|
|
|
|---|---|
|
Hur mycket kan man öka volymen på en 3,8 borr/strokning m.m Mvh Danne Endast döda fiskar flyter med strömmen. | |
|
Va lattjo ingen som vet! Endast döda fiskar flyter med strömmen. |
|
|
Kanske samma som RR (RollsRoyce) "Tillräckigt med effekt" |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Borrning är inte att rekomendera, det är 100 mm i "cc" mellan hålen och s38/b38-borrningen är 94,6 mm. Maxborr överdimension är 95 mm, vilket inte ger mycket ökning. Jag har sett 3,9 liters sexor i USA men de håller inte då loppen blir väldigt fort ovala. Slaget är 90 mm, och vad jag vet så finns det inga strokervevar med längre slag. Men man kan ju alltid svetsa på och slipa om. Man får dock lite problem med ökad slaglängd, kolvhastigheten ökar vid samma varvtal och man måste ha kortare stakar. Detta ger större påfrestningar på cylinderväggarna. flyttar man upp kolvbulten längre mot kolvtoppen så får man problem med ringarnas tätning och kolvens gång (vickning) i cylinderloppen. Summa sumarum: jag tror att 3,8 liter ligger nära max vad man kan ta ur m30/s38. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Tackar, tackar Bert-Ola för en intressant redogörelse varför jag frågade var för att jag vill minnas att jag läst om "nån" strokning till 4,2L. Mvh Danne Endast döda fiskar flyter med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.