|
|
|
|---|---|
|
Håller som sagt på att köpa ny bil och har därför varit runt på en massa olika bmw firmor. Det är tamefan helt otroligt vad nonchalanta försäljarna på bmw är. Har varit in på en bmw återförsäljare 7 ggr Varav 4 ggr varit enda kunden har ändå aldrig blivit tillfrågad om jag ville ha hjälp. Hade kunnnat fråga själv men efter 2 gången blev det en principsak det är därför jag har fortsatt att gå in. Förmodligen ser man säkert för ung ut är 32 men det är ju vi som är unga som har oköpt en massa bilar börjar faktiskt undra vad dom lever på eftersom dom inte verkar behöva sälja några bilar. Detta beteende har jag som sagt möt på dom flesta bmw återförsäljarna tyvärr ger dessa arroganta typer bmw ett dåligt rykte tror dom att dom är något bara för att det är bmw som säljs. Ett enda ställe där jag har blivit trevligt bemött och dom kommer att få min halva milj. mh | |
|
Det är inte särskilt svårt att säga "Hej, jag tänkte titta på lite på 3-serien" eller liknande, om man nu verkligen är intresserad av att köpa en bil... Mer läsning: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ja, men försäljarna ska ändå visa intresse för kunden. Det är fruktansvärt dåligt sätt att Ignorera kunder, har också råkat ut för detta hos BMW återförsäljare. /Per |
|
rsarits |
Det har jag råkat ut för hos samtliga bilfirmor, det är inget unikt för BMW, de sämsta i Uppsala har varit Ford och Mercedes (alltså Modins och Philipsson). På dessa har man fått gå till säljaren på hans kontor för att säga till, men på de flesta ställen så räcker det med att ge säljaren en blick, så har de förstått att man är intresserad av att prata med dem om någon bil. |
|
Jag tycker det låter som en konstig attityd att man orkar åka runt till sju olika bilhandlare, men inte kan/vågar/vill/orkar bemöda sig med att gå fram till någon säljare? Låter som om man mest gör det till en grej, för att kunna få spy lite galla över bilhandlare. Självklart finns det självklart gott om rötägg som säljer bilar, men man får väl ändå försöka var lite framåt själv...? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Jomenvisst, man kan ju visa lite eget engagemang, men kommer man till en bilhandlare (eller säljare av andra sällanköpsvaror) vill man bli väl bemött och uppmärksammad. Inte så att det ska fjäskas och rulla ut röda mattan, men vanligt hyfts. Visa att man är serviceminded och har gott affärsmannaskap. DET kan man faktiskt kräva när man ska göra affärer av den dignitet som köp av en ny/nyare bil är. För de allra flesta den största affären man gör privat, näst efter köp av villa eller bostadrätt. I valet mellan två identiska bilar premierar man ju givetvis den säljaren som gett ett gott bemötande och gör upp affären med honom eller henne. | |
|
Jag förstår inte denna telefonskräck som många bilspekulanter verkar vara drabbade av. De gånger jag har ringt innan och berättat att jag är intresserad av en bil har jag aldrig blivit dåligt bemött. Aldrig någonsin. Då vet säljaren att här finns en spekulant som skiljer sig från fönstertittarna. Egentligen tycker man att det inte skall behövas men å andra sidan är bilförsäljarens lön inte baserad på andelen fönstertittare. För min del är ett telefonsamtal och tidsbokning innan besöket inget problem om det kan bespara mig väntetider i bilhallen på ledig säljare. Andelen impulsköpare med kontanter i påse som köper ny bil gissar jag på är mycket begränsad. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 "Öl byggde denna vackra bil" :-) |
|
|
Har bara varit in på BMW i Västerås och jag tyckte det var en oerhört nonchalant stil där. Är överlag känslig för dylikt beteende hos säljare så jag förstår Mattias till fullo. Brukar ibland läxa upp vissa säljare, men det mest effektiva är ändock att inte sätta sin fot där igen... /flautando |
|
|
Varför jag gick in på samma ställe 7 ggr var för att jag var i den staden med jämna mellanrum och varje dag hade några timmar dötid. Och som jag skrev blev det en principsak att se om nån skulle orka bry sig om att fråga . En av gångerna stod 3 säljare och pratade med varandra och jag var helt själv i butiken kollade på en 525 säkert i 10 min utan att dom brydde sig man ska väl för fan inte måste hämta dom med mössan ihand när man ska köpa bil. Dessutom behöver det inte vara ett impulsköp bara för att man inte har ringt först. Har inte upplevt detta på andra ställen där man säljer billigare bilar . Om man ska ringa och boka tid kan dom sluta ha öppettider man får börja ta på sig kostym i fortsättningen. mh |
|
|
Måste bara hålla med.. Jobbade tidigare som försäljare (inte inom fordons branchen) och det är faktiskt inte så svårt att bara säga hej till kunden och artigt fråga om han hittar något intressant ? Vill då kunden "bara" titta så talar han ju om det !! Men om man som säljare inte ens orkar säga hej så KANSKE man borde överväga att hitta ett annat jobb.. Råkade ut för 3st riktigt dryga säljare när jag var i Karlskrona för ex antal år sedan (99-00) körde då dakargul M3 94-.. Var lite sugen på att byta till en ny 528 och var ändå där nere i ett annat ärende så jag svängde förbi den lokala BMW handlaren.. Till att börja med så var det inte någon av dom 3 säljarna som ens bemödade mig med en blic,k utan dom stod alla 3 och diskuterade något om helgens bravader.. Blev då efter ca 10 min lite "små" less på dom så jag sa ganska högt "hej då" innan jag gick ut genom dörren.. När jag sedan sätter mig i bilen så ser jag hur dom hajar till och gestikulerar till varandra.. Därefter rusar en av säljarna ut och jag kör ner rutan: Ville du kanske ha hjälp med något ? frågar han.. Nä, svarar jag.. Fortsätt ni diskutera helgen så åker jag och köper en ny 528 någon annan stans... Blev så grymt irriterad på att innan dom såg vad jag körde för bil så var jag inte ens värd att hälsa på men när dom såg att det var en M3´a så skulle det fjäskas !! Mvh Jimmy |
|
|
Håller absolut med föregående inlägg. Dessutom fastän dom har en vara jag vill ha så finns det andra som har en likadan och om man dessutom får ett trevligt bemötande så blir inte valet svårt. Gå in på en lexus återförsäljare så ändrar ni nog uppfattning om hur ni vill bli bemötta, mh |
|
|
Håller med till 100% med dig Mattias, när jag handlar för sånna pengar så ska dom bara bocka och buga. jag ska ALDRIG behöve BE om hjälp!? Jag ringde BMW och sökte en viss person som jag pratat med tidagre. Till svar fick jag: -Han sitter och fikar, kan du återkomma om 15 min!? Om någon av mina säljare skulle föredra att fika framför att sälja till våra kunder så skulle det vara deras sissta dag på jobbet. Skärp er ni som tycker att detta uppförande är OK. Nån jävla ordning får det vara! mvh Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.