AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.325

[E38] Dålig FM-mottagning. Antennproblem?

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Har lidit av dålig radiomottagning på FM bandet ett tag och har provat en massa olika saker utan framgång.

Rätt var det var blev radiomottagningen dålig och jag kunde konstatera att jag hade typfelet med att centerledaren i huvudkontakten för antennen var av. Detta är tydligen ett känt standardfel på bl.a. min årsmodell på grund av problem med crimpningen av kontaktstiften. Jag började med att skarva på en ny kontakt men det hjälpte inte. Då bytte jag ut hela kabeln 65 25 8 352 759, med båda kablarna, mellan antennförstärkaren i vänster C-stolpe och radion - ingen förbättring. Efter detta kollade jag att antennförstärkaren fick spänning - det fick den men det är ingen skillnad i mottagningskvalitet med plus ansluten eller ej. Sist bytte jag ut hela radiomottagaren mot en annan, iofs i ett helt annat syfte, men ingen förbättring där heller.

Alla anslutningar mellan bakrutans slingor och förstärkarna ser hela och fina ut liksom själva slingorna i rutan. Inget har gjorts med rutan alls sedan mottagningen fungerade väl.

Mottagningen är brusig och störd men det går oftast att höra vad de säger, men hur dåligt det är verkar variera från start till start. Ibland är det uselt och andra starter är det bara dåligt, även på samma plats som det varit tvärtom på.

Skall jag byta förstärkarna (1 och 2 här: Länk månne?

Alla tips välkommnas.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
På min E34 hade jag samma problem med dålig mottagning; det blev ingen förändring om jag spänningssatte antennförstärkaren. Efter jag monterat en "ny" antennförstärkare var skillnaden i mottagning markant.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.621
balmgren
Tack för tipset Erikw, skall se om jag kan få tag i en "ny" förstärkare.
Visa användare
1.621
balmgren
Nu har jag bytt både 1 och 2 i bilden till nya förstärkare utan någon märkbar skillnad.

Det GÖR skillnad om jag drar ur spänningsmatningen ur 2 och det är snygg och fin 12-volt i den ledningen.

TV-mottagaren har utmärkt mottagning liksom radio-fjärren till orginallarmet.

Har eliminerat själva radion som problemkälla genom att släpa ut tunern till hem-stereon och kopplat in den i antennsladden som går till radion och det var samma usla mottagning med den.

Vad som verkar lite märkligt är att ibland så är det skaplig mottagning, verkar närmast slumpmässigt.

I radions diagnostik-meny (håll in TP-knappen 10 sekunder) så visar signalstyrkan för diversity-mottagaren (tror jag det är) på F=0 som jag tolkar som signalstyrka och man hör hur den "bläddrar" genom de 3 antennerna men det är mest brus man hör.

Skulle någon ha några ideér om vad det kan vara för fel eller vad man skall prova härnäst skulle jag uppskatta det mycket. Börjar bli lite "syrak" som det heter på "Tjockhultska" ;) på bilen nu pga detta synnerligen irriterande fel.

Mvh Björn
Tr
40
Triistar
740 -97
6 vxl
Hej
Ställ in en radio station som brusar lite. Ta loss kabel till ant-förstärkaren den som är mellan rutan och förstärkaren.Använd din egen kropp som antenn, D.V.S lägg ett finger på stiftet, blir ljud kvaliten märkbart förbättrad så är allt ok ifrån fingret och till radion.Ett fel som jag hade var att det inte fanns någon kontakt mellan slingorna i rutan och anslutnings stiftet på rutan. Så då är det bara att byta ruta eller hänga dit en pirat antenn.
Hls
Visa användare
1.621
balmgren
Triistar - utmärkta tips, tackar. Antenn 2 och 3 fungerade utmärkt men det visade sig vara råkortis i antenn 1 mot jord! Dessutom så verkar det som den nya förtärkaren 2 är trasig, kanske att den smällt av av kortisen då det inte gör någon skillnad om 12 Volten är inkopplad eller inte med den. Den gamla förstärkaren fungerar bättre...

Det var ett eländigt fel detta, då det resulterar i att TMC-mottagaren inte fungerade.

Skall försöka lista ut var kortisen kommer ifrån. Tack igen!

Mvh Björn
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej Balmgren, du skrev att du bytt radiomotagaren i ett annat syfte. Jag blev lite nyfiken varför. Jag har ett gammalt återkommande fel på min radio som yttrar sig i att RDS- funtionen plötsligt upphör tillsammans med stationssökningen. och volymen dämpas markant. Förinställda radiokanaler har dock bra mottagning. Står bilen kallt och tort hoppar radion igång som den ska. Varma sommardagar är dock felet permanent. Rådet från min BMW-återförsäljare är att byta radiomodulen, vilket jag tänker göra snart om inte någon har något hett tips.
Visa användare
1.621
balmgren
powertoy: jag bytte radiomodulen för att jag ville ha TMC-mottagare. På köpet fick jag den betydligt mer avancerade Professional radion då min var en Business.

Med TMC tycks de gå för runt €300 på eBay, utan går de för under €50. Så vill du inte som jag nödvändigtvis ha TMC så kan du klara dig undan ganska lindrigt. Jag sålde min gamla på eBay och fick inte mer än €25 tyvärr, det var inget som helst fel på den förutom att den inte hade TMC. Kanske skulle ha annonserat den här istället...

Mvh Björn
Visa användare
1.621
balmgren
Jaha, då verkar detta problem vara löst. Mätte upp "lågnivån" och det var ju ca 5 Volt likström på både innerledar och ytterledare mot chassi. Har haft problem med att första processorn inte gillat signalen och detta visade sig var varför.

Byggde ihop en liten avkopplingsbox med fyra 1 μF polypropylen-kondingar, alla i serie med respektive innerledare och ytterledare på varera sida. Inte världens bästa lösning då det blev lite basförlust och generatorvin - men som experiment blev det lyckat - nu fungerar radiomottagningen och TMC äntligen bra igen. Förmodar att strömläckaget genom processorn "dränkte" signaleringen till antennförstärakren på något vis.

Nu blir det till att skaffa eller snickra ihop en mer permanent lösning - alla tips mottages tacksamt.

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.