AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.325

besiktning av min E30 318

Tjo

Ska besikta min 318 -88 nästa vecka och har några snabba frågor
1. Är det något speciellt som brukar krångla på e30?
2. Har en röd lampa som tänds till och från(tror mig ha kommit fram till att det är abslampan) och efter att ha sökt på forumet hittar jag 2 svar. Går bilen igenom om lampan lyser ibland?

Detta är min först egna bil och min första besiktning så man vill inte göra bort sig i onödan direkt.

//Mejer
välkommen till forumet!

spelar ingen roll hur ofta lampan lyser, lyser den på besiktningen så går bilen inte igenom! hur ser lampan ut? är inte omöjligt att det är lampan som varnar för slitna bromsbelägg som du menar, och det gör inget att den lyser. Beskriv lampan så kan vi hjälpa dig lite närmare!

MVH
Johan K
tack för det snabba svaret.

Lampan i fråga sitter till höger om oljetryckslampan.
"Märkningen" på lampan ser ut som klocka utan visare alt som en hastighetsmätare. Kanske inte årets bästa beskrivning men hoppas du förstår vilken jag menar.

//Mejer
TobbeBMW
Det är inte ABS lampan då iaf, det står nämligen ABS om den lyser. Lampan för bromsbeläggen ser ut som en cirkel med tre st streck på varje sida.
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Finns väl egentligen inga generella fel på e30 som besiktningen slår ner på iaf. Fast på så gamla bilar finns det som bekant oftast rost och om du får anmärkning är det säkert beroende på detta. Rostskadade bromsrör bak är en vanlig anmärkning på alla gamla bilar.

Lycka till! Det är inte så farligt som det verkar.
-BeeMWe-
Generellt fel jag märkt är

Att påfyllningsröret till bränsletanken är dåligt, eller iaf vid tankfästet, eller att skit samlats runt svetsfogen till tanken och några cm åt varje håll blir utsatt för rost. Med andra ord, hål i tanken.
Är det ett utropstecken i varningslampan? Den lampan blinkar lite till och från på min 318i nämligen, det hade varit kul att veta vad det beror på...
jag har det problemet jag med att lampan blinkar! jag tror att det beror på att det antingen är glapp i "skarven" mellan kabeln som kommer ifrån givaren i beläggen och kabeln som går upp till motorummet

det andra som jag misstänker att det också kan vara är att det finns ett litet jordfel nånstans för instrument panelen, för min tankmätare svajjar lika mkt som när man går hem ifrån krogen ibland!

så det är två teorier jag har, kanske nån annan som vet något mer?!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.