AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.708

Ang. fartkamera i Tyskland

Sida 1 av 2
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Vad gäller när man bli fotad av fartkamera i Tyskland? Som tur så var hela fronten igensnöad så man kunde inte läsa skylten! Hade jag tur eller bryr sig inte tyska polisen om bilar med svenska skyltar och även bilar med exportskyltar?

MvH Bmw 4-ever
Blir du fotad i Norge och skylten syns så får du brev hem.Dock kan det ta ett år innan det sker. Har upplevt det.

I Sverige har jag hört att är det utlandsreggade bilar på bild så bryr de sig inte.(Dock inte bekräftat)

I ditt fall kan jag inte svara. Men skulle kunna spekulera. Att sitter det exportskylt på bilen så kan de spåra den lättare i tyskland än en svenskskylt. Eftersom du registrerar skylten när du hämtar ut den.

Rätta mig om jag har fel...

"Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen
David Hermansson
Jag har blivit fotad flera gånger och inte hört ett ord. I vissa kameror kör dom skrämsel skott. Jag tror inte att du skall bry dig om detta. Dom har nog med att hålla reda på sig själva Tyskarna.

Mercedes åker man, Bmw kör man!
Blev också plåtad i tyskland för över två år sedan, än så länge inga böter :)

Kan dock ha varit "falskskott" - man vet aldrig.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Jag har mycket svårt att tro att dom orkar kan får ge böter till utländska medborgare då man i sverige inte kan ge böter ifall det är någon annan som kör än ägaren.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt min bror som bodde och arbetade i Tyskland för några år sedan, brydde sig inte polisen om enstaka foto på svenskregistrerade bilar från fartkameror.
Men om det blev många foton på samma bil vid flera tillfällen (det fanns rätt många svenskar som bodde i området som hade sina svenskregistrerade bilar), lade polisen ner lite arbete på att se till att skicka böterna till Sverige.

Om de har ändrat rutinerna vet jag dock inte, men troligen är risken ganska liten...åtminstone om det inte är några "vansinnesfarter" som gör att polisen vill statuera ett exempel.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
ok, trodde nästan att det var så... men som tur så var skyltetn igensnöade i den snöstormen vi tig hem bilen, det var inte kul men man ficj ta extra försiktigt på vissa ställen!

MvH Bmw 4-ever
Men alltså hade du exportskyltar??? Och hur hade du tänkt att dom får fast dig????
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
ja jag hade exportskyltar, den röda. Dom tar ju adress, namn och personnr. så det borde inte vara svårt att få tag i mig. och även den svensk reg bilen fotades men den var med igensnöad fram.

MvH Bmw 4-ever
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har blivit fotat i Tyskland med röda exportskyltar, detta händer November 2003, inget brev på posten än :)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Ro
93
Rob_Z3
Z3 Roadster 2.8 -00
Om man blir fotad med röda exportskyltar i sverige
vad händer då?

//Rob
Svenska polisen har ett samarbete med de andra nordiska länderna. Detta innebär att en kamera som tar en norsk/dansk/finsk bil skickas vidare till respektive lands polis, och detsamma omvänt (så ska det fungera, sen om de orkar göra detta i alla lägen är en annan sak). Svenska och tyska polisen har inget "normalt" samarbete i denna frågan. Men som Johan B nämnde ovan så skaffar man sig nog ett tillfälligt sådant om någon visar upp sig upprepade gånger eller vid riktigt höga hastigheter.

Jag tror inte att svenska haffan lägger tid och möda på att spåra exportskyltar. Bilar med röd exortskylt kan ju lika gärna vra på väg till Norge eller Finland...

Länderna nere i Europa har dock ett annat samarbete. Bekanta från Nederländerna fick böter på posten från Schweiz när de var ute och körde lite fort....
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Var i dagarna nere i Tyskland och blev fotad på 30-väg. Tror jag körde ung 50. Har läst det som står tidigare i tråden men är det någon annan som har lite nyare information? Någon mer som blivit fotad i Tyskland?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag blev fotad i Tyskland när jag var och köpte E38'an och det var bra länge sedan. Fortfaradne inte hört något. Och det var med den svensk-reggade bilen dessutom.

------
Länk
har blivit fotad hur många gånger som helst och kan intyga att det inte e några problem alls.
blir du däremot tagen med radar eller laser av tyska polisen så får du hosta upp cash annars blir det strul.

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Kan meddela att med exportskyltar så verkar man slippa P-böter här hemma i alla fall.
Jag har fått ganska många där jag bor innan jag till slut lyckades få en P-plats och vid parkering så satte jag på exportskyltarna. Men ännu har det inte kommit några krav. Tror att det är P-böter för ca 4500:-
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Då slipper jag vara speciellt orolig. Pratade med personalen på hotellet och de visste naturligtvis inte om böterna skickades till Sverige men de sa att det brukade vara ganska så dyrt.
dyrt? knappast jämfört med svenska fortkörningsböter... har för mig att lägsta fortkörningsboten ligger runt 50-70 eur i tyskland så dyrt är det knappast....

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
mo
29
moma04
320i - 05
Kan säga att jag kör ofta till Tyskland eftersom flickvännens föräldrar bor där, blev stoppad en gång för att jag hade kört 62 på 50 väg fick 24 euro i böter ingenting om man jämför med Sverige. Även om du får brev hem så blir det inte så dyrt men jag tror inte att de bryr sig så mycket om det du kan nog va ganska säker på att ingenting kommer att hända.
Fj
31
Fjobbe
Nissan 370Z
Min bror fick hem böter från en fartkamera på A2:an i Tyskland för tre dagar sedan. 120€ i böter för att ha kört 122 km/h på 100-väg. Nu var det så att jag körde och brorsan var inte ens med. Skickas böterna automatiskt till registrerad ägare på bilen och så måste han betala? Jag trodde att man var tvungen att identifiera den som körde och skicka böterna till denne. Tyvärr verkar det inte vara så längre.....

/Fabbe
Jag blev fotad med en hyrbil från Hertz som jag hyrt i Tyskland. Var tydligen en kommunal kamera för böterna skickades hit från en lokal kommun i Tyskland

Min tyska var som bortblåst helt plötsligt så jag förstod naturligtvis inte ett ord som stog i pappret. Kom en påminnelse några veckor senare och sedan har det varit dött så det är helt lugnt att inte betala

Med exportskyltar är det definitivt ingen risk.

Om man kör på gula korttids-skyltar kan det blir problem för den som står som ägare på skyltarna vilket alltid är en tysk med tysk adress så har bilfirman fixat dig gula skyltar kan det blir rejäla problem för dom !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.