|
|
|
|---|---|
| Jag skulle uppgradera min navi enl konstens alla regler, som jag läst här på forumet. Navin försvann, skivan fastnade och power lampan slutade lysa, den brända skivan plockades ut mekaniskt. Åkte till BMW i Jönköping som konstaterade att navin inte tar in uppgraderingsskivan, powerlampan lyser inte, köp ny navi a´14700:-. Det måste väl gå fixa den på något sätt eller är det kört ? Jag bryter snart ihop. Tacksam för svar. / Birger | |
|
Prova sök på tidigare inlägg för det borde ju finnas någon som är duktig på att laga naviläsaren. Annars brukar det ju finnas beg att köpa för en billigare peng som tex denna: Länk |
|
|
Brukar oftast gå att fixa. Se nedanstående länkar. Länk Länk Länk Lycka till! /RS2 |
|
| Hej, har läst alla länkar, men har inte kommit fram till vad jag skall göra när jag inte får in någon ny cd i navin, den är ju död powerlampan lyser inte. Ska jag låta BMW göra en dis omkodning eller ? Jag är inte så haj på sånt här kanske ni förstår, men tack för svaren i alla fall / Birger | |
|
Börja med att berätta vad som hände och hur ni gjorde för att få ut CDn och vad BMW i Jönköping har gjort. /RS2 |
|
|
Jag körde i en bränd cd v-24, skärmen flimrade till o blev svart cdn kom inte ut när jag tryckte på eject, powerlampan lyste ej. när jag tryckte på eject så hördes det att cd snurrade till vid varje tryckning. Testade även det med att låta allt gå i viloläge men det hände inget. Lämnade navin till en service kille som plockade ut den genom att öppna den. Hur vet jag ej. Jönköping försökte köra in en uppgraderings cd men navin tog inte in den. de kollade lite säkringar runt om kring men konstaterade att allt var ok, men att det måste vara något som hänt med navin, och att skärmen inte ser ut som den skall , utan att den går på något nödprogram. De körde inget service program eller något sådant. De sa köp en ny eller kontakta philips service (KG Knutsson), vilket jag gjorde. Där sa de att de får inte pilla i BMWs grejer utan de måste BMW sköta själva. Ringde till BMW och de sa att den kontakten måste verkstaden ta med dem, inte jag som privatperson |
|
|
Tyvärr inte helt ovanligt att uppgraderingen inte startar (pga felaktig CD, för låg spänning, etc) och att CDn inte går att mata ur. Men oftast så går det att få ut CDn genom att vänta tills bilen går i viloläge och sen göra som jag förklarade i tråden ovan. Var det en BMW verkstad som tog ur CDn genom att öppna den? Om man bryter spänningen till navigatorn innan den är i vila så finns det en stor risk att den går sönder. Går det inte att mata in någon CD alls nu eller läser den inte CDn som man matar in? När en uppgradering misslyckats (och inget annat är sönder) så kan man oftast starta navigatorn igen genom att koda om den via BMWs servicedator DISplus och starta en ny uppgradering. Nu så går board-monitorn på den inbyggda programvaran i video enheten istället och denna har ett enklare och annorlunda utseende. /RS2 |
|
|
Jag tror inte navigatorn har "matat ut" skivan rent elektroniskt- den tror fortfarande att den sitter i. Pröva montera dit den igen med alla kablar, stäng luckan, lås bilen - lås upp bilen igen, öppna bakluckan snabbt och tryck direkt in ejectknappen OCH HÅLL DEN INTRYCKT! Du kan få hålla den intryckt LÄNGE - kanske upp mot tio minuter. Prova - värt att chansa i alla fall och det funkade med min (fast jag tog aldrig ur skivan mekaniskt) |
|
| Går inte att mata in någon cd alls, har beställt tid på BMW i Värnamo, 24/2, de skall försöka koda om den via service datorn./ Tack o mvh /Birger | |
| Klart det inte går att mata in en skiva om den tror att det sitter en i redan. Har du prövat ovanstående? | |
| Ja, jag har prövat men utan resultat | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.