|
|
|
|---|---|
|
Jag har funderat på att köpa en 320d 99-01. Vad ska jag fästa uppmärksamhet på då jag gör en provkörning. Har läst lite här på forumet om att luftmassamätaren ofta har fel. Hur beteer den sig då? Hur är det med e46:an annars... rost, klapp i hjulupphänging...? 320d ägare får gärna skriva vad det tycker om bilen. (åsikter alltså, inte bara fakta) | |
| Dåliga luftmassemätare på dieslar brukar mest visa sig genom att bilen blir slöare... | |
|
Alla modeller av E46 har kroniska problem med spindellederna, och dieslarna (innan -02) har som nämnts ovan ofta fel på luftmassemätaren. Annars är det en ganska väl hopskruvad bil! /// Gunnar E. |
|
|
jag har precis inhandlat en 320d -99, här kommer mina reflektioner så här långt: mycket skön bil att köra, verkligen fin väghållning..betydligt mer "direkt" än min gamla 535:a... Jag åkte 80 mil i sträck på väg hem när jag köpte bilen och kunde då konstatera att den funkar suveränt som långfärdvagn, tyst, bekväm och snååål! Ganska nice att kunna köra 110 mil på en tank faktiskt :) Länkarmarna ska vara bytt på bilen (det är hål i dom som sitter där och vad jag kunnat läsa mig till här på forumet ser den nya modellen ut så?), däremot har jag ett klonkande från höger fram..det är till 99% pendelstaget då jag kunde känna ett tydligt glapp i staget enbart med handen. Jag har också hört om att dom ska ha problem med luftmassemätarna på denna modell..är det enbart genom att bilen blir slö som man märker att den börjar ge sig..det finns inget annat sätt att känna det på? Den bil jag köpte verkar inte ha några rostangrepp, men tyvärr verkar det som om E46 har lite problem med rost, inte bra. Men det är väl bara ta hand om bilen ordentligt så borde det gå att hålla undan tycker man. sammanfattning: snygg, snål, snabb (sitter en KCR box på min) bil som är rolig att köra..kolla upp de "kända felen" så tror jag du (brännen) blir nöjd med en 320d. |
|
|
Hur mycket är din bil körd med då, om länkarmarna är bytta? Undrar bara när man kan börja förbereda sig på sånt. Finns det några typiska ställen där e46:an först får rostproblem? Tackar annars för svaren. Det som ferlin skriver om skön långfärdsvagn, passar in på de önskemål jag har gällande nästa bil.... snål och relativt snabb ska den vara, och en BMW. Hoppas nu på att jag stöter på ett fint excemplar =) |
|
|
Jag har en viss erfarenhet av 320d, eftersom jag körde min 99:a drygt 18.000 mil under de tre år jag hade den (99-02). Väldigt behaglig långfärdsbil, tillräckligt snabb och dessutom snål på soppa (kring 0,55 i 'landsvägsfart + moms'). Jag hade egentligen inga problem alls med bilen, förutom just spindelleder/länkarmar (byttes efter 12.000 mil/2 år) och att luftmassemätaren började krångla precis på slutet (det yttrade sig i att motorn 'tappade stinget' ibland, den liksom tvekade och småryckte vid urvarvning). Dessutom var kopplingen slut efter 18.000 mil, troligen mest pga mycket körning med tung släpvagn. Bromsbeläggen bak fick bytas vid ca 9.000 mil, medan frambromsarna av någon anledning höll längre (byttes vid 12.000, men då var dom inte slut). Som sagt, hittar du ett bra exemplar, så har du en kanonfin långresebil! F.ö. är det tyvärr så, att länkarmarna inte nödvändigtvis är av den 'hållbara' sorten för att dom har de senare förstärkta utförandet med hål. De med hål infördes hösten -99, men ända fram till mitten av -02 var spindellederna av tvivelaktig kvalitet. BMW är generösa, och byter i allmänhet länkarmar på Goodwill-garanti om bilen gått under 10.000 mil (på min 325Ci -01 fick jag dom bytta gratis vid 8.000 mil, bara för att spindelledstätningarna började bli dåliga). /// Gunnar E. |
|
| min har gått 22000 mil, så den har ju rullat en del...vet inte vid vilket miltal länkarmarna blev bytta på bilen men tydligen kan problemet uppkomma relativt tidigt (< 8000 mil) så jag skulle gissa att dom är bytta på i stort sett samtliga bilar från 99 - 00. | |
| Det blev då köpt en sapphire svart 320dT -01 via en kontakt i tyskland. Har ännu inte sett bilen, så jag väntar med spänning på att få hem den. Hoppas den är lika bra i skick som han sagt. | |
|
Luftmassemätare och turbotrycksgivare har varit lite av en förbrukningsvara i min bil. Den rost som jag har sett och hört talas om är nedre länkarmarna i bakvagnen, dessa har ett plastskydd som samlar smuts och salt, spola dessa och jag tror inte det blir något problem. Men jag orkar inte lista alla fel jag har haft (en riktig måndagsbil) men jag säger bara att det började med att laddningslampan började lysa efter 6 km från bilhallen! 320d har nu gått 19770 mil. |
|
| Nu har jag äntligen sluppit ut på vägen med min nya bil =). Är helt förälskad i den. Hittills verkar allting bra. Tekniskt verkar den helt perfekt... förståss har den några små skavanker men den kan man alltid fixa. Bilen är körd med 15700 mil och har full service bok, en ägare. Utrustningen är jag åxå helt nöjd med. Saknar endast TV/Navi. | |
|
Grattis och lycka till med bilen! Kan tillägga att det är kul med en snål bil, var till fjälls i helgen..4 pers med full packning.. "rask" takt i 50 mil resulterade i en förbrukning på 0.55, det tycker jag är riktigt bra! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.