AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
846

Varför spottar Navigationen ut skivan?

Visa användare
15
Dj Saint
528i Touring -97
Hej

jag har kollat runt lite på forumet och läst om allehanda problem med navigationen.

Min beter sig också lite underligt, När jag startar bilen så finns valet på skärmen, men den hänvisar då till att det inte finns någon skiva, jag har en som varit lite repig, men som jag har polerat upp. Den har gått igång 1 gång för mig, så jag trodde då att skivan var kass, Gjorde då en ny ren kopia och provade igen, men den envisas med att spotta ut skivan, och då avmarkeras valet i skärmen, har bränt den med lägsta hastighet.

Kan en uppgradering hjälpa mig med mitt problem? eller har den svårt att läsa "säkerhetskopierade" skivor?

Jag har troligen en MK1 i en -97 528. Den har både Navi/TV.

Kan man tanka ner en ny version av skivan någonstans och prova att göra en ny?
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Om valet har försvunnit eller inte går att välja så är det något fel på navigatorn.
Det kan vara så att det även är fel på skivan du har gjort eller så kan den inte läsa skivan av det märket t ex. (En del kanske är så kräsna, vet inte säkert eftersom jag själv använder original).
Originalskiva bör testas först så man kan utesluta fel på själva navigatorn.

Lyser lampan på navigatorn?
Ser det ut som den försöker läsa skivan?
När spottar den ut skivan?

Om du har kvinnlig röst på navigatorn så är det en MkII annars är det en MkI om den har en manlig röst.

Kolla även laddning på batteriet och ev. låt bilen gå i vila (så alla lampor släks på navigatorn) och låt bilen stå strömlös under 60 sekunder och pröva igen.

Eventuellt kanske en uppgradering av mjukvaran kan hjälpa.
I absolut sämsta fall är navigatorn trasig och inte går att reparera, om du måste köpa ny så köp en MkIII om du har MkI som standard.
MkII kräver en extra enhet för GPS, MkIII har allt inbyggt.

/Hammar
Visa användare
15
Dj Saint
528i Touring -97
Lyser lampan på navigatorn?

Ja

Ser det ut som den försöker läsa skivan?

Ja, den försöker att läsa skivan, det blinkar.

När spottar den ut skivan?

När den försökt läsa skivan klart, och jag försöker starta navigatorn, då spottar den ut den.

Om du har kvinnlig röst på navigatorn så är det en MkII annars är det en MkI om den har en manlig röst.

Det är en kvinlig röst på navigatorn, så då är det alltså en MK1.

Ska få nya versionen av Navi skivan tillsänt mig 04- ver 2, iof en kopia, men ska testa den ändå. (Har varit provad i en annan navi).
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
"Det är en kvinlig röst på navigatorn, så då är det alltså en MK1."

Nej, om det är en kvinlig röst så är det en MkII.
(Går att se versionsnummer om du väljer "Setup" och noterar de nummer som står underst till höger på skärmen, eller överst till höger)

Ok, kolla med en nannan skiva.
Se bara till att det är en CD och inte DVD, eftersom navigatorn inte kan äsa DVD, kanske dumt att påpeka men man vet aldrig. ;-)

/Hammar
Visa användare
15
Dj Saint
528i Touring -97
Hoppas på att skivan kommer idag, så ska jag se om det fungerar och anteckna versionsnumret under setup menyn.

Det är en vanlig CD skiva.
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
Prova köra en rengöringsskiva i navin - kan vara mycket damm o skit på linsen sedan 1997...
Visa användare
15
Dj Saint
528i Touring -97
Ja, ska fixa en sådan i morgon, och köra den innan jag testar min nya navi skiva.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.