AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
51.007

Varning för denna 528Touring på Blocket?

Sida 3 av 13
BC
35
BC
320 M-sport -03
Ok, tack för tipsen!

Men Flåklypa:
Jag förstår inte vad ett fax om garantiåtgärderna kan hjälpa i detta fall. Klåparna som bytt ut ljusmodulen lär knappast få BMW att komplettera den informationen till registret för garantiåtaganden.

Kan du/nån förklara vad man får ut av "faxet om garantiåtgärderna"?

Mvh BC

Hmm, edit!

Jag är med på de två orterna. Glöm förra frågan.
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Nu vet man ju inte OM det verkligen är så att det är en liten fifflare i farten, men OM det är det så är det för jävligt att det skall hållas på så. Bilarna ser ut att vara hyffsat fina på bild (taskiga bilder), samt välutrustade. De har förhållandevis lågt miltal och attraktiv utrustning. Dessutom till en billig peng. Kontrollerade o med intyg o grejer.... klart att sådant säljer.
"Varför skal vi köpa Volvon när vi kan få denna fina BMW:n för samma peng".

Damn va kotsamt det kan bli, dels för bilägaren själv som får byta dämpare, avgas, rost som börjar komma osv... på 6000mil...

Nästa grej är ju att märket BMW får ett taskigt rykte eftersom "deras jä**a skitbilar rostar ju efter 6000 mil o man får byta dämpare o fjädrar o så. Kass"....

I dagens bilköpardjungel gäller det att vara upplyst, samt ytterst uppmärksam. Då är det tur att det finns många kunniga människor på detta forum.

Mvh
Patrik - ytterst skeptisk ;)

___
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
BC:
Ang. faxet så registreras bilens mätarställning (samt datum) när bilen varit inne för någon typ av garantiåtgärd.

Har man då bytt bakluckan på rostskyddsgarantin vid 11568mil 2004-01-12 och bilen idag säljs med 6345mil på mätaren så kanske man kan undra om växellådan lagt av på bilen, eftersom personen backat sig fram i drygt 1år ;)

MVh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
735
Svenskan i annonserna är väl sådär som påpekats innan, CAPS Look osv...

Men gillar att han skriver att han vet om han ska sälja bilen:
"NU SÄLJER JAG NOG EN AV SVERIGES FINASTE 530IA"
735
Att han inte vet huruvida sälja eller inte var det jag menade...
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Du som har svart på vitt att den är skruvad.
Ta bilnumret på den röda, upplys ev köpare att den är skruvad 13.000 mil.
Berätta även för Fredrik att så kommer ske.
Se till att dokumentera informationen på något vis.

BC.
Faxutdrag från garantiåtgäderna är det enda man inte kan manipulera med....än. Utdraget kan du få från BMW mot en mindre summa om du ber om det. Faxet ingår däremot inte vid en mätarställningskontroll.

Flåklypa
Ni
15
Nikelas
328i -95
Sedanen var såld men han var mkt korthuggen och tystlåten ville bli av med mig snabbt. Kan man inte anmäla han för bedrägeri om man har bevis?
BC: när det gäller den röda så har ju BMW64 en kopia på serviceboken med korekt chassinummer från den som sålde den i tyskland med 24100 mil på mätaren... det blir inte mer uppenbart än så...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Man har svårt att hålla sig för skratt när man läser ovantående!
Kanske det borde göras en sida här där chassienummer och miltal vid vilket datum anges?

Med tanke på eventuellt skruvade mätare, så köpte jag en 528iAT -00, i juli/augusti förra året i Duisburg. Tyvärr fanns det ingen servicebok, inga instruktionsböcker, däremot fick jag kopia på kvittot/räkningen från handlaren, dvs BMW i Düsseldorf, där säljaren köpt bilen några veckor tidigare.
Det var ingen snäll försäljare... Jag fick en utskällning när jag kom! Jag hade nämligen via sms antytt att vi skulle komma med tåg, samt vilken tid vi kunde tänkas vara i Krefeld. Då hade han åkt dit och stått där och väntat!!! Vi ändrade planerna och tog hyrbil (Polo diesel!!!). Så kan det gå.
Han trodde att BMW inte sätter ut miltalet om de inte tror att det stämmer. Jag har ju adress och telefon till tidigare ägaren, men inte kommit mig för att varken ringa eller skriva brev. Borde skicka ett mejl till säljaren (på BMW) och fråga vad killen köpte i stället, samt fråga om bilen servats hos dem.
Men nu har jag helt andra saker att tänka på, funderar nämligen på att köpa en BMW K1200RS (cabriolet/roadster!) med servicebok.

Leif L
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Då får jag återkomma igen, läste inte alla inlägg!
Har för mig att nuförtiden kan bilköp gå tillbaka även när man köper "privat". Så den nya ägaren borde kontaktas, då skulle man få se vad som kan tänkas hända i fallet. Det är en delikat situation. Bevis finns ju detta fall.
En intressant fråga är ju om servicebok fanns/ingick i köpet?

BC,
alltså när jag köper något brukar jag inte köpa det allra billigaste. Är bilarna här i Sverige billigare än på Mobile i Tyskland, då är det kanske skäl att fundera lite, eller tom mycket.
Att köpa riktigt billigt på Mobile är omöjligt! Om det är ovanligt billigt och bra, så är den såld, innan man hinner lägga pengarna på bordet.
Det finns sedan alltid något enstaka undantag (tänker på bilar till salu i Sverige). Blir man arbetslös kan det vara skäl att göra sig av med en dyr bil så snabbt som möjligt. Något som t ex jag borde ha gjort en gång i tiderna (Hade en Volvo 780 bl a).

Leif L
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Det är ju faaaaaaaan att sånt här ska få förekomma!! Säljaren vet garanterat att bilarnas mätare är skruvade.

Kan ingen sätta dit dem!? ;(

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Tror ni inte ägaren befinner sig här på forumet?
Kan någon meddela bilnumret?
Hoppas att bilen sälj till fel person.
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Icket:.....Jag kan, ska jag?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ja, varför inte?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
att upplysa köparen om att bilen är skruvad är helt rätt! om inte köparna lär sig att kolla upp bilarna så kommer ALDRIG fuskarna att försvinna.
det är så himla tråkigt att stå med en ärlig 13000-milare för samma pengar, när man vet att så många av konkurrenterna är fifflade med.
jag ska ärligt säga att jag börjar närma mig åsikten att köparna får skylla sig själva. säkert 95 % av de fuskade bilarna går att avslöja, kanske ända uppåt 99 %. är man då som köpare så korkad att man tror "billigast i sverige" är en bra sak, och inte vet hur bilen ska kollas upp, får man faktiskt skylla sig själv. för bedragarna kommer att finnas kvar så länge köpare finns! det de snåla svenska köparna inte verkar fatta är att det krävs kunskap för att göra klipp!
tyskarna har insett detta, det är bara svenskar och polacker som köper av vimpelhandlarna. de tyska konsumenterna betalar vad bilen kostar på niederlassung och får en mycket fin bil.
den stora frågan är: varför är många svenska bilköpare så snåla, blåögda och korkade?

BC, bara att du vågar fråga på detta forum tyder på att du verkligen vill undvika att bli lurad. kolla Importguidens kapitel 13, och ställ så många frågor du orkar på forumet så kommer du säkerligen att hitta en fräsch coupé!

Mvh Johan
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Jag tror som nån annan skrev att säljaren läser här så därför har jag mailat säljaren och meddelat att jag har servicebok och brief på bilen han annonserar.
Jag har ställt krav på honom att ändra annonsen och ange att bilen är skruvad och gett honom till imorgon på sig.....
Bra talat!
Både Johan och BMW64
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.