|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Excel EDX 0W30 är inte BMW LL-klassad, varför jag inte skulle rekommendera dig att använda den! Generellt är det inget problem att blanda olika oljor, men slutblandningen är inte bättre än den sämsta oljan. Om man blandar oljor av väldigt skilda kvaliteter (t ex API SF och API SL) kan det bli problem med samspelet mellan oljornas additivpaket. Resultatet blir då att man tappar en hel del i oljekvalitet. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
BMWs fria service låter ju sååå bra. Fast i själva verket får man fylla på massa olja innan man ens gör första servicen. Och den oljan verkar tydligen inte alla BMW åf vilja betala. Dåligt som f-n tycker jag! /Johan Min bil: Länk |
|
|
Johan, ser inte var oljan skulle komma in i de fria servicarna! Skall BMW stå för däckslitage och diesel under den fria servicen med? Köper man en ny BMW, har man nog råd med 160kr för en liter olja med... ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Nej men man kan ju ha hunnit byta olja tills första servicen som vad jag vet är oljeservice. Känns ganska meningslöst då... Och du sa ju att 2liter/1500mil inte va så ovanligt. Jag har 3000mil till första service. Tills dess kunde man ha fått fylla på 4liter olja... /Johan Min bil: Länk |
|
|
Jo det kan man kanske tycka, men det är ändå rimlig oljeförbrukning i en motor... Normalt sett drar motorerna mer olja i början innan de är ordentligt inkörda. Jag anser inte att BMW har en generell skyldighet att bjuda på olja som defacto är en förbrukningsvara i en motor under inkörning, även om vissa verkstäder säkert gör det av ren goodwill! Min motor drog lite drygt en liter olja de första 1500 milen, sedan har jag aldrig behövt fylla på olja mellan oljebytena. Jag byter olja en gång extra mellan varje ordinarie serviceintervall (vilket innebär: ca 1200-1300 mil mellan oljebytena). Jag har för övrigt inte sett att oljenivån har ändrat sig över huvud taget sedan motorn körts in... (men jag vet att ALLA motorer drar lite olja mht till hur en motor är konstruerad!) Ofta brukar dieslar dra lite mer olja än bensinmotorer pga det högre arbetstrycket i motorn. Har du pratat med din försäljare/verkstad om din oljeförbrukning och att du tycker att de borde bjuda på oljan mellan servicetillfällena? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
JohanB: nej har inte pratat med dem. Har inte ens kollat oljan i bilen :-O Kanske är dags att se hur mycke det finns i. Men vill de ha tillbaka mig som nybilskund igen så kommer de få betala den extra oljan. /Johan Min bil: Länk |
|
|
Ska dom stå för spolarvätska också? Tvättning, torkarblad ? |
|
| Märkligt, min ÅF tyckte det var självklart att man stod för extra olja under inkörningsperioden, men det är väl helt upp till åf:s goda vilja. Jag har tom kvar någon extra liter i källaren. Min nuvarnade kärra har i princip bara tagit någon deciliter/1500 mil medan den förra sög i sig 1 liter / 500 mil i början | |
|
Anders: Skärp dig... /Johan Min bil: Länk |
|
|
Johan99: Med tanke på vad du lägger på fälgar bör de finnas pengar över till någon liter olja :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan: Ja det är inte det som är problemet. Tycker bara att BMW kunde bjussa på den olja som behövs under inkörningstiden. Borde ligga i deras intresse också eftersom det är garanti på grejerna. Eller att de helt enkelt införde en oljeservice vid ca 1000-1500mil. /Johan Min bil: Länk |
|
|
Johan, hög oljeförbrukning under inkörningen gäller alla biltillverkare! Förbrukningen beror på att motorns rörliga delar sliter in sig mot varandra och innan dess tätar inte kolvringarna etc. optimalt. Jag ser oljepåfyllning som en ägaråtgärd likväl som tankning och påfyllning av spolarvätska och kontroll/justering av däcktryck. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Ja och därför brukar många biltillverkare ha en oljeservice vid 1000-1500mil. BMW har det på Mini men inte på resten tydligen. /Johan Min bil: Länk |
|
| Måste få berätta en rolig sak som hände en kompis till tjejen. Oljelampan på hennes bil hade börjat lysa, men hon trode de var som lampan till tankmätaren så de var lite kvar när den börjar lysa så hon körde hem, men motorn klarade sig som tur va. | |
|
oljalampan lyser gult vid start/stop på min 330, beror enligt verkstaden på trasig givare, skall byta vid nästa service. |
|
|
Har upplevt liknande grej på min 330 i -01a fast den gula lampan lyser ibland vid start men endast några sek, även när den är varm. pratat me verkstan o ingen fara så länge den slutar lysa. kan vara ngt glapp i givaren. givetvis är oljenivån helt perfekt. /P |
|
|
Jag har eventuellt samma problem med en trasig givare. Min oljenivå är perfekt, men ibland när jag stänger av motorn så lyser lampan gult. Den naturliga frågan är nu, vad kostar en ny givare att byta? Kan man göra det själv? /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.