|
|
|
|---|---|
|
Jag måste lämna in mina insprutningsmunstycken (spridare) på renovering/ultraljudstvätt. Vart kan man göra det och vad kostar det ungefär? /Per | |
|
BMW ska kunna göra det, vet inte om det gäller alla deras verkstäder dock. Bildelsimporten kan ordna det också, eller kunde för några år sen iaf. |
|
| Är det på 525an du skall göra det och anledningen är att dom droppar och bilen blir svårstartad när den är varm så glöm det, det är inte värt pengarna. Kolla vilken som droppar och byt ut mot en ny. Har bilen gått långt och det är originalmunstycken så är dom förmodligen utslitna då hjälper inte spridarrengöringen. Jag har gjort det på kanske 40-50 bilar och endast ett fåtal har blivit bättre. | |
|
Skulle också satsat på nya spridare. Mvh |
|
| Hur kollar man upp lättast från vilken spridare det läcker ifrån? | |
|
Vid en seriös ultratvätt så bytter man nålen o sätet i spridare, så då blir dom som nya fast till en lägre kostnad. Spridarbild o mängd kollas till dom ligger inom toleranserna JRS i Östersund har sån utrustning, finns säkert fler som också har. Länk till dom: Länk Men det finns även en annan typ av ultraljudstvätt där man rengör spridarna endast, detta gör ju inte spridaren som ny! ///Magnus |
|
| Kollar "lättast" gör man genom att lossa alla spridare från toppen och häng upp dom så att dom hänger fritt och lägg lite papper under varje sen väntar man.... | |
| E21-racing: Det hade varit intressant att veta hur "Tändning och bränsle justeras till optimala förhållanden" på den E39 som visas på bilden på länken som du bifogade. | |
|
Tack för tipsen alla! Nya spridare kostar ungefär 1000:-/st, alltså nästan 6000:- för alla. Det priset fick jag från BMW. Finns dessa att köpa billigare på någon annan firma? Och, jag bilen är svårstartad ljummen och känns mycket slö på låga varv... Därför behövs ett byte eller en renovering. /Per |
|
|
Loudnclera: Det är inte min sida o inte jag som står bakom, jag bara länkade till en jag vet tvättar/renoverar spridare....... För övrigt troligen Unichip som gör detta möjligt på en E39....... Annars kan du ju ringa dom om intresse finns....... ///Magnus |
|
|
Per: Köp begagnade om det blir för dyrt, vi hade ju samma fel och nu är mitt löst... 100% på att det är spridarna på din med, lämna in dom, men hade jag varit dig hade jag köpt begagnade för en 500:- mvh |
|
|
Köp nya är att rekommendera om begagnad från skrot så kör dom halva priset av nydels priset alltså 3000 för 6 st |
|
|
E21-racing: Nä intresse finns absolut inte, det kan jag lova !. Som gammal chip-pulare blir jag alltid misstänksam när man hör orden "bättre bränsleekonomi och högre effekt" i samma mening. Jag var bara tvungen att klicka på deras ekonomitrimningsknapp :). |
|
| Hallå! prova hälla i en hel flaska Red line spridarrengöring i tanken (hjälper tillfälligt), Hjälper det så går det att rädda dom med en Ultraljuds tvätt , Vet av egen erfarenhet eftersom jag provat det samt jobbar på ett företag som har en ultraljuds tvätt.. | |
|
Ja, Red Line SI-1 funkar om det är avlagring i spridaren, gör detta som första åtgärd o märk om skillnad uppstår! ///Magnus |
|
|
Har provat 3 flaskor Red Line SI-1 i 40L Bensin blandning varje gång. Har inte märkt någon skillnad alls. Har fått svar från firman du nämnde ovan Magnus. Såhär skriver de i mailet: "Hej, 295:- st inkl. högflödes nätfilterkorg, ev noskapsel tillkommer med 20:- samt frakt 125:-. Med vänliga hälsningar Ralph Sjöqvist JRS Motor AB Nifsåsvägen 7 831 52 Östersund" Vet inte vad dem använder för utrustning och om detta är värt 2000:- eller om jag kanske ska lägga ut detta på nya spridare istället... /Per |
|
|
Efter deras genomgång kan man räkna spridarna som nya i sprutbild o täthet...... Men om du tycker det är värt eller ej, är nog upp till var o en..... 6st Nya hittar du nog inte för 2000 kr..... ///Magnus |
|
|
Hmm, var nya spridare så dyra... Det är nog värt ändå att satsa på renovering? JRS är säkert bra. Ringde till Mekonomen och en vänlig kille berättade att han hade tagit ur spridarna på en kompis´ bil och tryckt i koncentrerad Red line SI-1 med nån pump och sen låtit dem ligga i blöt med Red line i en liten hink över natten, då vart de bra. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.