AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
51.010

Varning för denna 528Touring på Blocket?

Sida 6 av 13
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Gå till bilden innan den som visas i länken (inlägget ovan) så blir den begriplig :-)
z3
91
z3cab
Z3 m-roadster -97
BMW 325 i Coupé -93, långloppsbil
BMW 325 Coupé -95
Kolla in Volvo 850/855 på Blocket, typ varannan är nyimporterad och har gått ovanligt lite, samt säljs till ett pris som inte borde stämma till de milen. Blir förbannad varje gång jag ser det (och till skillnad från vissa andra här tycker jag inte köparen får skylla sig själv)!
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Jag tror ingen menar att det är enbart köparen som får skylla sig själv utan självklart har säljaren gjort sig skyldig till ett brott.
Vad jag och flera andra menar är att köparna måste lära sig eller ta hjälp av kunnig person när det gäller bilköp på ej auktoriserade handlare. Det spelar ju ingen roll att säljaren är ett svin när du väl står där med en backad bil och en säljare som ej går att få tag på. I det läget är de ju ändå köparen som står med alla bekymmer och efter år av tvister så är det nog ingen stor tröst att säljaren får lite smisk på fingrarna och blir dömd till ett skadestånd han ej kan betala.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Tretretti : Länk ;)
Qvarnström
Hej alla Bmw snutar

Ni som vet kan väl hjälpa mig jag letar bil men efter allt ni skrivit så vart jag lite förvirrad?

Länk

Länk

Länk

Länk

är detta något att ha? Jag ska köpa bil i veckan vore tacksam över tips

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Qvarnström:
Jag fick inga sådär speciella "wow, trevlig" när jag kikade på annonserna. Dom känns något billiga, eller så är det skicket som avspeglar sig i priset.

"BMW" är vanligt förekommande "namn" på Blocket. Jag förknippar det med mindre seriösa säljare.

Den sista bilen annonseras av en person som har BMW:s till salu lite nu och då. Förmodligen en importör (på hobbynivå?). Behöver inte vara sämre för det, men rimligtvis har han ett fast lägsta pris (som täcker hans kostnader + lite vinst).

Samtliga vagnar förefaller importerade, en del troligen helt nyligen. Läge att vara uppmärksam (som alltid vid bilköp).

Sen skulle jag personligen vilja ge dig rådet att inte bara köpa en bil i veckan. Det kan stå dig dyrt!
Kolla noga, gör ev. M-test eller motsvarande på BMW t.ex. Om du hittar en vagn du fastnar för så utför en milkontroll på BMW (avslöjar iaf om en klåpare skruvat mätaren), samt begär ut utdrag på (ev.) garantireparationer. Samt lita på hjärtat/magen. Hjärnan köper gärna den där snygga bilen.....

MVh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Qvarnström
Tack för svar Patrik

Mil kontroll på Bmw låter tryggt, det ska jag nog köra på! Då får jag väl garantier av dem. Men ska följa hjärtat hehe!
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Qvarnström:
NEJ! Den milkollen kan du inte lite på till 100%. Är det värsta stolpskottet som skruvat, så visar det sig där, men är det någon lite mer "seriös skruvare" så syns det inte på milkollen.
Då får man ta till andra metoder, t.ex. kontrollen med garantireparationer.
Kolla serviceboken? Är den tillverkad efter bilen? :)
Kolla om det verkar vara rimliga intervall inskrivna i serviceboken. Stämplat på enbart en verkstad med samma signatur på alla? Knappast troligt på en bil med 10k mil på mätaren, men inte omöjligt.
Eller, kort o gott.. läs här på forumet, samt i "Importguiden" här till vänster. Där finns tips!

Mvh
Patrik

___
Qvarnström
Hej ingen Patrik

Varför inte helt enkelt köra ett M-test där ser de ju slitage m.m men jag tycker Bmw borde kunna lite mer än så om sina egna bilar om de är skruvade? Men tack för tipset om de andra metoderna.
Enbart M-test är meningslöst! Finns ingen enkel lösning, måste vara lite detektiv. För att vara någorlunda säker så krävs alla åtgärder och inte ens då kan man vara säker.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mätarskruvning går som sagt inte att se "elektroniskt" om det är "seriöst" gjort.

Det som slår mig är att alla bilarna som du länkat till, är 4-5 år gamla och har gått strax över 10´ mil....(under 10´ gör många köpare lite misstänksamma...)

Det är ingen ovanlighet att den typen av bilar rullar 10´ mil på ett år!
Att de sedan rullar på släta fina tyska vägar med mindre salt än här, gör att det är mycket svårt att se om bilen gått 30´eller 10´ mil!

Så en ordentlig bakgrundskoll på bilens historik i hemlandet är ALLTID att rekommendera om man vill vara något sånär säker på att inte bli blåst.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Herregud säger jag. Varenda bil är skrot, skruvad och en oseriös typ som säljer enligt er. Alla era bilar är garanterade okrockade, ärliga mil osv...
Hur ofta kör folk 10.000 mil om året, bara för att det är en 530?
Mer sannolikt om det vore en diesel, som har minst lika mkt kraft, men kostar mindre i längden. Varför måste alla stora benisnmotorer ha gått flera tusen mil om året enligt er?

Sluta misstänka varenda annons, bara för att inget namn angivs osv. Kan finns många anledningar.

Tycker verkligen synd om alla som försöker sälja sina bmw på blocket, som tappar köpare pga detta forum.

MÅnga bilar är säkerligen skruvade osv, men undersök NOGA och uttala er gärna efteråt. Är själv ute efter en nyare bmw..eller mb, och är jättetacksam för varningar...där belägg FINNS!

Tack...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fartglad, det är väl bra om kunderna gör en ordentlig koll av bilen!? Om bilen är OK har varken ägare eller köpare något att frukta!

Varken jag eller någon annan har sagt att bilarna i nämnda annonser ÄR skruvade, men jag hävdar fortfarande att det finns MÅNGA nyimporterade bilar på blocket och andra annonsforum som garanterat är skruvade och därför blir folk blåsta!

Är du rädd att det skall framkomma något "obekvämt" om din bil om någon gör en koll? ;o)

Ps. Jag har full koll på att min bil garanterat är oskruvad eftersom jag köpte den ny! ;o)

Mvh

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Fartglad:
Jag har svårt o tro att de som annonserar på Blocket tappar speciellt många köpare p.g.a. detta forum.
Bevisligen så återkommer samma namn/tel.nr. till olika bilar och det borde det ju inte göra om de nu inte får sina objekt.

Mvh
Patrik

___
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Jag köper Fartglads resonemang till stor del, lite väl mycket varningar utan nåt som helst bevis. Sen om det gör så att säljaren tappar köpare så tror jag svaret är absolut JA. Underskatta inte vilket stort Forum detta verkligen är och det finns många som bara läser utan att skriva här.

Problemet med M-Test samt div kontroller på BMW så är det ju så att om bilen verkligen är ett seriöst klipp då lär den vara borta innan du ens bokat tid för M-Test. Om jag skulle sälja en bil och den första som ringer vill att jag ska lämna ut den till M-Test samt hålla på den tills han tagit div utdrag ur servicehistorik så skulle jag nog be honom återkomma om några dagar om bilen då finns kvar. Man säljer ju till den som först lägger upp pengar om man nu skall göra sig av med bilen.
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Johan: syftade inte på dina mil ;) Men jag tycker att det blir lite väl mkt varningar om varenda bil som säljs, förrutom när ngn på forumet har ngt objekt...och då är allt seriöst, ärliga mil osv.

Du kan få regg på min bil och undersöka...köpte även den ny =)

Givetvis ska man göra en ordentligt koll, har väl inte påstått motsatsen? Men det blir för mkt spekulationer om alla objekt anser jag.

Jättebra med varningar, men det får gärna finnas lite bevis med. Suttit och läst många trådar, i denna tråd är väl fallet kanske solklart att det handlar om en skattesmitare som blåser kunderna, lika mkt som staten.

BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Jag har pratat med Bedrägeriroteln på Polisen angående den röda.
Jag lämnade alla uppgifter som jag har och han tog emot dem. Dock så kan de inget göra...förrän bilen är såld med den felaktiga milställningen, då är det ett bedrägeribrott om säljaren inte upplyser om att den är skruvad.
Det är ok att sälja skruvade bilar, dock har man som säljare ett ansvar att upplysa om detta.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ppeellee, att köpa "billigt" snabbt och utan kontroll, brukar nästan alltid innebära en dyr affär i slutändan... ;o)

Vill man göra ett "klipp" på en beg.bil, får man nog räkna in 40000kr eller mer som en riskpremie. Visst enstaka klipp finns, men de sminkade liken är mångfallt många fler!

Fartglad, misstänkte nästan att det inte var min bil du syftade på... ;o)

Varningar för mätarskruvade nyimporterade bilar är alltjämt på sin plats! Endast genom att få upp folks ögon för hur lätt det är att bli blåst på sitt "fynd", kan man göra det tuffare för skojjarna som håller på med den verksamheten.

Det finns dessutom en trist baksida med alla dessa lik, det är att de drar ner värdet på de oskruvade och seriösa bilarna...folk i gemen bedömer bilarnas pris efter alla "billiga fynd" trots att många av dem har feta reparationskostnader runt hörnet (eftersom många har rullat MYCKET långt)! :o(

En skruvning på 2-3000mil gör kanske inte så stor skillnad på reparationssidan, men när det försvinner 20 000 mil i en knapptryckning på en dator någonstans i ett garage, är det lite skillnad.

Mvh

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Jag tycker det är bra att det varnas. Skruvningar är verkligen ett problem, speciellt importbilar. Hoppas allt fler lär sig lite om hur det funkar i skruvningsbranschen då kanske skitbilarna inte i lika stor utsträckning kommer till Sverige.

ppeellee, visst, den som först kommer med pengarna får bilen, men som köpare skulle jag då iaf kolla upp bilen så gott det går, om man sedan missar "ett klipp" så är det inte hela världen, det finns nog bilar så det räcker och blir över av dom flesta modeller. Nyimport + "bästa pris"-slogans gör att jag iaf blir misstänksam.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Har varit i kontakt med en kund till oss på firman som är bilförsäljare.
Som vanligt när man e ute och jobbar börjar man "tragga", att komma in på ämnet bilar var ju oundvikligt...;o)
Han berättade att det finns taxifirmor utomlands som kör så pass mycket att dom har 1000 mil service var torsdag!!!
Han kände till firmor där dom köper in en "gammal" taxikärra som är 1 år och gått en så där 50 000 mil och sätter ner den runt 10 000 mil och sen säljer den till privatpersoner...

Nu tar jag detta med milen med en nypa salt men i det stora hela köper jag faktiskt det...

Sjöberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.