|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
J.Dredd : Krångligt är det nog inte... förutsatt att kompetensen finns ...dumt ordval av mig.:-) Däremot kostar det att administrera! 1 miljon nya poster per år är databasmässigt ganska lite - men någon måste underhålla, förvallta och slutligen upgradera systemet. Vem bär den kostnaden? Mjukvaran i bilen måste utvecklas. När den är på plats måste den uppdateras/uppgraderas (vid vanlig service?). Problemet uppstår när 2:a, 3:e eller 4:e ägaren skall serva bilen. Vem betalar för bilens mjukvarouppgradering/uppdatering? Vem betalar BMW för serverutrymme när bilens garantier/gratis-service gått ut? Tror inte BMW av egenintresse vill äga och förvalta 10 miljoner poster oavsett hur lite fysiskt klagringsutrymme som krävs. Om ett system finns måste man kunna lita på det - BMW ansvarar för systemet under garantitiden, men efter det? Vill BMW fortfarande ansvara för bilens korrekta "data" när den passerat 2-3 ägare varav den 2:a ägaren servat bilen hos "Nisse på hörnet" som inte är auktoriserad? Jag tror inte det... därför tror jag det hela faller på sin egen orimlighet. ___ "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
|
Att mjukvaran till bilen utvecklas hamnar ju under bilmodellens utvecklingskostnader. Man uppdaterar mjukvaran vid t.ex. serivcear och liknande. vill man inte uppdatera mjukvaran är det ju inte hela världen, det gör bara att man inte har lika bra skydd som nyare modeller....men man har ju fortfarande bättre skydd än utan det systemet. För serverutrymmet betalar BMW, det är ju en nominella kostnader i sammanhanget! Visst måste man kunna lita på systemet... och BMW kommer att garantera att uppgifterna är korrekta under garanti-tiden, efter det kan man ha det som stående erbjudande till kunderna (som inte servar bilarna hos BMW) att låta dem komma in med bilen och få miltalet skyddade, gratis eller mot en liten men låg avgift! Man kommer in med bilen och de läser in mätarställningen. varför skulle ägare nr 3 betala 200 kr per år för att ladda upp mätarställningen i BMW:s databas? jo för att när han ska sälja bilen så kan han få ett intyg från BMW på att bilen inte är skruvad! = ökar bilens värde... När vi säger ägare nr 3 så tänker jag mig en bil som rullat 13000 mil och ca 5 år gammal.... bilen är fortfarande värdefull.... men i takt med att värdet på bilen sjunker så försvinner behovet av detta också.... Tänk på att det skulle ge en väldigt stor effekt rent reklammässigt...med tanka på hur mkt pengar som läggs på reklam så vore detta småpengar som kanske kan räknas under service-kostnader. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Jag tror det ligger till så här: ju fler gamla BMW som får sina mätarställningar manipulerade, dessto fler nya BMW säljs det och det är bra för BMW!! All statistik pekar ju på det, fast å andra sidan går det att 'ljuga' med statistik :-) |
|
|
Visst GÅR det att bygga en vägmätare som i praktiken är omöjlig att 'backa', och det är väl vad BMW och andra tillverkare redan försökt sig på i viss mån. Mätarställningen i en ny BMW lagras på åtskilliga ställen (förutom i själva instrumentet finns den i alla fall i lampmodulen, motorstyrningsboxen, LKM:en och bilens alla nycklar). Inget av dessa räkneverk går att 'backa', och skulle källan (mätarställningen i intrumentet) 'råka' få ett lägre värde, står allihop still tills 'originalet' är ikapp. Dvs kör man bilen t ex 8.000 mil, och därefter skruvar tillbaka mätaren, låt oss säga till 4.000 mil, kommer räkneverken att misstämma tills bilen gått 12.000 och mätaren står på 8.000 igen.... då kvittar det om man så lagrar mätarställningen i varenda skruv! Jag håller dock med om att det är bra att göra det tekniskt svårt att manipulera mätarställningen, det minskar förhoppningsvis antalet fifflade bilar. Man måste bara vara medveten om att inga tekniska säkerhetsanordningar är omöjliga att överlista! /// Gunnar E. |
|
|
Visst skulle det gå att kryptera om man ville. Man kunde dessutom uppgradera krypteringsalgorytmen vid märkesservice, för att på så sätt ligga i takt med skruvnissarna. Detta skulle med automatik innebära att en oservad bil antagligen är skruvad. Dessutom så knyter man kunden närmare till sig då man måste uppsöka märkesverkstad med jämna mellanrum. Fast ärligt talat så tror jag inte att BMW är intresserade av att kryptera eller försvåra allt för mycket för mätarskruvningsindustrin. Helt enkelt för att dom själva skulle förlora en massa pengar på detta. Tänk vilken kapitalförstörning när BMW:s autobahn-kryssare helt plötsligt rullar 30 000 - 40 000 mil och konkurrenterna står kvar och tuggar under sina sedvanliga 20 000 mil. ;-) |
|
|
PowerMac ditt resonemang förstår jag inte. "Fast ärligt talat så tror jag inte att BMW är intresserade av att kryptera eller försvåra allt för mycket för mätarskruvningsindustrin. Helt enkelt för att dom själva skulle förlora en massa pengar på detta. Tänk vilken kapitalförstörning när BMW:s autobahn-kryssare helt plötsligt rullar 30 000 - 40 000 mil och konkurrenterna står kvar och tuggar under sina sedvanliga 20 000 mil" Kan du förklara lite närmare hur du resonerar? Varför skulle BMW förlora en massa pengar på att deras bilar är svåra att mätarmanipulera, och därmed är chansen större för begagnatköparen att mätarställningen är riktig? Om värdet på beg BMW:s ska hållas uppe genom backade mätare med BMW:s goda minne då skulle ingen med lite självrespekt fundera på att köpa beg BMW bilar. |
|
|
Henke lexus: Du har rätt i det faktum att man som begagnatspekulant som absolut inte kan tänka sig köpa skruvat bör se sig om efter ett annat märke. Risken är jättestor att råka på en skruvad begagnad BMW, oavsett hur noga man kollar upp bilen. Detta gäller givetvis även MB, Audi, Lexus? mfl premiummärken. Eftersom mätarskruvning i dagsläget är mer eller mindre "standard" på sådana bilar så kommer den tillverkaren som omöjliggör detta att tappa kunder i begagnatledet, vilket kommer att resultera i fallande begagnatpiser och svårsålda bilar. 20 000 mila hysterin är påfallande än idag, och bilar som rullat över denna magiska gräns är betydligt svårare att sälja samt sjunker markant i pris. Hur tror du att en tre, fyra, fem år gammal 30 000 milare går att sälja? Den går inte heller att prisdumpa hejdlöst då handlaren måste ge själigt betalt i inbyte för att kunna sälja en ny bil. Vad som krävs är två saker. 1 Folks inställning till bilar som har gått över 20 000 mil måste ändras. 2 En gemensam överenskommelse premiumtillverkarna emellan likt den med 250Kmh spärren, där alla inför ett säkert "oskruvningsbart" system. Ps: Jag är självklart motståndare till mätarskruvning, och har aldrig gjort detta själv. Däremot så har jag ägt BMW bilar som har varit skruvade utan några större problem. |
|
|
Tyvärr har du rätt PowerMac Det är mycket enkelt att införa system som är i princip "oskruvbara". T.ex använd en krets som bara kan stega upp och ge den ingen programeringsingång. Gjut in den i instrumentpanelen och i ECUn så kommer det att kosta runt 30.000 att försöka mätarskruva och ta dagar i anspråk. Eliminerar 99.9 % av alla skruvningar Busenket och billigt skydd men inget som tillverkarna vill ha. |
|
|
BMW_MAN, tyvärr är det nog inte så enkelt som du hävdar att tillverka en 'oskruvbar' mätare All elektronik och programmering har säkerhetsluckor, och det finns alltid klurigt folk som knäcker de skydd som finns! Och skulle man lyckas hitta ett skydd som fungerar, är det inte svårare för fifflare än att t ex koppla ur hastighetsgivaren ibland, eller ännu elegantare sätta in en krets som t ex halverar antalet pulser - då fungerar de system som använder signalen, t ex farthållare, och även hastighetsmätaren fast den visar halva vekliga farten. Jag försvarar absolut inte mätarfusk, men man måste vara medveten om att det inte på ett 100% säkert sätt går att skydda mot fusk, bara att försvåra det! /// Gunnar E. |
|
|
Gunare Problemet med dagens mätare är att det är skyddat med "mjukvara" det innebär att har du knäckt det en gång så gör det inget om knäckningen tar 100 dagar 0ch kostar 1 million. Eftersom det är mjukvara kan du sedan kopiera "knäckningsförfarandet" tusentals gånger och tjäna tillbaka pengarna. Är det i hårdvara så kostar det nästan lika mycket varje gång du gör det. Visst kan allt knäckas (t.ex enligt din metod) men hur många skulle vilja åka runt med en bil där hastighetsmätaren visar 50% fel och vare sig ABS, ASC, Antispin osv fungerar de första 20.000 milen. Mindre än 0.5 % skulle stå ut med det... Det är busenklet och billigt att göra ett säkert system, tillverkarna vill inte göra det bara. |
|
|
Intressant att läsa om olika förslag på krypteringslösningar: PKI, MD5, RSA, "one-way hash" m.m. Det finns två riktigt bra böcker om det här. Den ena heter "Applied Cryptography", och är en ytterst detaljerad genomgång av olika krypteringsalgoritmer (källkod i C medföljer). Den andra heter "Secrets and Lies", och skrevs sju år senare av samme författare, Bruce Schneier. Där förklarar han vad som var det stora felet med hans första bok. Fritt översatt ur förordet: "Felet med Applied Cryptography var att jag inte alls diskuterade sammanhanget. Jag talade om kryptering som om det var Det Slutgiltiga Svaret. Jag var ganska naiv. Läsarna trodde att kryptering var någon sorts magiskt säkerhetsmedel som de kunde hälla över sin mjukvara så den blev säker. Att de kunde uttala magiska trollformler som '128-bitars-nyckel' och 'public-key infrastructure'. [...] Om du tror att tekniken kan lösa dina säkerhetsproblem, så förstår du inte problemen och du förstår inte tekniken." Jag tror att han har en viktig poäng. Dagens bästa krypteringsalgoritmer är ur praktisk synvinkel oknäckbara, men det hjälper oss inte särskilt mycket, eftersom ingen skurk som är vid sina sinnens fulla bruk skulle försöka skruva en kilometerräknare genom ett brute-force-angrepp på en krypteringsalgoritm. Kedjan kommer att brista vid sin svagaste länk, och den kommer med all sannolikhet att vara någonannanstans. Nu menar jag inte att det är meningslöst att försöka göra något åt problemet, bara att man inte kan förvänta sig en helt vattentät lösning, och att andra åtgärder än rent tekniska kan vara nog så effektiva. En så enkel sak som att man i Sverige kan beställa gamla besiktningsprotokoll (med mätarställning) från SBP gör ju att det blir mer besvär för milsvindlaren. Sådana administrativa åtgärder, i kombination med en skärpning av lagstiftningen och olika tekniska system, kan göra det så dyrt och besvärligt att skruva mätaren att de allra flesta helt enkelt inte ids. Att problemet ska kunna lösas enbart genom någon teknisk snilleblixt tror jag inte på. Inte ens med tolvcylindrig RSA-kryptering och MD5-dubbel-VANOS. ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.