AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.775

Regeringen överväger att höja bensinskatten

Sida 1 av 3
Såg följande artikel i metro idag:

"Regeringen överväger att höja bensinskatten
Regeringen öppnar för förslag om höjd bensinskatt och ”jeepskatt” i vårens miljömålsproposition.
– Vi behöver tydligare stimulera dem som väljer merbränslesnåla bilar, säger miljöminister Lena Sommestad.
Utsläppen av luftföroreningar i de svenska tätorterna har inte minskat på senare år, konstaterar Naturvårdsverket och IVL Svenska miljöinstitutet i en rapport som gavs ut i år.
En av huvudorsakerna är att trafiken fortsätter att öka. Kommunerna har svårt att i tid klara flera miljömål och miljökvalitetsnormer för partiklar, kvävedioxid och marknära ozon.
Enligt rapporten uppskattas minst en fjärdedel av alla tätorter ha problem med att klara normen för partiklar som skulle ha varit uppfylld den 1 januari. Utvecklingen av luftkvaliteten har länge oroat Sommestad.
Tusentals människor tros få sin livslängd förkortad på grund av dålig luft. Hon vill att propositionen ska innehålla ett förslag om skattelättnader för partikelfilter till dieseldrivna fordon. Differentierade skatter blir ett annat vapen. Energisnåla och mer miljövänliga fordon ska gynnas.
– Jag ser att det är absolut nödvändigt. Vi har i Sverige i dag Europas mest bränsleslukande bilpark, med de största bilarna, säger hon."

Jag undrar var hon har fått de där inlägget med Europas mest bränsleslukande bilpark ifrån egentligen. I mina ögon så låter det som ett uttalande som saknar en giltig faktabasis.
Även om det är sant så tycker jag att det är roligt att hon glömmer att nämna att vi har ett av de största skattetrycken i världen också.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Typiskt Sverige. Straffskatta allting.
Och om dom vill straffskatta bort stadsjeepar så får dom nog straffskatta bort familjebussar också. Och varför inte straffskatta bort gammla bilar utan kat? Nä.. Då drabbar det ju deras egna väljare.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Ja
166
Jasmin.moberg
2004 BMW 545i
2004 Z4 2,5 Cab
Synd att vi inte kan skynda på maktskifte!
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Nu får dom väl ta och ge sej! Fakta på påståendena tack... Formodligen taget ur luften. Bilskatten höjdes ju nyss, ska bränsleskatten också höjas!!! Samtidigt pratas det om vägavgifter! Trodde för övrigt i min enfald att bilskatten var till just vägar.... Skatt skatt skatt.....
Jag håller tummarna för att de gör nåt åt dieselskatten iaf...

/Johan

Min bil: Länk

lundqvist: Bränsle skatten höjdes samtidigt som bilskatten. Runt 20öre/liter för bensin och nästan 40öre/litern diesel...

/Johan

Min bil: Länk

De är ju snart Val :)

Ärligt talat så har jag slutat bry mig. De får höja bensinen till 20 kr/liter om de vill. Jag kommer köra lika mycket för det.

Men om miljöpartister skall stå och utala sig om detta kan de ju sluta köra stadsjeepar iaf.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag kommer inte heller att minska min bilkörning. Dom får gärna höja till 20kr/l. Dom som drabbas värst är ju deras egna väljare.

Tyvärr så verkar inte dessa väljare ha förstånd nog att inse sitt eget bästa, utan fortsätter att vanerösta fram höjt skattetryck i tron på att det drabbar rika mer.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Regeringsskifte IDAG!!!
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Alla problem kan lösas, antingen genom "förbud" eller "höjd skatt". Så enkelt, så smidigt...eller?
Christian skrev:
"En av huvudorsakerna är att trafiken fortsätter att öka. Kommunerna har svårt att i tid klara flera miljömål och miljökvalitetsnormer för partiklar, kvävedioxid och marknära ozon."

Jaha, och vad är den faktiska orsaken till dessa ökningar?
Enligt en rapport från vägverket är det INTE personbilismen som ökat i tätorterna utan tyngre fordon som lastbilar men ffa bussar. Kvävedioxider och partikel utsläppen är i stort sett obefintliga hos en katalysatorrenad bil! Men det skulle vara politiskt inkorrekt att gå loss på bussarna och transportfordonen, istället väljer man ut de lätta offren för de kniper käft och lägger sin röst på samma parti "som de alltid gjort".

Alltså är det återigen "sila mygg/svälja kameler" som den svenska miljöpolitiken är baserad på.

Bussen är ett fenomen som i Sverige fått samma status som kossan i Indien, dvs den skall fram till varje pris och att slakta dem är inte att tänka på :-).
"Fler bussar/tätare turer gör ju att fler lämnar bilen och miljön blir därmed så mycket bättre" är ett dogma som man ofta får höra från "gröngölingarna". Men hur är det egentligen i verkligheten??

Det intressanta blir när ingen har råd med egen bil i Sverige men miljön trots detta blir sämre pga alla bussar som täpper till våra städer (som dessutom är nedlusade av 30-gränser och farthinder)

Hur skall politruckerna lösa detta?

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

"Öl byggde denna vackra bil" :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Intressant läsning från Naturvårdsverket som tydligt pekar ut den tunga trafiken som anledningen till att utsläppen har ökat och inte minskat:

Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Vilket kvalificerat skitsnack

Staten tar in 140.000.000 på energiskatter, inte ett skit gåt tillbaka till att ta fram uthålliga och miljövänliga energikällor.

Istället åker vattenfall (som ägs av staten) runt och köper upp kolkraft över hela europa......

Men det pinsammaste av allt är att svenskarna är så dumma att de går på det med hull och hår, betalar sin skatt och tror att man gör något bra.....
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Helt galet! Sjukt Men man känner sig så förbaskat maktlös. NÅGOT måste man väl kunna göra? Alla BMW-ägare kör i karavan till riksdagshuset och kräver bättre villkor för bilister. Skämt åsido (?) vad gör man...
Bra poäng av Kristoffer_L.
På TopGear så påstod ju Jeremy att en undersökning visade att det var mer miljövänligt att färdas ensam i en personbil än att åka kollektivt. Miljöpåverkan per person var alltså större i exempelvis tåg än i bil. Skulle verkligen läsa mer om denna undersökning, om det stämmer så är det ju väldigt intressant...

Jag kommer också köra lika mycket som innan, dels för att jag är tvingad till det iom att jag pendlar till jobb. Skulle jag åka kollektivt skulle jag väl få stiga upp 1½ timme tidigare på morgonen, få stå ute och frysa, erfara alla förseningar osv. Sen att färdas i en fullpackad buss med massa folk... hälsosamt?

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Olof Ovenholm: Top Gear räknade å andra sidan ut hur mycket mer en bil drar om man har ansiktshår! Alla parter kan ta fram forskning för att styrka sin poäng. Ska man isolera kollektivtrafiken till en sträcka eller generellt. För visst skulle det bli mindre utsläpp om alla åkte kollektivt allt annnat är ju skitsnack. Sen kan man ju räkna på hur mycket näringslivet förlorar när smittrisken av influensan blir mycket högre ;o)

acey:

Jo, det är just eftersom det var på TopGear som jag hörde det, som jag just tar det med en nypa salt. Därför hade det varit intressant att höra om det låg någon sanning i det... Har någon egentligen räknat på en stadsbuss förbrukning?

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
acey skrev "För visst skulle det bli mindre utsläpp om alla åkte kollektivt allt annnat är ju skitsnack"

Om biltrafiken helt skulle ersättas av kollektivtrafik i form av (många) fler bussar med tätare turer så är det möjligt att en viss minskning av koldioxidutsläppen hade uppnåtts på bekostnad av ökade halter av cancerogena partiklar och försurande kväveoxider. Tveksamt om buller eller att luftkvaliteten blivit bättre.

Jag bor i en stad (100 000 inv) där det pågått ett korståg mot bilismen varannan mandatperiod de senaste 10-15 åren. Bilarna har i stort sett fasats ut och ersatts av bussar, vääldigt många bussar. Detta har visserligen inneburit att allt fler tar bussen och färre kör bil MEN trots detta pekar återkommande mätningar av luften på ökade halter av marknära ozon och cancerogena partiklar.
Vad blir responsen hos de styrande?
Bort med P-platser och höj parkeringsavgifterna, det är ju bilarna som är skurkarna :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Läs det jag länkade till! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jag ser nu att hr Olof Ovenholm bor i samma stad som jag själv så han bör kunna bekräfta vad jag skrivit i mitt förra inlägg :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Johan B: Intressant läsning, transportsektorn verkar stå för den största ökningen. Men även att diesel användningen ökat sedan 1990. De konstaterar att den lär öka ytterligare i framtiden. Antar att detta är obekvämt problem för politikerna, det är betydligt enklare att vidta åtgärder mot "Stads-jeepar" och personbilarna.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.