|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Lite nyfiken: Kan man som svensk medborgare förlora sitt sv. körkort efter att ha blivit tagen i tyskland? vilka regler gäller då? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Tar upp ovanstående fråga igen! Blev fotad förra veckan på autobahn, det gick tyvärr rejält fort. Någon som vet vad som händer? |
|
|
Med största sannolikhet händer det inget alls Ang. körkort så mig veterligen kan inte tysk polis omhänderta ett svenskt körkort, däremot så kan bötesbeloppen bli upp till 700 euro vid riktigt grova hastighetsöverträdelser BMW CS #5139 |
|
|
Så länge man är utanför de nordiska länderna förefaller det relativt lugnt, åtminstone än så länge. Har inga erfarenheter ifrån Tyskland men däremot i England där jag via jobbet i hyrbil har varit med om att totalt missat fartkamerorna utanför Heathrow flygplats vid motorvägen (M25) runt London. Begränsningen var 50mph och det gick nog runt 85mph. Borde vara enkelt för dem att via hyrfirman få reda på uppgifter men har ännu inte sett röken av någon bot och tur är väl det med tanke på hur dyrt det är där. |
|
|
Jag blev fotad i söndags morse i Kasselbergen. Gick oj oj oj fort. Dock så visste jag var kameran stod och satte en hand framför ansiktet. Fråga mig inte varför jag inte saktade ner till laglig fart =) Hjärnsläpp 03.30 kanske? =) Jag har iaf blivit fotad där massa gånger förr och visste att kamerorna står där. Har aldrig fått hem något och räknar med att inte få hem något denna gången heller. Någon som vet hur det är med Österrike? Hade förmånen att bli dokumenterad där med på samma resa =). Tyskarna kan inte omhänderta ditt körtkort. Däremot så dubblar de maxbeloppet för utländska förare om man överskriver hastighetsbegränsningen med 40km/h eller 60km/h, minns inte vilket av dem det är. Tyskarna står i princip aldrig och skjuter laser vid autobahn utan den största mängd kontroller sker med civilbil som har kameror både framåt och bakåt. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
En kollega fotades i Schweiz i tjänstebilen i juni. I början på augusti kom "Förfrågan i anledning av att Schweiz begärt rättslig hjälp i Sverige" från Riksåklagarens kansli till företaget som står som ägare/brukare av fordonet. 20 km för fort på 80 väg kostar 180 CFH (cirka 1000:-SEK). Det var medskickat foto på bil, nummerskylt och förare samt ett frågeformulär om vem som kört mm. /Udo Dirkelsniff |
|
|
Ska bli intressant att se om jag får hem något. Jag vågar inte ens berätta hur fort det gick. =). There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Föreseelsen jag var med om utanför London hände för nästan 3 år sedan så det torde med största sannolikhet inte dyka upp något *ta i trä*. Med tanke på vad en sommarvikarierande städerska tjänar i Schweiz torde researchen för att få fatt i det svenska företaget rejält överstiga de futtiga 180CHF :-) |
|
|
Nu var det min tur, häromdagen fick jag ett brev från Tyskland med en bild på mig tagen av en fartkamera som uppmätt hastigheten till 149 km/h på en 120-väg. Resan gjordes för en månad sedan så de var ju ganska snabba på att kontakta mig. Det står inget bötesbelopp utan det verkar som att jag antingen ska erkänna att det är jag som kört bilen eller så vill de att jag anger vem föraren är. Bilen var försedd med gula tyska exportskyltar och uppenbarligen så har de förstått att jag är ägare av vidundret. Någon som har erfarenhet av detta och som kan berätta vad som kan hända mig? Jag funderar starkt på att inte göra någonting nämligen... /Arvid |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.