|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har sökt men ej funnit. Jag har köpt en bakaxel från 518 till min 525a och undrar hur det kommer bli med utvälingen. Jag har monterat slutväxlen och bytt till 518 drivaxlar och allt passar. //Subidius | |
|
Hej 518 har 4,27:1 och din 525 har väl 3,23:1 tror jag så den kommer gå långsammare än förut. Mvh Christer www.volvobmw.com |
|
| Ja men det komemr väll bli bättre acc? | |
| Ja,det är ju en perfekt rattlås-utväxling! :) Men bilen kommer dessvärre att upplevas som om du kör på 4:an i motorvägshastighet... | |
|
Ja det skulle ju funka bra om det nu hade passat som säljaren lovade men nu blir det ej så. Om man nu vill ha den utväxlingen så får jag byta innehållet i klumpen men det orkar jag inte med nu. Det får komma vid ett senare tillfälle isåfall. Fcik turligt nog tag i en anna slutväxel med rätt skruvfästen och utväxling bara att den var tömd och saknade bakkåpan men det har jag ju min gamla att skruva på! //Subidius |
|
|
Jag vet inte vad det är för lustigt bygge min bil men en bakaxel ifrån´b en precis lika dan bil passade inte! Nu har jag kollat på alla bakaxlar förutom 530ins och det måste ju va den som passar!? //Subidius |
|
|
Hej Vad jag vet så finns det 2st olika bryggor,den stora och den lilla.Den stora är det en ram som sitter runt klumpen och sitter med en stor bult fram och 2bult bak,den lilla har ingen ram runt och sitter med 4 bult ovanfrån. den stora är 530,535,540,m5,730,735,850 kan sitta på några mer,har inte koll på alla. Mvh Christer www.volvobmw.com |
|
|
jag bytte drivaxlarna i slutväxlen till en 520 och det passade fint. Så nu kör jag med 4,44 i utväxling istället för 3,73 och det blev superbra acc! //Subidius |
|
|
Fick du lägre utväxling bara genom att byta drivaxlarna? Har jag då inte lyckats med... Mvh Uffe |
|
| Nej jag bytte inte drivaxlarna. Jag satte dit en 520 slutväxel med mina gamla drivaxelinfästen. Atså "tapparna" som man sticker i slutvxlen. Ska bänka bilen snart, jag ska bara byta vip-armarna innan så får vi se om efektkurvan är mycket ändrad! | |
|
Nej jag bytte inte drivaxlarna. Jag satte dit en 520 slutväxel med mina gamla drivaxelinfästen. Atså "tapparna" som man sticker i slutvxlen. Ska bänka bilen snart, jag ska bara byta vip-armarna innan så får vi se om efektkurvan är mycket ändrad! //Subidius |
|
| Ah, då är jag med dig =).. en viss skillnad =)... | |
PETER.O |
Effektkurvan ändras inte om du byter utväxling. |
|
Peter, O | Klart att den gör. Antingen får man mer HK och mindre Nm eller tvärt om. //Subidius |
|
PETER.O |
Nej, du ändrar bara NM och rpm ej antalet HK på bakhjulen. |
|
Effekt = varvtal x vridmoment Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
vilket fall som hälls så kommer jag inte ha samma efektkurva. //Subidius |
|
|
Du kan aldrig få mer effekt av att byta utväxling på bakaxeln. Effektkurvan kommer att se likadan ut i förhållande till motorns varvtal, däremot kommer den att ”ändra skala” i förhållande till hjulens hastighet. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Osäker på det men vi får se sen när den har plågats i chassidynamometern. //Subidius |
|
|
Nu har jag bänkat bilen. Vet ju inte riktigt vad det va för effekt i den innan men nu visade chassidynamometern 180Hk och 227Nm. men som sagt vet man ju inte om det är mer än innan. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
jag byter bak vagn från trummor till 525 skivor..(kraftigare driv axlar mm) har forfarande kvar 520 a bakaxeln.. 4:10 -4:11.. funkar kalas till m10 turbo motorn bilen gör bara 185-190 km vid 6000 rpm på 4 an men kul å köra ..bra vid omkörningar mm..:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.