AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.334

Varför laddar batteriet ur?

Sida 1 av 2
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
För en månad sedan köpte jag ett nytt batteri.
Idag så fick jag inte ens upp dörren (centrallås).
Har ej glömt belysningen eller radion på.
Kan det vara så att centrallåset är boven i dramat?
Är det någon som har haft samma problem?
Vad tror ni?
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Jag hade nog kollat så att generatorn laddar riktigt !.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
AMET: Kör du många korta turer? Om man gör det så hinner batteriet aldrig laddas upp ordentligt under körning, även om det inte är något fel på generatorn. Nu när det är kallt ute laddar ju batteriet dessutom ur snabbare iom att man använder fler elektriska funktioner såsom stolsvärme, bakrutevärme m.m.

/Masten

"En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW"
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Ta loss jordkabeln från batteriet och anslut en multimeter mellan kablen och minuspolen och mät strömmen när bilen stängt ner. Skall vara mindre än 50 mA. Är det mer ryck en säkring i taget och observera när förbrukningen går ner under 50 mA, utrustningen ansluten till den säkringen är då boven.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Ja du Masten, inte blir det några långa turer nu.
Visst använder jag stolsvärme och annat elektriska funktioner,
men batteriet är ju bara 1 månad gammal och inte har det varit så där jättekallt heller max -8 grader.
Jag får nog mäta upp batteriet håller den inte måttet så åker den tillbaks till Biltema.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Tror inte det är något fel på batteriet, bilen drar nästan säkert tjuvström någonstans.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Batterier från Biltema är nog boven i dramat...

M3/// Mullret
Pa
213
Parham
BMW 528 -98
batteriet från biltema är 100% boven i dramat...som mullret påpekade. hade själv ett biltema batteri i min gamla bmw 750, bilen släcktes helt när jag va uppe i 110 km/h...men både jag o hon (bilen) klarade oss. så byt batteriet till ett BMW batteri innan du får kortslutning. Dom e visserligen dyra men du behöver inte köpa ett nytt på år.

"I´ll make him an offer he cant refuse"
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Bilen står på laddning nu!!
Skall åka iväg under eftermiddag strax så de får mäta var bilen får tjuvström ifrån, tror jag i alla fall.
vi får se.
E3
1.828
E36
USA bilar
Varför köpa ett BMW originalbatteri?? Nej, ett bra batteri är det viktigaste, och BMW lär knappast göra egna, skulle tro att det är Tudor eller Varta som gör dessa.. Biltema eller OKbatterier ger jag inte mycket för
Så först och främst, kolla om batteriet är ok
Kolla laddning
Tjuvström
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
varför skulle han inte köpa ett original-batteri ?
parolof
"varför skulle han inte köpa ett original-batteri?"

För att inte kasta pengar i sjön!
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
parolof:

Du menar att originalbatteri = skit ?.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag tror han menar originalbatteri=dyrt!

Instämmer i resonemanget, det viktiga är inte att det är ett 'originalbatteri' utan att det är ett kvalitetsbatteri som uppfyller specifikationerna som krävs för bilen.
Hos BMW kostar ett batteri 1100-1200 kr, medan ett motsvarande 65AH batteri från Tudor eller Varta går att få för kanske 600-700 om man frågar runt lite.

/// Gunnar E.
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Uppfyller dom batterierna specifikationerna då, ex.vis har väl bmws batterier från 1995 en speciell legering på blyplattorna för längre hållbarhet, jag vet inte om dom andra har det men det kan väl skilja en hel del mellan olika fabrikat, varta och tudor har ju också batterier i samma prisklass som bmws originalbatterier och man kan ju undra om inte det är dom som motsvarar bmws specifikationer ?. Bara en tanke....
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Jag köper helst orginaldelar. BMW:s batterier är mycket bra så länge dom sköts. Jag tycker inte heller att dom är så dyra, jag bytte nyligen på min förra 750i, BMW org. kostar med BMW CS rabatt 1280 kr, Mekonomen ville ha 1400 kr.

BMW CS #5139
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Jag kör med ett Biltema batteri sedan ca 2.5 år tillbaka. Funkar
klockrent. Som sagt kolla så att den inte tjuvar ström.

/Mackan
E3
1.828
E36
USA bilar
Var och en gör ju som de vill, men jag ser ingen anledning att köpa ett BMWbatteri och betala mer än nödvändigt, för som sagt, jag betvivlar att BMW producerar egna batterier.. ett kvalitetsbatteri är det viktigaste. Exempelvis ett 61Ah batteri till AMETs bil kostar 500:- för ett bra batteri med 2års garanti! (800:- till en 750 85Ah)
Sen att ett Feltemabatteri kan funka, liksom ett OKbatteri visst är det så, men som jag ser det är deras problem att de har väldigt varierande kvalitet
Överlag så anser jag att det många ggr är slöseri att knalla in på BMW, Opel eller vad det må vara för bil för att köpa originalreservdelar eftersom mycket eftermarknadsdelar har minst samma kvalitet till ett helt annat pris
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
köpte ett batteri från OK. gick bra i en dag sen var det tomt igen... rusade in och ville ha ett nytt. men dom sa att det inte var nåt fel på det. (fan tänkte jag) iaf jag lämnade batteriet där.

Fick tag på ett VARTA batteri av en kompis. hade stått i 2 år, satte i det och startade bilen, den funkade klockrent i 1 år, efter det fick jag ett nytt från ok. (det funkade hur bra som helst)

så visst kan batterier vara (dåliga från början)

Alpina Power!
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Status:

Biltemas batteri var helt urladdad, enl. biltema så är det inget fel batteriet!!??

Köpte ett nytt batteri i lördags, vi får se hur länge den funkar..

På onsdag skall bilen lämnas in på Branzells fordonselektronik
om bilen drar tjuvström.

Återkommer snart med mer info
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varför köpa ett nytt batteri om det gamla bara var urladdat? Det skulle räcka med en ordentlig uppladdning...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.