AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.771

Regeringen överväger att höja bensinskatten

Sida 2 av 3
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bussarna kan vara el/gasdrivna som redan finns i många städer. Sen behöver det inte bara buss, i storstäderna finns även tunnebanor och spårvagnar :o)

Inte för att jag är någon förespråkare för kollektivtrafik, men det fanns en väl fungerande sådan så skulle helt klart föroreningarna bli mindre.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag röstar för teleportering. Mycket roligare än att trängas på tuben. :)

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Naturgasdrivna bussar är inte särskilt miljövänliga då de precis som dieslarna spyr ut både kväveoxider samt cancerogena partiklar.
För majoriteten som inte bor i Stockholm eller GBG är varken tunnelbana eller spårvagn något alternativ.

Sverige är ett glesbefolkat land där bilen är en förutsättning för många att klara sig.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

"Öl byggde denna vackra bil" :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kristoffer du skrev: "De konstaterar att den lär öka ytterligare i framtiden. Antar att detta är obekvämt problem för politikerna, det är betydligt enklare att vidta åtgärder mot "Stads-jeepar" och personbilarna."

Nästan exakt så reagerade ansvariga tjänstemän när de konfronterades med (sin egen) fakta:
Länk

Tyvärr har vi precis de politiker vi förtjänar och när det gäller politiker/halvpolitiska tjänstemän är det sällan eller aldrig som reell kompetens inom vare sig specialkunskaper eller allmänbildning, anses vara det viktigaste vid tillsättande av olika befattningar... :o(

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Kristoffer_L: Jo, jag känner igen det du säger ganska väl ;) Galna cyklister och buffliga busschaufförer som är störst och bäst...

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kristoffer_L: Nej men man spar på det fossilabränslet, så vi kan piska bilarna runt ringen ett par år till :o)

Johan: "sila mygg och svälja kameler" sammanfattar det ganska bra tydligen :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Acey: Den poängen köper jag fullt ut :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Och vad är alternativet som politikerna vill att vi ska välja i stället?

För mig tar resan till jobbet med bil ungefär 5 minuter.

1. Gå: 20 min
2. Bussen: 25 min
3. Tåg: Det går inte
4. Spårvagn: Finns inte
5. Tunnelbana: Finns inte
6. Cykel: Fungerar halva året och tar ungefär 10 min. Resten av året då?

När dessutom forskare har givit svart på vitt att det är FARLIGARE FÖR MILJÖN ATT ÅKA TÅG ÄN BIL så börjar man ju verkligen fundera över om regeringen verkligen vill göra något alls åt miljöproblemen eller om det enbart är för att få in extra skattepengar.
Ja
166
Jasmin.moberg
2004 BMW 545i
2004 Z4 2,5 Cab
J.Dredd: Du har så rätt så....teleportering låter bra! ;)
Här i Umeå kostar ett busspling 20kr. Vad kan det kosta att köra min 520i ur ett varmgarage och sen 5.8km ner till stan? På sommaren är det inte ens lönt att fundera på buss, är för dyrt! Enda anledningen till att jag åker buss på vintern är att skolan inte tillhandahåller motrovärmare >=(

Med bil tar det ca 15min att ta sig till skolan, med buss tar det 25min ner till stan plus 5min promenad. Cykel tar runt 20min, men hur skoj är det att cykla 1,2 mil i vinterkylan, med uppförsbacke hela vägen hem? Inte alls.

Ska bli skönt med sommar! Riktiga sulor på bilen och man kan ta moppen till och från stan. Den är himla billig och bra, finna alltid gratis parkering inne i centrum. =)
Jag är också något av en skeptiker av kollektiv trafik...

T.ex, på Drumsö som jag bor tar det med bil, ca 10min in till Helsingfors Centrum, med buss 20-30min, oftast det senare. Bussen går rätt ofta kanske 7min mellanrum (på dagen alltså) kvällen varje 20-25min. Har inte tid med sånt, dessutom är det ca 5min promenad till närmaste busshållplats!
Tåg, finns inte.
Taxi, jo visst:)
Metro, Ha! Helsingfors har en snuttig linje:)
Spårvagn, ja i centrum, men Drumsö är ett skyddat litet pansionärs samhälle:)

Igen åt mig blir det bilen som alternativ.
Jag har min huvudsakliga näringsgren 90km från Drumsö i Ekenäs, ska jag då ta mig till Ekenäs med kollektiva medel, blir resan följande:

Alternativ 1
Gå till busshållplats 5min
Buss till järnvägstation 25min 2euro
Vänta på tåg 15min
Tåg 45min 15euro
Vänta på byte av tåg 15min
Tåg 15min 5euro
Resetid 120min
Kostnad: 22euro

Alternativ 2
Hoppa i bilen
Resetid 50min
Kostnad 12euro med M5'an. 330'an ca 10euro.
Pengar sparat i brända nerver? 1000tals timmar terapi!:)

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Straffskatta bort alla gamla lik utan katalysator. Även de med svag ekonomi klarar att byta bort sin Volvo 740 från -87 utan kat till en -88 med kat.

Vad det gäller miljöproblemen i Sthlm innerstad har min idé alltid varit att istället för vägtullar införa obligatoriskt SL-kort för att då köra i innerstan. SL-kortet skall fästas väl synligt i vindrutan. På detta sätt blir det inte lika lovkande att ta bilen då man ändå betalt för att åka med SL.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Miljöministerns förslag verkar inte gillas av andra partikollegor: Länk

/Masten

"En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nåja, några snärtiga rapp med partipiskan så rättar opponenterna in sig i ledet skall du se! ;o))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
bjoerck: Bra förslag med straffskatt för icke-kat bilar. Sätt den lika hög som på gamla dieselbilar! Ett liknande beslut verkställdes i tyskland för några år sedan vilket resulterade i att de flesta gamla lik skrotades bort.
Vet att ett motsvarande förslag lades fram i Sverige men att det drogs tillbaka med motiveringen av de negativa konsekvenserna i glesbygden där de allra flesta gamla lik rullar.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Kristoffer_L: Jag tror inte konsekvenserna blir så extremt stora. Att byta bort sin gamla härk utan kat till en med kat behöver inte kosta många kronor. Katalysator kom redan 1988 och en bil från -88 är inte dyr att köpa.

Fast det ligger nog sossarna varmare om hjärtat att ge sig på den kategori som valt att köpa en ny SUV. Dessa röstar i regel ej på sossarna. Det gör däremot de som har en Volvo 740 från 1986...
haimaul
Visst finns det många lik som borde bort. Tyvärr försvinner nog då även en del bilar som vore värda att bevara när man har råd att betala jättehöga skatter för sin samling av E28:or eller vad man nu har.

__
When in this charming car,
this charming man...
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det finns två sorters miljöpåverkan...

-En i närmorådet, pga skadliga ämnen i tex avgaser, sot och kolväten tex.

-En global påverkan genom koldioxid i form av växthuseffekt och att fossilbränslen tar slut förr eller senare.

Att dra upp skatten ännnu mer gör inte ett skit, noll, nada, inte ett piss, ingenting för att förbättra något av dessa två....

....om man inte använder alla 100tals milliarder man drar in i skatt, nu används ingenting för att göra något.

Vi behöver ingen skattehöjning för miljön, fatta det, vad vi behöver är att man faktiskt använder alla 100tals milliarder man drar in till att göra något vettigt....

Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

I en tidigare tråd angående införandet av biltullar i Stockholm gjordes följande sammanfattning, vilken gäller även höjd bensinskatt.

”’allt är en fråga om att få in skatteintäkter.’

Miljöskäl har som sagt hitintills fungerat väl som ’täckmantel', men när inte det fungerar längre kommer säkert något nytt att ligga på alla politikers läppar – fast målet lär som sagt vara det samma.”

Angående den s.k. ”växthuseffekten” kan ju den intresserade ta del av denna länk Länk .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.