AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
869

Koppling av Radio i en 325i Coupe -94?

Ne
25
Newsec
325i Coupe -94
Har nyligen köpt en BMW 325i Coupe -94 där som vanligt en stolle har ägt bilen innan. Och då menar jag en stolle som har klippt av originalkontakten till radion.

* Är det någon som vet hur det ska kopplas?
* Eller som har ett väldigt simpelt kopplingsschema på det hela?

Tacksam för svar!
Tr
58
Trotz
320d F30 -12
Någon stolle som klippt av kontakterna. Ja vem har inte varit med om det.

För att inte förstöra ISO-kontakten på din nya(?) radio skaffar du en ISO kontakt med bara en ISO kontakt. D.v.s. den har en kontakt som du kopplar till radions kontakt och den andra änden har fria kablar.
Nu kopplar du enklast ihop dessa kablar med de i bilen med hjälp av sockerbit (nä, inte sån du har i kaffet).
Det luriga är att reda ut vilka kablar i bilen som har vilken funktion. Kablarna hos radion vet du redan enligt installationsmanualen.

1. Tag först reda på vilka kablar som går till vilka högtalare.
Ett tips är att minus-sidan ofta har ett svart streck på sig.

2. Sedan måste du leta reda kabeln som har konstant ström, oavsett vilken position du har tändnyckeln i. Detta för att radion skall ha kvar sitt minne. Den är ofta gul.
3. Nästa kabel är ofta röd. Den skall ge ström när tändnyckeln är påslagen. För att kolla när en kabel ger ström kan du behöva en multimeter eller spänningsprovare. Dock är multimeter att rekommendera.
4. Jordning, är nästan alltid svart.
5. Om du har el-antenn, koppla in den kabeln (ofta blå eller vit/blå). Om inte isolera kabeln.
6. Det kan även finnas en kabel som du kopplar till din handsfree för att den skall sänka volymen vid inokommande samtal. Ibland är den gul/svart.
7. Nu skall du bara koppla in antennsladden direkt i radion.

Tänk på:
Kolla så att alla kablar är ordentligt fastsatta så att det inte kan bli kortslutning eller glappkontakt.
Färgerna stämmer inte alltid. Det kan vara olika från radiofabrikat och bilmärke. Mät dig fram.

Hoppas att det varit till någon hjälp. Om något är oklart kan du bara höra av dig.
Tyvärr stämmer inte dessa kabelfärger alls i BMW:s kablage. De flesta BMW-modeller från slutet av 80-talet har samma färger, du kan se dom på mektipset om scanner/lågnivå eller i länken här.
Länk

FP
MU
1
MUH
325i Coupé -94
bumpar denna, då det var exakt det här inlägget jag hade tänkt att skriva..
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
kapar denna tråd. jag har en BMW 2002, ja från 1975, utan någon radio/stereo monterad. Har skaffat en gammal apparat KABE "med pinne innanför fönstret" för val av radiostation och bandare. Denna har iaf en ISO?kontakt med 9 kontaktpunkter som sitter
röd svart lucka, torde ju vara plus och minus
brun+grön lucka grå+orange
blå lucka vit
apparaten har fader, dvs för fyra högtalare. Så min första fråga är: Vilken färg är vad?

Eftersom inga hål finns för högtalare i dörrar eller nån annan stans, tänkte jag nöja mig med att placera två högtalare på hatthyllan bak.

Sen vill jag ogärna borra hål i plåten för antennen. Så min andra fråga är: Kan jag ha en liten kort gummiantenn monterad i kupén eller i motorrrummet (jordad förstås). Eller finns annat förslag?

Räknar inte med "världens bästa ljud" men vill inte göra för stora ingrepp i pärlan. "Tyst är trist".

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Troligen ingen standard ISO men vanligast var röd/svart för matning +/- och ofta hade man blå som utgång för antennstyrning, dvs det man idag kallar remote osv. Här kommer 12V ut när stereon startas, du kan isolera denna eftersom du inte kommer att använda den.
Högtalarna är svårare att reda ut, finns ingen riktig standard men fader för fyra högtalare kan du knappast ha eftersom det går åt 8 kablar till dessa.
Det finns en mikroskopisk möjlighet att man har en gemensam minus, t.ex den vita och seda en plus för varje högtalare av de fyra som blir över, men det är inte troligt. Jag tror de två grupperna brun/grön och grå/orange är varsin högtalarutgång.
Det är inte så farligt att testa med en högtalare kopplad mellan jord och respektive högtalarkabel. Prova med volymen bara lätt uppvriden och nudda lätt mot kablarna en efter en. Om det sprakar till rejält så ligger det likspänning ut, isf sitter det bryggade slutsteg och då har du definitivt bara två kanaler ut, och högtalarna måste sitta direkt mot kablaget, inte mot jord/minus.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.