|
|
|
|---|---|
|
Har lite funderingar på vad som ska pluggas och vad det är för något och om de behövs vara inkopplade???? Bilen är en 325iX -87 Bild 11 finns på länken nedan. Länk 1. Vad är det här, behöver den vara inkopplad? 2. Här är det öppet efter spjället ska jag plugga? 3. Ska det pluggas, eller? 4. Vad ska jag göra med denna öppning? Svetsade till en snygg böj idag för gummit gick sönder... Vad är det för storlek på oljetryckskontakten, måste skaffa en djupare hylsa och vill inte köpa 10 st .. | |
|
www.pure-pf.com bör du få svar på de du vill veta. Mvh PEter |
|
|
Hmm.. Svar på frågorna i forumet vore bättre... Länk |
|
|
Hoj! Nr 1 är iaf tomgångsmotorn... dom andra är jag inte så säker på så jag säger inget om dom:) |
|
| Har för mig att det är 24mm hylsa till kontakten | |
|
E30_Beemer: Behöver tomgångsmotorn vara inkopplad? P_J325: Tackar =) Länk |
|
|
Ingen som kan =) ?? Länk |
|
|
1. Tomgångsmotor, bör vara inkopplad annars måste tomgången justeras direkt på gasspjället på något sätt vilket inte blir optimalt. Koppla in tomgångsmotorn mellan insug och tryckrör efter lmm. 2. Svårt att se vilken du menar men jag vet att insuget har vattenkanaler in och ut för att förvärma hela insuget för optimalare blandningsförhållande (luft/bränsle). Kan vara den ena vattenkanalen (in eller ut?) som syns. Om du menar den grova slangen så är väl den till 1.an ovan? 3. Ser ut att vara intaget för vevhusventilationen som nu är bortplockad=ok men måste pluggas för att inte tjuvdra luft. 4. Vet inte helt säkert men denna borde gå att plugga eftersom vi gärna vill ha vacuum till bromsservot. Det är ju inte helt bra att låta motorn tjuvdra luft här. |
|
|
Tekniknissen: 1. Hmm.. Blir lite jobbigt att koppla tomgångsmotorn till tryckröret då det inte finns någon ingång nu... Har inte sett någon annan göra det iaf?? 2. Det är slangen till tomgångsmotorn jag menade och om man ska plugga den om det går att köra utan tomgångsmotor. 3. OK 4. Hmm.. Ska prova mig fram i så fall. Länk |
|
|
Någon som har bilder på just detta, på en klar E30 turbo? Länk |
|
| En annan lösning är att låta tomgångsmotorn dra friskluft "i det fria" dock bör nog något filter hängas på innan tomgångsmotorn så att vi inte kör in skitig luft i motorn. Nackdelen är att lmm inte kan läsa av "tomgångsförbrukningen" vilket förmodligen resulterar i en taskig tomgång om du inte kommer att köra med en mappsensor istället för lmm. Dock funkar inte mappsensor bra med orginal Motronic-styrsystem utan att använda något tillägssprut som är mappbart. Sedan har vi ett problem till: jag vet inte hur mycket laddtryck tomgångsmotorn kommer att klara att stå emot innan den "pyser" ut luften baklänges från insuget och ut i luften genom luftfiltret jag nämnde ovan. Kanske en backventil mellan luftfilter och tomgångsmotor kan funka? Är inte helt 100 men jag antar att det lättaste är att fixa en anslutning på tryckröret efter lmm och gasspjället och hänga in tomgångsmotorn där, liknande original. Man kan ju styra tomgången direkt på gasspjället också genom att montera en "stoppskruv" som helt enkelt trycker på gasspjället. Detta kommer att bli ganska osäkert och variera mycket mellan varm/kall motor. Justerar man på en kall motor=ok men varm motor kanske ger ett tomgångsvarv på 1500-2000rpm! Har dock inte byggt något själv ännu men har kollat runt lite eftersom det ligger en liten kompressor i garaget och vill in under huven. | |
|
Tekniknissen: Tack för svaret, enklast är nog nästan att köpa ett nytt gummi, ska inte ladda mer än 0,5 . Länk |
|
|
Kom på att jag kan sätta tomgångsmotorn mellan 2 och 3 det blir juh perfekt. Sen måste jag bara veta vad jag ska göra med hålet vid 4.an . Länk |
|
| Lite fundersam....vet inte om det funkar mellan 2an och 3an. Är inte båda dessa intag placerade efter gasspjället? Tomgångsmotorns uppgift är ju att fixa lagom med luft förbi gasspjället, vilket blir svårt om den så att säga är kopplad på samma sida om gasspjället med båda sina anslutningar! | |
|
Ett sitter innan och ett efter så det borde gå... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.