går dåligt på tomgång..
Tjuvluft(luftläckage)i div luftbälgar är ju också en felmöjlighet.

Mvh Janne.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Gjorde de en avsökning på felminnet? Det skulle kunna vara spjällägesgivaren även om den inte dök upp på diagnosen.

Det jag tycker du kan prova är att rycka ur kontakten till luftmassemätaren (LMM) - går den bra då så har du ingen luftläcka iallafall utan det är nån givare (spjälläget, temp, etc.) som spökar.

Riskfritt att prova (de gör så på BMW) , styrdatorn går ner på fasta värden så den drar lite mer soppa och blir ytterst lite slöare.

Mvh
pe
36
pelli
320-01
tack
stefannorr
Har du läst av felminnet hos BMW?...Hade den gått dåligt vid körning hade man ju kunnat gissa på kam eller vev axelgivare men nu verkar de ju bara vara vid tomgång och typ start/back?
pe
36
pelli
320-01
hej ville bara tacka för era svar. jag hittade felet på bilen det va en stor spricka på en av slangarna så nu är det fixat och bilen går bra igen
tack för hjälpen
byeeeeeeeee
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.