|
Sida 7 av 13
|
|
|---|---|
Qvarnström |
Håller med Fartglad och använder samma ord: Sluta misstänka varenda annons, bara för att inget namn angivs osv. Kan finns många anledningar. Tycker verkligen synd om alla som försöker sälja sina bmw på blocket, som tappar köpare pga detta forum. MÅnga bilar är säkerligen skruvade osv, men undersök NOGA och uttala er gärna efteråt. Är även själv ute efter en Bmw e39 Touring hoppas att hitta något bra men är tacksam för tips. Mycket varningar utan ett enda bevis är ju oskysst mot dem som verkligen inte är en skruvare som åkt med i detta forum. / Ml99 Tack för svar men är M-test verkligen meningslöst? Har hört att man får 1 mån garanati av dem? Tack |
|
Qvarnström, köper inte argumentet att säljare tappar köpare bara för att man säger att man ALLTID skall kolla upp en begagnad bil noga. Är bilen OK kommer som sagt både säljare och köpare bli nöjda. De med rent mjöl i påsen kommer inte att få svårt att sälja sin bil, bara de som har bilar med tveksamt förflutet - och då anser jag att allt är på sin plats! Det finns mängder av sminkade lik som säljs som "fynd" till ovetande köpare. Sedan förstår inte köparen varför bilen bokstavligen rasar samman efter "bara 12000mil på mätaren - BMW skall ju hålla hög kvalitet!" Återigen jag har inte sagt att någon bil i någon av nämnda annonser ÄR skruvad, men många av dem visar väldigt många varningssignaler för att så är fallet! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Qvarnström |
Tack för svar Johan Jag håller med om rent mjöl i påsen och att säljade samt köpare ska vara nöjda samt att det finns mängder av sminkade lik som säljs som fynd till ovetande köpare. Men jag har läst igenom hela detta forum nu och det har blivit en pajkastning samt väldigt osportligt att skriva om att gola ner någon till skattmasen ect ect samt vara anonym o typ hota med att passa över namn o nr på personer osv utan några BEVIS! Men flera visar säkert varningsignaler av skruvning och så kanske är fallet men då får köparen se till att vara noga med att köpa sitt fynd och därefter inte ha något att gråta över efteråt. Lurendrejare kommer alltid att finnas, det handlar om att se till att vara smart så man inte bli lurad, som Patrik skrev innan lita på hjärtat o magen (Hjärnan köper gärna den snygga bilen) *skratt* Funderar på att kanske lägga Bmw på hyllan och köpa mig en Volvo cross country istället finns ju flera sånna fynd också på blocket såg jag ;) hehe |
|
Qvarnström: Jag har själv testat bilar som varit skruvade men där det ej upptäkts vid M-test. Det krävs faktiskt att man gör alla steg i importkollen. Spelar ju inte så stor roll vad vi tycker om just de bilar du relaterar till. Det blir ju ditt bekymmer. :-) Men man ska vara vaken och inte allför naiv. Gamla sanningar håller inte längre det har blivit lite mer raffinerat nu för tiden. Man vill ju så gärna att det ska vara Fyndet! Det är ju inte helt lätt att sälja bil idag så att de skulle försvinna så snabbt att man inte hinner göra en koll av dem det har jag svårt att tro, fyndpris eller ej. Tipsen som dyker upp här att man inte ska vara misstänksam mot varenda annons är mer än lovligt dumma/naiva. Klart man ska vara det om man ska köpa något för 200000:-. Så dumt råd att man inte tror att det är sant! Men det är klart om man inte lägger allför mycket pengar är det kanske ok att ta en chans men jag tycker o andra sidan att man inte ska gynna sådana ljusskygga typer som håller på men sådan pinsam verksamhet. Hur mycket kan man tjäna per bil? Är det verkligen värt risken att åka fast? Gör gärna en sökning på "skruvad" "lurad" eller liknande här på forumet och du kommer att se en hel del som trott på "FYNDET". Hursomhaver, lycka till! Men var försiktig eller ha en rejäl buffert till reparationer. |
|
| Man får väl ofta det man betalar för. | |
| jari65, inte ens den regeln håller, liken finns i alla prislägen även om andelen är större i dom lägre prisklasserna. | |
| Jo är man ute efter bil i den lägsta prisklassen då kan man väl räkna ut att oftast är det nåt som inte ärok. | |
|
Jag ser inget fel i att bilar som är till salu kan ifrågasättas och diskuteras här på forumet. Om det trots allt rör sig om en "ärlig" bil så kommer ju detta fram. När det gäller bilarna som figurerar i denna tråd så är det trots allt bara en som någon har påstått vara skruvad. Qvarnström: Visst vill man gärna tro att de bilar man hittar verkligen är så bra som annonsen utlovar men utan att gå in i detalj på de du länkar till så skulle jag rekomendera dig att kolla vad motsvarande bilar ligger i pris på www.mobile.se. Jag tror inte du hittar så många som ligger lägre i pris och då kan man ställa sig frågan hur de kan vara billigare i Sverige. Det kostar ju några tusen att få hem bilen samt att dessa importörer även vill göra några kronor på affären... För 2,5 år sedan när jag själv letade E39 Touring så stötte jag på ungefär dubbelt så många fuskade än ärliga. Det var bara att glömma alla "fynd" på Blocket och betala lite mer. Å andra sidan så visste man vad man köpt och den dagen det var dags att sälja bilen så gjorde det inget att köparen kollade upp all historik och ringde gamla ägare eftersom allt var som det skulle. Denne köpare hade även han tröttnat på alla "lik" efter att ha gått igenom ett 10-tal bilar och var även han villig att betala lite mer än Blocket-pris för en bil med bra historia. Nu blev det ett långt inlägg men kontentan är att lyssna på de som varnar för det är befogat! ___ BMWCS #5157 |
|
|
Kunde inte hålla mig från att kommentera inlägget ovan som påstod att vissa taxi kör 1000 mil i veckan. För att uppnå detta så krävs att bilen håller en genomsnittshastighet på ca 60 km/h dygnet runt. Tar man bort tid för tankning, pauser, in- och urlastning av kunder, etc så måste dessa taxi hålla en betydligt högre hastighet när de väl rullar... ___ BMWCS #5157 |
|
| Vet inte om det är en skröna men hörde om en kille som köpt en ca 2 år gammal E38 för några år sedan. 11000mil på mätaren och i riktigt fint skick. Efter köpet började han forska lite i detta och det framkom att bilen rullat som blodtransport i tyskland och under två år tillryggalagt inte mindre än 70000mil! | |
|
Programmer : Ut och åk lite taxxi med taxi Stockholm, där finner man med lätthet 1.5 år gamla som rullat 70-120000 mil. Hur vete f.n, men jag har åkt i ett par. Enligt chauffören går de 3 skift mellan arlanda och centrum. Står still på söndagf.m för service. R |
|
|
Kollade just med Vägverkets sms-tjänst och noterade att den röda touringen har bytt ägare. Undrar om den nye ägaren fått info om bilen eller läst tråden här på Autopower.se. |
|
| magpie: Läge att meddela den nye ägaren? | |
|
Tycker jag verkar vara en god idé. Den med alla fakta i fallet skulle ju kunna slå en kort signal och höra sig för lite. Tyvärr tillhör jag kategorin "inte alla fakta i fallet, men näsan i blöt" ;) och är därmed diskad. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
ett långt hopp tillbaka i tråden: griseknoen, då kan vi dela upp våra ansträngningar: du kan övertala BMW att bygga den bedrägerifria bilen, så kan jag fortsätta att utbilda köparna såsom jag gjort med Importguiden. jag kan ju bara tillägga, som direkt berörd eftersom jag äger en 530iT -01 som har gått 13000 mil: jag vet att många köpare kollar på min bil och tycker att den har gått jättelångt, när de ser att man kan få en som gått hälften så mycket för samma pengar på blocket. just den saken är det som stör mig mest, dvs att en köpare inte ens verkar fundera i de banorna att man kanske jämför äpplen och päron. under tiden jag försöker sälja min ärliga 13000-milare, kanske bedragarna lyckas sälja 3-4 tokskruvade bilar till hugade spekulanter. bara för att de är så billiga! att bilen sedan är en inrökt snålutrustad mätarskruvad bil med dåligt reparerade krockskador verkar ingen ens ha funderat över! ofattbart! är det bara pris, pris, pris som gäller, så är det svårt att tycka synd om köparna när de blivit tokblåsta.... mvh Johan |
|
Johan, Kan meddela att jag mailat BMW och bett om upplysningar om vad de tänkt göra för att försvåra för mätarskruvning och gett mina kommentarer kring det hela. Har inte fått något svar ännu, men skall meddela om jag får ngt. Den/de som har reg.nr. på den helt uppenbart skruvade bilen i denna kedja kan ju via bilregistret ta reda på vem som blev den nya ägaren och försöka få tag på honom/henne. Om ingen annan vill göra det, så maila gärna reg.numret till mig så ser jag till att försöka få tag på nuvarande ägare. |
|
|
Otto von Diesel: Taxichaufförer snackar alltid en massa... Har själv kört taxi i 5 år (dock inte i Stockholm) så jag har lite koll. Med ganska enkel matematik så förstår du säkert orimligheten i de siffror du anger. Visst, skulle en chaufför köra mellan city och Arlanda och aldrig hamna i kö och kunna lasta in ny kund samtidigt den förre släpps av. Vet dock att verkligheten inte är sådan och även om Arlanda är en stor flygplats så är det knappast fullt ös dygnet runt 7 dar i veckan. 120000 mil på 1,5 år = 6666 mil/månad = 222 mil/dag = 93 km/tim. Visst......... Som jämförelse: En taxibil i Malmö, tidigt 90-tal, dvs innan avregleringen = mer körningar, tillhörde den mest anlitade beställningscentralen, var i trafik 10-11 av veckans 14 pass, rullade 13-14000 mil/år. Några år senare efter avregleringen var det färre än så. ___ BMWCS #5157 |
|
|
Efter att ha ägt vår bil i 1½ år (intagen av Johan) kan jag bara säga att det är värt de extra slantar det kostar att köpa en bil med sjyssta papper. Visst ser man många snorbilliga E39 touring överallt men det är bara att bita ihop. Har sett -01:or som gått 5000mil med "kontrollerad mätarställning" som jag inte ens skulle byta jämnt mot vår -97:a med 16500mil. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Hur ädelt och korrekt det än är att betala extra för en bil i bra skick med ärlig historik är bekymmret att det är som Johan skriver "pris pris pris" som gäller vid försäljning. Därför tvingas de som inte är ekonomiskt okänsliga att vara mycket prismedvetna vid inköp av begbil, speciellt BMW som det finns ett stort utbud av och mycket kräsna/kinkiga( på utrustning och miltal) köpare. /Simon |
|
|
Vem skryter med hur fin bil man köpt (om man bortser från entusiaster), utan det folk skryter med i fikarummet är hur billig den var eller hur bra pris man fick. Så länge det synsättet finns så kommer det finnas alltför många hobbyhandlare som börjar annonsen med "billigast i Sverige". Köpare som vill ha en väldokumenterad och välhållen bil och är beredd att betala för det växer inte på träd, tyvärr. M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.