|
Sida 11 av 13
|
|
|---|---|
| köp inte bilar av folk som inte kan stava ordentligt ...ett ex är BMW64's varnin =Länk | |
|
Ja Madmax05....den är "skum". Har vääääldigt långa serviceintervall i serviceboken (bra olja?=) ). Lyckades få säljaren (som inte är samma som ägaren av någon anledning) att scanna in serviceboken som följer bilen och den är intressant. Vid 44461 km (23/6-98) gjordes en insp 2 Vid 78240 km (16/6-99) gjordes en insp 1 Vid 98300 km (4/1-02) gjordes en ölservice och en insp 2 samt byte av mikrofilter Vidare säger säljaren följande: "bilen är kollat i bmw i sverige det finns pappeer på det att bilen har gått 12800mil" |
|
|
Bara att bilden är tagen på en plats med skylten "Parkering Förbjuden" väl synlig manar till viss eftertanke. |
|
|
madmax05, va?! Så om man inte kan stava ordentligt så har man automatiskt skumma och fifflade bilar? Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
magpie ja det har du rätt i !!! ///325/// |
|
|
BG: Sa ägaren vid köptillfället att den var skruvad? Eller kom de fram att han visste det efter du frågasatte honom efter självka köpet? Om han inte uppgav det vid köpet men visste om det så gjorde han ju ett lagbrott, och de kan du polisanmäla för. Vilken "kompensation" kan va värd 12000 fuskade mil? 75% av köpskillingen tillbaka? Synd att du inte tar så hårt på bilköpet, det är ju en enorm förlust och du kommer ju aldrig kunna sälja bilen? Lägger du in den på blocket så blir de samma runda i forumen här igen. hoppas du förstår va ja menar. |
|
|
Abbe: det var främst menat som ett litet skämt, du vet humor.. men du fattar väl att vissa personer är oseriösa,inte nån betydelse om dem bryter eller ej, importerar bilar skruvar på dem o.s.v..bara talar av egen erfarenhet oxå... mvh madmax |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
tycker också att detta luktar väldigt illa. att ha en bil med 24000 skruvade mil eller 12000 ärliga mil är ju en avsevärd skillnad. det rör sig om 30-40000 kr i mindre värde. bara miltalet i sig värderas mellan 1,50-2,50 kr/mil, så där blir det 20-30000 kr. att sedan byta in den är ju helkört, och att den har en falsk servicebok gör den helt iskall på den svenska marknaden. problemet är att just detta gör att bedragare kan fortsätta, de betalar en mindre kompensation (fast jag vet ju inte hur den ser ut i detta fallet), hasplar ur sig en pinsamt dålig förklaring och sedan är ärendet ur världen. jag har självklart förståelse för att du inte har ork/tid/pengar för att driva detta, och i ärlighetens namn är dina chanser väldigt små att vinna ändå. dessa bedragare säljer bilar de inte äger, som har gått via bulvaner eller "målvakter". det enda som gäller är att kolla upp bilen noggrannt. i det här fallet hade en timmes arbete sparat dig de 30-40000 kr som du har blivit lurad på. men som en liten tröst är du varken den första eller sista som blir lurad! fast min förhoppning är att köparna snart är så kunniga och medvetna att bedragarna får det svårare. men det kanske stannar vid en förhoppning.... mvh Johan |
|
madmax05, jag missade nog ironin i ditt inlägg! Det andra du nämner är ju självklart! Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
| Står miltalet i köpekontrakten? | |
|
madmax05, bilen du länkade blev lite kul faktiskt, den var fulutrustad ;-) |
|
|
BG: Jag var och provkörde den röda kombin den 15/2. Då sa killen att han inte hade några papper på bilen för de var i Grästorp på BMW för att han hade kollat mätare, nycklar och ljus, mm. Jag ringde till BMW i Grästorp dagen efter och frågade om de kom ihåg den här bilen och om den var OK. Då svarade de att killen varit där samma dag (16/2) och gjort kontrollen!!!! Konstigt att han skriver i annonsen fyra dagar tidigare att miltal och allt stämmer enligt papper från Svenska BMW. De kunde inte svara på om den var skruvad, enligt deras koll så stämde 11500mil. Jag bad dem kolla med BMW Sverige som i sin tur kollade med Tyskland. Jag fick svaret att bilen varit inne på garantirep. hösten 1998 och då gått ca 2600 mil . Andra garantireparationen var 1999 i april tror jag och då hade den gått 4600 mil. (på ett år ca!) Jag försökte ringa killen flera gånger och lämnade meddelande på mobilsvar men inte ett ljud har jag hört. Det kostade mig 300 spänn men det var j--gt välanvända pengar förstår jag nu. Bilen var kanonfin! Hoppas det går bra för dig. |
|
|
Hänger inte riktigt med på vad det var som var så skummt? April 99 hade alltså bilen gått 4600 mil. Sen vet du inget mer, eller? Den kan ju ha bytt ägare och inte blivit körd mer än dessa 11500? Nu verkar ju killen som säljer dessa bilar helskum så man kan ju kanske anta att även de andra är skruvade, men informationen ovan garanterar det ju inte. |
|
| Läs första sidan i tråden! | |
|
mr huhta: Skulle bilen gått 6900 mil på 5,5 år i Tyskland? Enligt BMW64 så har han servicebokkopia på 24000mil. Men det jag reagerade mest på var texten "Testade mil av BMW i Sverige och att det fanns papper på allt" Det hade han ju inte när han satte in annonsen. Han var ju inne på BMW fyra dagar senare och gjorde kollen. Hur kunde han veta att milen stämde om han inte var inblandad på något sätt. En annan sak som jag reagerade på direkt när vi skulle titta på bilen var att killen sätter igång vindrutetorkarna för att ta bort 10 cm snö och is på framrutan. Suck! |
|
|
Jag föreslår att man köper en "ärlig" importbil. Det finns en väldigt fin 528i T på Powerbörsen just nu tex. :-) ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| Eller åker och hämtar sin bil själv i Tyskland. | |
| Ooops misade att det var samma bil som diskuterats hela tråden;)..Trodde det var någon av de andra bilarna han ahde haft ute på annons..Sorry, skall skräpa mig*lol* | |
|
Nu är han igång igen !! Länk |
|
|
har precis läst hela denna tråd och bara suckar. Fan va tråkigt att detta kan förekomma. Och så många oseriösa annonser överallt. Blir fan nerstämd. men som sagt, en liten koll så slipper man problemet som köpare. Problemet med dagens köpare är (precis som Johan skrev förut i tråden, se här nedanför) att de är så prisinriktade. Men detta gäller alla i samhället på allting! Självklart vill man själv köpa billigt, men man få ju inte vara dum för det. Det jag menar med mitt inlägg är att folk i dagens samhälle är alltför prisinriktade. varför tror ni LIDL har blivit så etablerade? Vad har de för kvalité? Nu är det bara pris pris pris som gäller. Bara ta ett exempel. Hur många åker inte och tankar på tex JET??? Ni själva kanske? Jämförde med en kompis för bara någon dag sen. han tankar alltid på JET och om han behöver tanka åker han förbi tex OK/Q8, Shell och Statoil för att komma till en JET mack. Visst det är 13 öre billigare. (25öre om man tankar på tex Statoil bemannade stationer men 13 på tankomater). (nu har dessutom SHELL samma påris på tankomaterna som JET) Jag påpekade detta för honom, men han trodde att han tjänade så mycket pengar. Jag satte mig ner med honom när vi kom hem och tog papper och penna så han såg vad det blev. Han tankar 3 * 60liter/månad. 180*0,13 = drygt 23 kronor i månaden... Han blev förbluffad över att det inte blev mer. Han trodde han sparade flera hundra ;) och åker han då lite omvägar för att komma till JET... Det är alldelse för prisinriktat och inte ens när det är en stor investering som en bli orkar man kolla upp ordentligt... Problemet är också att folk nu för tiden är så stressade. Allt ska gå fort fort fort. Orkar inte och vill inte ta sig den lilla tid det tar för att kolla upp. Fuskarna har ju märkt detta och tjänar stora pengar. Att köparna blir mer kunniga om situationen är den enda lösningen, för polisen har inte resurser och BMW vill inte. Oj, vad långt detta inlägg blev. Nästan en insändare till Expressen ;) Svar på detta inlägg: Johan (AutoPower): ett långt hopp tillbaka i tråden: griseknoen, då kan vi dela upp våra ansträngningar: du kan övertala BMW att bygga den bedrägerifria bilen, så kan jag fortsätta att utbilda köparna såsom jag gjort med Importguiden. jag kan ju bara tillägga, som direkt berörd eftersom jag äger en 530iT -01 som har gått 13000 mil: jag vet att många köpare kollar på min bil och tycker att den har gått jättelångt, när de ser att man kan få en som gått hälften så mycket för samma pengar på blocket. just den saken är det som stör mig mest, dvs att en köpare inte ens verkar fundera i de banorna att man kanske jämför äpplen och päron. under tiden jag försöker sälja min ärliga 13000-milare, kanske bedragarna lyckas sälja 3-4 tokskruvade bilar till hugade spekulanter. bara för att de är så billiga! att bilen sedan är en inrökt snålutrustad mätarskruvad bil med dåligt reparerade krockskador verkar ingen ens ha funderat över! ofattbart! är det bara pris, pris, pris som gäller, så är det svårt att tycka synd om köparna när de blivit tokblåsta.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.