AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.494

BMW trim?

Sida 1 av 2
fr
35
frida
BMW 325I 1992
Jag undrar var styrboxen sitter på en BMW325i 1992 och hur jag går till väga då jag byter chippet på min BMW och var jag kan få tag i ett chipp som verkligen ger effekt och hur stor effekt ökning kan jag få enbart med chipp byte?
SpineKracker
Hej och välkommen till forumet.
Chiptrimning är inget att satsa på när det gäller sugmotorer. Har läst många trådar om detta här på forumet och många skriver att bilen blev klenare efter byte av chip. Skulle det göra något åt effekten positivt är det nog ändå så lite att det inte är värt pengarna.
Finns massor att läsa om detta i Trimningsforumet.

www.motornord.se har diverse trimdelar till BMW. Kanske du hittar något som faller dig i smaken där. Jag skulle rekomendera vassare kammar, kostar ju iof mer än chip men ger å andra sidan resultat.

E30, för att man vill.

Mer GO än SHOW är mitt motto.
fr
35
frida
BMW 325I 1992
tack för tipset. men öppet filter o sportavgassystem borde väl ge några hk kanske 10hk??

D.JACK daniel
Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
Typ 10 - 15 Hk jaa..

"Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?"
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Typ -5hk för öppet oskärmat luftfilter och +0 hk för sportsystemet.

Mottrycket i avgassystemet har inte så stor betydelse när du har en svagare länk längre fram i kedjan. nämligen grenröret.

Öppet filter ger nada på en 325:a. Förutom ljudet som blir betydligt trevligare (vilket f.ö även gäller för sportsystemet).

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
ka
20
kallstacrew
325xi touring -04
525tds -94
men går inte grenröret å fixa på nå bra sätt då?
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Jo! montera headers.

Endast döda fiskar flyter med strömmen.
Fixa ett extraktor från en m3 e36 då blir det lite mer fart i bilen...
Finns på delar säljes här på autopower ca:1500:-

KKR

Min bil
Länk
Sw
212
Switte
325i -88
Chip
komplett avgas(inkl grenrör)
Insattsfilter, ej öppet!!! De sabbar massmäteren!

Kombinera du dessa saker så bli det ju förbättrning, men hur mcyket vågar ja inte säga.
databoxen sitter i taket i handsfacket under en plast kåpa.beror precis vilket chip du köper kostar mellan 500-1500kr.ska du btta chip måste du löda dit ett nytt lätare o köpa en hel chipad box eller ha någon kunig o löda har en räserv som e chipad så att bilen varvar7,2...chip trim får bilen att gå bätre tro mig!har provat med många olika boxar....
Philly
ca 175 extra hk får man då, hahaha :P

BMW
när då med vilket chip finns ganska många olika
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hittills är det INGEN som lyckats presentera en oberoende effektmätning som visar att ett trimchip i bästa fall ger mer än några enstaka hästar extra på en modern BMW-sugmotor!

Att säljarna viftar med både 10 och 15 hästar som ökning eller den klassiska "ca 5-10% effektökning", ger jag inget för.
Att säga att t ex en Opel eller Renault fick 10hästar mer, säger inte heller något om hur effekten blir i en BMW.

Fråga om säljaren kan garantera utlovad effektökning och om han betalar för effektmätning och återställning till original om chippet inte ger utlovad effekt....jag kan lova att INGEN chip-säljare då vågar stå för sin produkt!

Trimchip i en BMW-sugmotor är bortkastade pengar!

Att ett insatsfilter skulle vara skonsammare mot LMM än ett öppet filter, är nonsens! Båda släpper igenom mer skit och släpper olja från filtermediet om man råkat få lite för mycket olja i filtret, med sönderbränd volframtråd som följd.

Vill man trimma en BMW-motor och få ut något för pengarna, bör man titta på trimkamaxlar och extraktorgrenrör till att börja med, sedan en riktig motortuning där man ställer in elektroniken efter de nya förutsättningarna som trimkamaxlarna och grenröret ger.

Räkna med ca 1000kr per vunnen hästkraft när du sugmotortrimmar!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Kommer i sommar att bromsa min bil med ett chip som ska ge 10-15 hk enligt återförsäljaren.... givetvis kommer bilen att bromsas med orginalchipet först... återstår att se vad som är sant ....

KKR

Min bil
Länk
fr
35
frida
BMW 325I 1992
vet nån av er var jag kan få tag i ett sportavgassystem bmw325i till ett humant pris? från kat och bakåt.....

D.JACK daniel
SpineKracker
ferrita och simons är billiga. annars kanske du kan få tag i ett bättre begagnat m3.

E30, för att man vill.

Mer GO än SHOW är mitt motto.
Länk

Länk

Länk

KKR

Min bil
Länk
Visa användare
177
BMWseven
BMW 528IM -97
Kombination av trimmkam + extraktor brukar ge ett gott resultat... öppet filter och avgas är ju också ett +
fr
35
frida
BMW 325I 1992
om jag vill ha ca 230hk i min 325a 1992 vad behövs? och cirka kostnad? mm ps ingen turbo

D.JACK daniel
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det behövs ett omfattande jobb med toppen, nya ventiler och fjädrar, riktigt vass kam, extraktor, flyttat varvstopp, högkompskolvar, och anpassat avgassystem. Runt 40000:- eller mer skulle jag gissa på.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
fr
35
frida
BMW 325I 1992
40000kr el mera för ca 35hk+ ja då tar man sig en funderare.. varför pilla på en 325a?? man kan ta ett steg till och inhandla en skaplig M3 på 321hk originalt så är man kanske mera nöjd......... man jag undrar vad skiljer sig från en 325a törutom motor o bromsar??

D.JACK daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.