|
|
|
|---|---|
|
Jag tar i veckorna körkort och planerar att i höst köpa min första bil - en begagnad BMW 525i, årsmodell mellan -90 och -93. Valet av BMW beror på att jag gillar allt vad märket står för och modellen för att jag vill ha en rymlig sedan med en stark motor. Vad har ni bilkunniga medlemmar för tips och råd om köpet? Jag hade tänkt lägga mellan 22.000 och 28.000 kr. Hälsningar Gustav | |
|
525i från -90 hade den gamla M20-motorn, dvs endast 170 hk och kamrem. Från -91 kom den nyare motorn M50 med 192 hk och kamkedja på åtminstone svensksålda bilar, enligt modellguiden här på AP. Kamkedja är väl att föredra då man inte ska behöva byta den. E34 är för övrigt en trevlig bil enligt mina erfarenheter. Har förvisso inte kört någon 525i men väl Alpina B10 BiTurbo :) Så köp om du hittar någon du gillar mao! |
|
|
Hej Gustav och välkommen till forumet! Det bästa rådet du kan få är nog att vara mycket kräsen i ditt val. Marknaden är fylld av tusen och åter tusen E34:or. Vissa är riktiga vrak, vissa är helt OK bruksbilar och ett fåtal är pärlor. Bestäm dig för vilken färg du helst vill ha samt vilken utrustning som känns nödvändig och utgå från det. Du ska absolut inte nöja dig med första bästa, utan leta tills du hittar rätt, även om det kan ta sin lilla tid. Hittar du något som faller dig i smaken - posta en länk och lite info och låt "experterna" på forumet tala. :) Den samlade kunskapen är enorm. Lycka till både med körkortet och letandet! |
|
|
M50 fanns från och med -90 men såldes inte i sverige förrens -91. -93 uppdaterades motorn med Vanos vilket innebär att den blev bränslesnålare. Kan ju starkt rekommendera M50 motorn då den är starkare samt mer underhållsfri om man sköter servicen (slipper byta kamrem). Annars är det viktigt att bilen ligger bra på vägen inte har några glappande stag eller bakaxelbussningar för delen. Så det skall inte finnas några vibrationer eller klonk under körning eller inbromsning. Personligen tycker jag att servicebok är ett måste så man ser att det inte är något slarv med underhåll. Rost under tanklock och dörrarnas bakkant är de vanliga ställena. BMW 525i 24v -90 |
|
|
köp inte M50 (24 ventilsmotorn) pga att den saknar kamaxelrem utan köp den för att den har en suverän gång och för att den till skillnad från M20 har mkt kraft genom hela varvtalsregistret! kanonfin maskin det där! V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Tack ska ni ha allihop, för bra och värdefull information. När det väl blir dags, postar jag en länk till någon lämplig bil i forumet! Vet någon hur mycket det kostar att ha trafikförsäkring och halvförsäkring på en 525i, säg från -93? Runda siffror alltså. Hur kan jag beräkna den årliga skatten på min blivande ägodel? |
|
|
Jag hade en 525i -91 för 2 år sedan, den kostade 1880 kr i skatt per år och 350 kr / mån för trafikförsäkring. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
En 520 -94 har nästan exakt 2000 kr i skatt efter skattehöjningen. Anders |
|
|
Har ni som uttalar er om M20 vs M50 verkligen provkört båda bilarna och jämfört? Skillnaden på papperet är 22 hk och 20Nm till 24v fördel. Skillnaden i verkligheten upplever jag som marginellt. Visst är M50 lite vassare, men skillnaden är väldigt liten. Att M50 skulle ha "mkt kraft genom hela varvtalsregistret" håller jag inte alls med om, M50 skall varvas precis som M20. Det händer inte speciellt mycket på låga varv... Fördelarna med M50 är man slipper byta kamrem/spännare och man slipper ställa ventilspelet. Nackdelen med M50 är väldigt många fall av trasiga lambdasonder/katalysatorer samt diverse småfel på vevaxelgivare etc. /Per |
|
|
M20 har det mesta av sin kraft på högvarv... och ja jag har haft bilar med m20 motor... M20 är svag på lågvav jämfört med M50. Men m20 är inte dålig för det. det är inte vad de trycker ur sig som mest som är det intressanta... visst har M50 fortfarande en spetts...det är stor skillnad... vilket märks vid segragning på högsta växlen tex frå 40 -90 på femman... M50 har enligt BMW 90% av sitt maxvrid redan vid 2500 rpm. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
sorry fel av mig, såg att det var 80% av mixvrid vid 2500rpm när jag slog upp det... gäller M50B25 V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.