|
Sida 4 av 13
|
|
|---|---|
|
Johan Bra skrivet men du behöver ju inte gå längre än till Forumet här för att få svar på dina frågor. Har flera gånger sett köpare som ställt frågan om priset är rätt för en viss bil här och då fått följande svar av några "experter" här: "Bilhandlarna skinnar oss konsumenter" "Alldeles för högt pris "och så gärna några länkar till Blocket och mobile.de Man måste vara medveten om att de billigaste bilarna är det mer regel än undantag att de är fuskade. |
|
|
BMW64: Mycket bra gjort! Börjar bli riktigt less på alla fifflare som man läser om här på forumet var och varannan vecka.. Det verkar ju som om "fredrik" (eller vad han nu heter) i det här fallet har satt det där i system, eftersom han hade 3 bilar ute samtidigt på blocket som vi såg, och det gör ju att man blir ännu mer förbannad! Du får gärna uppdatera om några dagar hur det går.. BMW4EVER! --- Min E39:a: Länk |
|
|
Skatteverket kanske vill ha in lite skatt med :) Min: Länk Erik** ///Tänk först, meka sen... |
|
|
"säkert 95 % av de fuskade bilarna går att avslöja, kanske ända uppåt 99 %. är man då som köpare så korkad att man tror "billigast i sverige" är en bra sak, och inte vet hur bilen ska kollas upp, får man faktiskt skylla sig själv." Johan, Du tycker verkligen att det är köparna det är fel på? Om du vill ha en liten exklusiv klubb av kunniga köpare som här på autopower som kan avgöra om en BMW är skruvad eller ej, ja då för vi finna oss i fortsatt sanslöst dåligt andrahandsvärde på BMW och dåligt rykte på begagnat (ja, det är faktiskt så, vanliga människor har varken tid eller lust att lära sig om ljusmoduler och garantirep som skall faxas). Det är bedragarna såväl som BMW som skall stötas på. BMW kan om de vill försvåra avsevärt för dessa bedragare genom att koda miltal på fler ställen och göra det avsevärt mer komplext tekniskt att skruva en bil. De borde rimligen ha ett långsiktigt intresse av att BMW får bättre andrahandsvärde och betraktas som en seriös bil att köpa begagnat. Tycker det är helt otroligt hur man kan komma med åsikten att folk får skylla sig själva. Innan du svarar att "Jamen BMW har ju ändå svårare att skruva än de flesta andra bilar utan att det märks". Javisst är det så, men BMW är ju BETYDLIGT mer utsatta för detta än de flesta andra märken också. Det är dags att seriösa BMW-ägare börjar sätta ner foten och sätter press på BMW att fixa detta problem. |
|
|
Han verkar ju inte ändrat milen i annonsen än i alla fall. Troligtvis ignorerar han alla mail som inte passar och kränger ändå av den till slut till nån mindre kunnig bilköpare...... Det kanske är alla såna skruvade bilar som drar ner andrahandsvärdet på fina svensksålda lågmilare...... sw |
|
|
När jag skulle sälja min sv-sålda 523 -97 som gått ÄRLIGA 9000 mil fick jag ständigt höra av "spekulanter" att det fanns likadana bilar som bara kostade snudd på hälften av min bil. Oerhört tröttsamt. Dessa bilar var uteslutande direktimporterade bilar med 9800 mil på mätaren (Varför väljer fuskarna att ställa mätaren på 9800 mil alt 14600?) . Till slut kom det en kille, som tidigare hade haft en direktimporterad 325 som visade sig vara mätarfuskad, och köpte min bil direkt. Han var trött på bilar med skum historik. Sensmoralen av detta är att om inte tid och kunskap finns bör man vara mycket försiktig vid köp av direktimpoterad bil. Svensksålda bilar kan vara fuskade de också. Fast det är mycket, mycket lättare att kontrollera. När en bil får ny identietet i samband med import är det ett gyllene tillfälle att fuska med mätaren. Det är ingen slump att direktimporterade bilar är klart överrepresenterade när det gäller mätarfusk. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
griseknoen, självklart önskade jag också att alla bilsäljare vore ärliga. men nu är det inte så, det finns bedragare i alla länder, inte bara i Sverige. bilhandlare har faktiskt alltid haft dåligt rykte. Att tro att desssa bedragare som genom ett under skulle försvinna är väldigt naivt! att stöta på BMW är jättebra, men det är bara att inse att det kommer att luras ändå. är det inte mätarställning, så är det stora fel som döljs eller dåligt reparerade krockskador. sålänge det har funnits bilar har det gått att luras med dem, och så kommer det alltid att vara. tråkigt men enligt min åsikt sant. därav min åsikt, letar man bil i det absolut lägsta prisskiktet utan att ha kunskap så får man faktiskt skylla sig själv! att tro att man som helt vanlig människa utan "ljusmodulskunskaper" ska kunna göra "klipp" tyder på gränslös naivitet och lastbilslass av okunnighet. att någon ens kan komma på tanken att köpa ofta oregistrerade (eller nyregistrerade) importbilar av tveksamt ursprung, av mer eller mindre skumma figurer med kontoret på fickan, kontantkortsnummer och "BMW" som namn i annonsen är för mig ofattbart. 100 % lägger ut 5 papp på att besiktiga sitt hus innan köp, men den näst största investeringen många gör i livet kan man gladeligen tänka sig att göra av en kille som inte ens kan stava, eller skriver att en 528 har rak V6:a, vars hund har ätit upp serviceboken och som ofta inte ens står som ägare på bilen själv! ofattbart. jag står fast vid min åsikt, sålänge köparna fortsätter att handla dessa bilar så kommer bedragarna att finnas kvar. att ta bort bedragarna är i princip omöjligt, eftersom det rör sig om så stora pengar. försvinner en så kommer två nya i dennes ställe! det enda som får bort bedragarna är att köparnas kunskaper ökar. och att köparna inser att om man inget kan om bilar, så ska bilen köpas av auktoriserade MRF-bilfirmor, inte bakgårdslurendrejare. Mvh Johan |
| Sista inlägget var klockrent Johan, fick mig ett gott skratt samtidigt som jag kände igen det mesta från bla Blocket. | |
|
Klockrent Johan, som så ofta förr. "Vanligt folk" tror sig veta en hel massa kostiga saker, bl a detta: - En E32 kostar 200.000 även om den är 15 år gammal och har gått 30.000 mil - Alla BMW med digitala mätare är skruvningssäkra - Läderklädsel innebär fullutrustad - En servicebok är en garanti för att bilen är felfri mekaniskt OCH att den inte är skruvad - Sliten ratt, sliten knopp och slitna pedalgummin uppstår redan efter 3.000 mil Det kan låta absurdt, men detta är exempel jag hämtat från min vardag. Det är helt och hållet upp till köparen att förvissa sig om bilens skick och äkthet, men vissa lägger mer tid på att informera sig inför köp av digital-TV-box än inför ett bilköp. Ibland tror jag att folk inte VILL se vad det är dom köper, att det är bättre att vara en struts och sticka huvudet i sanden. Vet inte hur många som visat upp sin nyinköpa bil med "14.000" mil på mätaren som vem som helst hade kunnat avslöja om man bara orkat lägga ett par timmar på att läs lite... |
|
|
Tack Johan, Flåklypa och ni andra för bra svar. Gasar-Magnus: Det ÄR uppenbart i just detta fall med 528:an, frågan gällde faktiskt faxets innebörd i allmänna sammanhang. |
|
| Att det finns köpare till bilar vars ägare och historik är lika tvivielaktiga är inte så konstigt egentligen. Många vill ha en bilmodell som ekonomin egentligen inte tillåter. Låt säga att en E60 är en våt dröm men pengarna räcker bara till en E39. När det då dyker upp en nyimporterad E60 på Blocket med 9800 mil på mätaren och en säljare som heter BMW, för en köpesumma som motsvarar en ärlig sen E39, så väcks köpintresset. | |
|
"griseknoen, självklart önskade jag också att alla bilsäljare vore ärliga. men nu är det inte så, det finns bedragare i alla länder, inte bara i Sverige. bilhandlare har faktiskt alltid haft dåligt rykte. Att tro att desssa bedragare som genom ett under skulle försvinna är väldigt naivt!" Och? Vad vill du säga med det? Självklart önskar jag också att alla bilsäljare vore ärliga, men det var inte det mitt inlägg handlade om. Det handlade om att du tycker det är köpare som skall skylla sig själva och jag tycker det är helt fel inställning. "att stöta på BMW är jättebra, men det är bara att inse att det kommer att luras ändå. är det inte mätarställning, så är det stora fel som döljs eller dåligt reparerade krockskador. sålänge det har funnits bilar har det gått att luras med dem, och så kommer det alltid att vara. tråkigt men enligt min åsikt sant." Om jag säger så här: OM det är svårare än det är idag att skruva en bil tror du andelen skruvade bilar kommer att minska eller öka? Självklart kommer det alltid att finnas fusk, men att säga att det inte är någon idé att göra något åt hur enkelt det är att fuska är fruktansvärt naivt. Om jag säger så här: Tror du att det skulle var fler eller färre BMW som var mätarfuskade om det INTE gick att kolla vare sig ljusmodul eller garantireparationer? DET SKULLE VARA ÄNNU FLER. Kontentan är: Om BMW fortsätter på inslagen väg och ökar antalet ställen i bilen miltalet lagras på samt ökar svårigheterna att skruva bilar kommer antalet skruvade bilar att minska. Svårare än så är det faktiskt inte. "att någon ens kan komma på tanken att köpa ofta oregistrerade (eller nyregistrerade) importbilar av tveksamt ursprung, av mer eller mindre skumma figurer med kontoret på fickan, kontantkortsnummer och "BMW" som namn i annonsen är för mig ofattbart. 100 % lägger ut 5 papp på att besiktiga sitt hus innan köp, men den näst största investeringen många gör i livet kan man gladeligen tänka sig att göra av en kille som inte ens kan stava, eller skriver att en 528 har rak V6:a, vars hund har ätit upp serviceboken och som ofta inte ens står som ägare på bilen själv! ofattbart." Visst. Men om du kollar annonserna som faktiskt debatteras i denna tråd så är de bra mkt mer sofistikerade än så. OK, killen kanske har missat någon utrustningsdetalj som M-paketet, men mer fel än så är det inte. Det är inte så uppåt väggarna galet så att man bara av annonserna skulle kunna dra slutsatsen att något är fel. |
|
|
Inte mer fel!!? Dom riktigt lyser bedrägeri: Inget efternamn om alls nåt namn, mobil/kontantkortsnr, strukna regnr + lustiga beskrivningar av bilarna! Dessa saker IHOP gör att dessa bilar faller bort direkt! På kul lät jag 6 "bilnoviser" på jobbet kolla på annonserna, samtliga kände klar olust & skulle inte ens ringa o kolla närmare! |
|
|
Fick fram en klockren tråd vad gällande värdering här på Forumet som jag nämde tidigare i tråden. I nedanstående länk säljer en till synes seriös person en vad det verkar ärlig bil. Och vad får han till svar när han ställer frågan på Forumet? Jo, kolla mobile.de där är de minst 40000 kr billigare! Ja vad säjer man? Länk |
|
|
Mats-saH, Jaja, det är väl jag som är idioten här då som inte kan se på den annonsen att det är ljug. Har själv kontantkort så jag brukar inte se människor som har det som särskilt suspekta. Struket regnummer är det ju på flertalet annonser för att undvika risken att påkalla uppmärksamhet från lokala bilplundrare så det tycker jag inte heller är en suspekt grej. Kan inte påstå att jag tycker att frånvaron av efternamn heller känns sådär jättemycket "detta måste vara en brottsling". Och ärligt talat så tyckte jag beskrivningen av bilen lät riktigt bra med. Nej, det måste vara mig det är fel på som inte fattar att den där är bluff rakt av. |
|
|
ppeellee: Håller helt med dig, därför skulle jag aldrig fråga om värderings hjälp på det här forumet... /Johan Min bil: Länk |
|
|
Knoen: var för sig = inget speciellt, men ihop gjorde det att vi sju fick "viss" olust...! Nåt att tänka på för den som är ärlig/seriös och skall sälja något? |
|
|
Säkert så läser annonsören på forumet... Om ni tittar på mitt inlägg på sidan två där jag skriver att bilarna är fotade i samma garage.. Nu är plötsligt bilden på touringen ändrad till en utomhusbild !! Länk |
|
|
Om nu annonsören läser på forumet (vilket verkar vara fallet) så lär han ju tacka o ta emot för alla rättelser till dom "fel" han begår när han annonserar. Därför hoppar jag över att skriva dom fel som fortfarande finns kvar för att en inbiten bilskådare ska bli bli intresserad... :)) Jag förstår att min svärmor skulle gå på en annons som denna, förstår dock inte hur hyffsat insatta ens kan fundera på den, den är suspekt, inget snack. Tur att min svärmor är så klok nog att inte handla bilar själv med tanke på hennes kunskaper! Fler borde följa hennes exempel och låta andra sköta det, alternativt handla hos riktiga bilfirmor med garanti på det man köper. Tyvärr finns det ju folk som tror sig veta det mesta och kunna göra bra klipp med bilar, trots att dom har noll kännedom om vad en bra eller riktig bil är. Länk |
|
|
BMW64 har du fått regnumret så du säkert vet att sdet är samma bil som du var intresserad av?? Han kan ju faktiskt bara "lånat" bilden.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.