|
|
|
|---|---|
|
Har lite funderingar till vad det vanligaste felen är varför bilar stannar, inte just bara bmw utan mer generellt! Främst då nya bilar? Ps: Vet att saabarna stannar för att kamkedjorna går av o hjulen lossnar! (Läsare av aftonbladet :) ) | |
|
soppatorsk!? V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
När det blir rött vid ett trafikljus? :D Har för mig att tyska ADAC har en lista över vilka bilar som stannar oftast varje år, och varför de stannar. /Masten "En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW" |
|
| Oservade? =) | |
|
"Att hjulen lossnar" hahaha :D Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
| Vanligaste haveriet är med största sannolikhet kamremsbrott. Mest vanliga orsak till att nyare bilar lägger av misstänker jag är elektronikfel. Trasiga givare är nog inte allt för ovanligt. | |
| Måste vara någon som lånat ut den till frugan/flickvännen. Vi vet ju alla hur dom kör... ;-)) | |
| Johan 200sx: Hur kul var den där kommentaren då? ;) | |
| Bromspedalen är en vanlig orsak till att bilen stannar... | |
|
Att föraren vrider av tändningen...???!? Skämt åsido,om man bortser från avsiktliga stopp och soppatorsk, så är min gissning att det väger jämnt mellan elfel (oxiderade anslutningar, trasiga reläer, havererade styrboxar) och fel på bränsletillförseln (igensatta filter, trasiga bränslepumpar, otäta slangar/anslutningar etc.). /// Gunnar E. |
|
| Farbror "popo" Blåljus :-( | |
Paap Reeder |
Jag har på min E28 tänkt igenom vad är det som "kan ställa mig" och funnit att jag har med mig: (förutom fläkt och servoremmar) - en extra bränslepump - ett extra bränslefilter - ett extra bränslepumpsrelä - en vattenpump - en Motronic-box ... med stdchip samt - reservnycklar gömda på "idiotsäkra ställen" utanför cupén Dess grejor som kan lägga av på exvis E4 vid Brahe Hus .... blir förargligt dyra att skaffa fram en sö fm. Om andra fel "ställer" mig så är det säkert så omfattande fel typ brott på vippa(or) eller blåst toppackning att då känns det lättare med bärgare och hela det efterföljande kitet. Ja litet OT kanske men triggades av rubriken. Nu när jag skall sadla om till V12 skall jag också sätta ihop en "emergency-list". MVH /// Paap R |
|
Paap: Man kan faktiskt skratta åt det men jag är också (?) övertygad om att lagen om alltings djävlighet kan förhindras med ett lämpligt avvägt reservdelsförråd som man har med sig. Det är som om bilen säger till sig själv "Den jäveln kan ju fixa alla fel som jag ställer till med så det är inget kul att gå sönder"! Ex 1: På min gamla Renault 10 -69 som jag körde under 70-talet slutade antingen generatorn eller laddningsreläet att fungera "varje" gång jag åkte långkörningar. Efter det att jag tog med mig 1) verktygslådan, 2) en beg. generator och 3) ett nytt laddningsrelä hände detta inte en endaste gång! Ex2: Min gamla 3.0S -72 har jag haft i 26 år och kört över 50.000 mil med under den tiden. En enda gång har jag fått bogsera hem den. Då gick kardanaxeln av pga utmattningsbrott i en felaktigt utförd svets. För man kan väl inte som förare och ägare påverka lagen om alltings djävlighet genom bra förebyggande underhåll och liknande!? För då skulle ju, hemska tanke, dom flesta problem med bilar bero på ägaren/föraren! Så även om det inte finns några tecken ännu att motorn i min 3.0 skall börja krångla så överväger jag ändå att byta ut den snart (vid 70.000 mil) i rent förebyggande syfte för att slippa bli stående någonstans en mörk och kall natt. Per L |
|
| Skit bakom ratten ? :) | |
|
ingen mer som har några ideer varför moderna bilar stannar helt under körning? själv skulle jag tro att det beror mycket på elektriska fel typ, givare, glapp i kontakter, olika kontrollenheter som slutar fungera m.m! |
|
|
Jag gjorde som Per och Paap och hade alltid en rejäl verktygslåda och en hög delar med mig. Slutade med det efter jag hade inbrott och fick verktyg för ca 7000:- snodda. Självrisken på räddningsförsäkringen blir billigare... Har aldrig vart med om att nyare bil stannar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.