AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.502

varför låter min bil så här.

bmw,m3
Hejsan!

Jag har märkt i bland på min bmw 750ia-95 att den går upp lite i varvtalet t,e,x när man stannar till vid en pakering å låter den stå på tomgång lite så kan de hända att den rusar upp till strax över 1.an annars så ligger den så fint å jämnt men de är inte alltid den gör så vad kan de vara för nåt när den gör så?

Mvh

AM
14
AMT Racing
BMW 735 IA -98
Det gjør min 735i 98 og..
bmw,m3
Ok, är de någon som vet vad de kan va för fel eller ?

Mvh

bmw,m3
Hej igen!

Tycker bilen har en tendens att börja gå upp i varv hela tiden nu när man låter den stå på tomgång även när den är varm eller kall.

vad kan de vara för fel?

är de någon kallstartsventil som är kass eller vad?

tacksam för svar å tips.

Mvh ps tycker de blev lite värre efter jag bytte termostaten men de kanske inte ha nått me de å göra ds

bmw,m3
? ingen som haft något liknade fel eller vet vad de kan vara för nått när den går upp i var på tomgång till ungefär 1500varv i 1-3 sekunder sen ner till de normala efter 2-4 sukender upp till 1500varv igen.

tacksam för alla tips vad de kan va för fel.

Mvh

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Låter som om någon givare i insuget börjar ta slut? Åk till BMW och be dem kolla felminnet.

Mvh
Scheckheft
Hej
Lite svårt att ge en prognos. Säkrast är att åka till BMW för att utläsa felminnet. Det kan vara lmm som är trasig. Åker du med klimatanläggningen på? Kompressorn ökar varvtalet. Det förklarar dock inte det svajiga varvtalet.

Mvh
Scheckheft

bmw,m3
Hej!

Jag var på bmw dom kollade felminnet dom såg inget fel där.

jag har kliman på ja,

om de nu är vad kostar en lmm?

Mvh

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det jag tycker du kan prova är att rycka ur kontakten till luftmassemätaren (LMM) - går den bra då så har du ingen luftläcka iallafall.

Riskfritt att prova (de gör så på BMW) , styrdatorn går ner på fasta värden så den drar lite mer soppa och blir ytterst lite slöare.

Mvh
bmw,m3
vilken kontakt är de jag ska dra ut? är de någon som har en bild på vilken kontakt de är?

Mvh

bmw,m3
lmm,n kostade 3800kr st på bmw.

kan man mäta upp dom själv å kolla om dom är i fungerande skick?

va inne på bmw å kollade en motorelektroniks kontroll dom hittade inget fel då.

bmw,m3
Hallo igen!

mkt märkligt va ute å sprayade 5-56 på dom flesta kontakterna jag kom åt.

å nu så låter den hur bra som helst (peppar peppar peppar)

kan de varit något oxid eller nått glapp i luftmassa mättarna?

Mvh

bmw,m3
Aj fxn likadant igen, men jag tror att de kan vara kliman som spökar verkar så när man står på tomgång å sätter på kliman så går den upp i varv men bara till 1000 sen ner på normalt sen upp igen efter en stund men de va värre innan då gick den ju upp i 1500 varv oftare, ja ja, ja fattar ingenting kan de vara kliman? men de kyler riktigt kallt å de är inga problem med bilen när man kör sakta eller fort.

Mvh

bm
270
bmwkillen740
525 -77 6:a
750 IAL -88
kolla tändstiften min rusade upp i varv gick ostadigt på tomgången såg att tändstiften var alldeles svart :D
bmw,m3
Hej!

Jag har precis gjort en insp,2.

Men jag tror de va kliman som spökade , nu när man inte ha den på så går den perfekt

men med kliman på så går den upp i varv.

varför blir de så?

Mvh

så skall det vara... Tomgångsförhöjningen görs när kompressorn skall gå för kliman, för att inte riskera att bilen skall dö när man kör ac på tomgång... För att motorn skall orka med, helt enkelt..... Sedan är det så att kompressorn inte slår till när det är under +3 ungefär, då trycket i kylmediet har sjunkit så mkt i tryck...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du skulle även kunna ha en minimal luftläcka.

LMM=luftmassamätarna, ligger nära luftfilterboxarna, koppla ur båda samtidigt.

Mvh
Ma
2
Martin Petersson
320ik Touring -89
525i -91
735il -83
740il -98
Det är troligen spjällhusgivaren på insuget som är dålig. Det kan också va så att det är en sotkant i spjällhuset så att det ej stänger riktigt. prova att ta i sär och rengör nogrant.
Annars om detta inte fungerar bör du åka till din Bmw-hanlare.
Mvh Martin

Martin Petersson
bmw,m3
Hej!

Tack för svaren ska kika på spjälhusgivaren . är det krångligt å rengöra de själv?

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.