AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.056

temp.problem i kupén

Hej !
Fick äntligen termostaten bytt igår så nu går bilen på rätt temp. hela tiden. Har dock fått ett nytt problem som enligt kylarverkstan inte har något med termostatbytet att göra..... När jag kör så blir det alldeles för varmt på förarsisan. Det verkar bara komma varmluft nere vid fötterna och ur defrostern hur man än ställer in systemet. Har snackat med en BMW-verkstad och de pratade om att kan ha blivit fel på magnetventilen som skall styra blandningen av varmt och kallt vatten (och därmed dito luft) Är det någon som vet hur detta fungerar och om det skulle kunna vara det felet. Och i så fall om det är dyrt att åtgärda ?? Tacksam för svar.

Nysse
Värmeventilerna till kupévärmen kan hänga sig ibland, går tydligen att öppna och rengöra enligt uppgift. Sitter nära torpedväggen ute i motorrummet. Nånting säger mig att det kan finnas luft i systemet efter termostatbytet, luftfickan kan flytta sig och ev. påverka kupévärmen också. Prova en nogrann luftning först.

FP
Ro
7
Ronny Nyström
750 IAL Highline -91
Har tillfälligt kopplat bort mina ventiler men den reglerar ändå tempen inne i bilen. Man kan höra servoventiler som ändrar sig när man ställer om tempen.Det måste innebära att det sitter ett luftspjäll som också reglerar tempen. Skulle kunna tänka mig att en sådan har gett upp

Man kör tills man är framme
Hej igen !
Var nere hos en BMW-meck efter lunch. Han är rätt säker på att det är en av de två magnetventilerna som pajat. Då stannar de tydligen i öppet läge, d.v.s. med full värme på. Härligt. Enligt honom får man byta hela paketet med båda magnetventilerna. Förmodligen ganska dyrt. Kan man renovera en magnetventil ?

Nysse
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Tror inte alls det ser ut som på E32 m fl, men du kan läsa detta ändå:
Länk
Länk

Ur ETK: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ug-Lee
Tja, han i första länken hade ju en fin svarv att göra nya ventiler med, min ena var brusten oxå, det fixade jag med en popnit.
Borrade genom konen och popade fast en popnit, tills den satt, utan att gå av.
det största problemet i min vetil är att gummit som tätar mot konen är slut, så det får bli nytt ventilpaket till sommarn, då jag inte vill ha mer läckvärme.

Helljus på alla fyra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.