AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.250

Vilka sorts aluminiumfälgar på vintern?

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hejsan. Jag har ett dilemma och behöver råd. Problemet: när jag köpte min E39 540 i Tyskland så följde givetvis bara en uppsättning sommarfälgar med däck med. Dessa är M5 M66 fälgar med 8tum fram på 235/45 R17 samt 9 tum bak på 255/40 R17. Min kontakt i Tyskland införskaffade 4 st 17tum Bmw-original splitfälgar Style 42 med vinterdäck. Dessa hade oxiderde skador på vissa ställen. Problemet nu är att efter att ha pratat med en firma angående renovering av dessa (för övrigt inte billigt) blivit starkt avrådd att fortsätta använda dessa som vinterfälgar, de är helt enkelt för känsliga. Vad skall jag göra?

Alt1: Är M5 M66 fälgarna att föredra som vinterfälgar och splitisarna på sommaren?

Alt2: Renovera upp splitisarna och sälja dem, vad kan sådana vara värda? Sedan köpa nya sommarfälgar alt vinterfälgar beroende på om M66 fälgarna är lämpade som vinterfälgar eller ej.

Kan man switcha däcken från M66 fälgarna till Splitisarna även fast de har olika bred på fälgen?

Vad göra?

Tacksam för svar:)

Ps, vad hade M5 E39 för vinterfälgar? Kanske kan köpa sådana.

Vh/Kermit.

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
e39 M5 hade just M66 som vinterfälgar.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
tsaros/andreas: måste fått alzheimer light, läste just ett inlägg från mig själv, där jag redan fått svaret:) Visst då är vinterfälgarna bestämda, men kan jag sätta på mina 235/45 odubbade vinterdäck på M66 8tums fälg fram samt 9tums fälg bak? Funkar det rent praktiskt, vinterdäcken är så gott som nya synd att behöva byta däck:( Sammtidigt går det att sätta på 255/40 sommardäck på 8tum split bak?

Vh/ Kermit.

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
255 på 8" är nog i bästa laget känns det som, det satt på min bil när jag köpte den och däcksgubbarna sa att det inte var "rätt".
255/40-17 kan man montera på fälgar mellan 8.5-10" med 8.5 som rekommenderat.

235/45 på 8" går bra, även på 9" så verkar det gå bra.
Om man tittar på Michelin Pilot Alpin PA2 235/45-17 som ett exempel så kan man montera det på fälgar från 7,5-9" med 8" som rekommenderat.

Det säkraste är nog att höra med gummigubben innan du bestämmer något.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Tack för hjälpen tsaros/andreas. Får kolla med däckgubben men då vet jag lite i förväg ialla fall.

Vh/ Kermit.

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
En liten "erfarenhet" av vinterfälgar som jag/vi i familjen fått. När det är mycket snö så fastnar väldigt mycket i hjulen runt bromsarna. Detta orsakar en väldigt stor obalans på hjulen och det skakar nåt fruktansvärt. Detta kan undvikas om man lyckas få tag i fälgar som är något tätare. Alltså en 5-ekrad fälg är således sämst då den är väldigt öppen och mycket snö kommer in... Bara en tanke =) M66 fälgarna passar förövrigt bra på E39, men är för "öppna" för mitt "snö i hjulen" problem..

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.