|
|
|
|---|---|
|
Nån mer än jag som får den gamla känslan från skoltiden i magen när det vankas bilbesiktning? Nu när jag inte har några prov eftersom jag inte studerar så är bilbesiktningen det närmaste en tenta jag kommer. Frågorna man ställer sig är. Har jag gjort tillräckligt? Kommer jag att klara det? Kan man fuska på nåt sätt? Om jag är extra trevlig mot "läraren" är det lättare att få Godkänt då? Hoppas jag slipper skriva omtenta! Detta var bara en vardagsreflektion. =) | |
|
Har aldrig så mycket fjärilar i magen som i besiktningskön. Det spelar ingen roll i om det är en ny eller gammal bil, det är alltid pirrigt. Faktiskt mer nervöst än vid tentor... /Martin Länk |
|
|
Sluta larva er vänd på det istället! och se det som en hälso koll av bilen, är det något fel så är det ju bara att åtgärda sen är ju allt frid & fröjd:) Endast döda fiskar flyter med strömmen. |
|
|
Nä, vete f-n om det finns nåt värre...Tandläkar'n möjligtvis. Fick INTE igenom min lilla röda vinterbil idag - ojämn bromsverkan bak, skiljde 47% mellan höger o vänster (!). En sån sak e ju hopplös att veta om i förväg när man bara har bilen i stan mellan huset - dagis/jobbet/affären, typ. Må det nu bara vara att byta backarna.... /Magnus Regn är ju inte så roligt... |
|
|
Det är ju hur lugnt som helst hos sbp jämfört med en tenta. Alla som har suttit på 5h tentor och tentat kurser som "flerdimensionell analys" (Matte) där man får sitta utan varje sig miniräknare eller formelsamling och lösa differetialekvationer av högre ordning eller har tentat andra matte kurser som innehåller skräckinjagande termer som "La place transform" eller "Fourier analys" med mera VET att ett besök hos SBP är som en söndags utflykt... ;-) för att inte tala om hur dåligt man mår resten av tenta-dagen, för att man mellan kl 8:15 - 13:00 suttit och pimplat rigorösa mängder av så väl kaffe som redbull för att över huvudtaget kunna ha en chans att klara tentan..... Sen hos SBP så får du veta om du är godkänd eller inte direkt... efter en tenta dröjer det normalt sett 3 veckor innan man får svar... = sömnlösa nätter av oro, mardrömmar som tar upp frågor som: "klarade verkligen fråga 3?" "borde jag ha faktoriserat täljaren på uppg3b?" osv osv... kankse inte riktigt så hemskt... men jag tar besiktningar före tentor any time ;-) V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Ja, Ja okej då, det är väl värre med tentor, då:-) En illitterat f-n som jag har dock aldrig haft nån tenta - så vad vet jag! /Magnus Regn är ju inte så roligt... |
|
|
Har besiktigat bilen en gång och då var jag bara orolig för att jag skulle göra något fel själv, typ köra in i hallen för lastbilar eller liknande. Sitter just nu med boken "Fundamentals of Physics", en nätt liten sak på dryga 3 kg och 1200 sidor. Det är inte för inte som jag gett den öknamnet Djävulsbibeln... Jag åker hellre och besiktigar tio rostiga E23:or med kassa avgasvärden än tentapluggar och skriver tenta, i synnerhet när den här boken är inblandad :) /Masten "En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW" |
|
|
Kul att läsa din beskrivning av tentavånda Mugge. Just flerdimensionell analys minns jag väl, faast det var 15-20 år sedan jag tentade av den kursen. Just den tentan som jag skrev var nog grymmare än något annat jag stötte på under min tid på universitetet. Det var till och med så att en av de tenterande började ifrågasätta om en av uppgifterna över huvud taget var lösbar. Dessvärre fick man inte tag i examinatorn. I stället sattes fyra doktorer i matematik eller fysik och började försöka lösa uppgiften. Efter drygt en timme ringde en av dem tillbaka och berättade att uppgiften faktiskt var lösbar, om än oerhört svår. Humöret steg ju inte direkt av den informationen. Alltnog, maximalt kunde man få 40 poäng på tentan, 18 poäng krävdes för godkänt. Jag hade 19 poäng och var med det näst bäst av de 15 som skrev. Förutom den som hade högre poäng än mig var det två som hade 18 poäng, vilka därmed klarade sig, resterande kuggades. Efter den tentan var huvudet så urmjölkat att det blev ett kortvarigt besök på puben den kvällen. Bilprovningen är rätt lättsam i jämförelse. |
|
|
Håller med Daniel! Varför oroa sig? Är avgasvärdena kass så får man ordna det. Jobbigare då att sitta med differentialekvationer och fourieranalys eller rent av beskriva fysiken bakom en vit dvärg i kosmologin. ___ "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
|
Jag ser besiktningen som ett "kvitto" på att min bil är i bra skick. :-) Försöker få besiktningsgubben/kvinnan att vara petig och kommentera allt de ser, även det som inte behöver betyda att det måste skrivas ner i protokollet, sådant som är bra att veta. Jag är aldrig nervös inför besiktning, men jag ställer höga krav på att de besiktningsanställda gör sitt jobb ordentligt. Jag vill inte köra en bil som har brister i säkerheten. Tycker det är dumt att "fuska" sig igenom en besiktning, genom olika knep, man lurar sig själv i längden tror jag. /Hammar |
|
|
Jag fick kaffe och pepparkakor när jag besiktigade bilen hos Bilprovningen strax innan jul. Det var trevligt. Fick aldrig detta av tentavakterna när man pluggade :-( mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 "Öl byggde denna vackra bil" :-) |
|
|
Masten: Djävulsbibeln hehe, passande namn. Jag är beredd att hålla med dig om de 10 E23:orna. :-) Mvh Johan |
|
|
Nockenwelle: Det var en intressant kurs om man säger så... :-) V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Att besikta bilen är ju som att köpa en trisslott. Brukar gå fint å besikta i Kiruna. Finns en kille där som är bmwfantast. Han brukar vara ganska tolerant så länge man kör bmw:) // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
| En stor skillnad mellan bilbesiktning och en tenta är att det går att köpa sig ur bekymren med en underkänd bil. Bara att lämna in på verkstaden, betala och vara glad. Vad det gäller tentor är det mindre upplyftande att veta att man snart måste plocka fram Persson/Böiers fina analysböcker och traggla vidare med att lära sig differentialkalkyl för vektorvärda funktioner eller andra angenäma övningar. | |
|
Den som kallar bilbesiktningen för en "hälso" kontroll av bilen är ute och cyklar. Det finns en sak på bilar som man inte borde slarva med på bilbesiktningen och det är bromsarna. När jag köpte min E34 av de föregående ägaren så på pekade han att bilen skakade när man bromsade. Och mycket riktigt den SKAKADE inte vibrerade. Bilen var besiktad fyra dagar tidigare och då hade ägaren påpekat för besiktningsmannen att det var problem med bromsarna men killen bara kommenterade saken med att "det var ju bra bromsvärden i alla fall". Tittade snabbr på skivorna runt om. Fram var de alldeles ny med kvitto från BMW som för övrigt hade haft in bilen tre gånger för felsökning men inte hittat något utan bytt lite delar här och där. I alla fall så såg man att det var sprickor på åtminstånde två ställen 180 grader från varandra på skivorna bak, på utsidan. Prutade vad nya skivor kostade och lite annat småplock. När jag böt skivor så räknade jag till 13 resp 17 sprickor på skivorna bak varav 5 rep 7 var så öppna att man fick in en platt radiomejsel i. Dessa sprickor var på insidan och mot hand bromsbackarna. Det är trafiksäkerhet det.... Mvh Jimmy Carlsson |
|
|
Fick igenom bilen u.a. Gissa om det känns skönt! Då kan man blåsa pengarna på nåt annat istället för reservdelar och reparationer. Den som häcklar mig för att jag kör bmw de närmaste dagarna ska få suga min röv!! (syftar på äckliga dryga arbetspolare och polare). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.