|
|
|
|---|---|
|
Igår kväll uppgraderade jag (helt själv!) navin från MKII till MKIII. För några av er låter det som en "skitsak", men för mig var det en seger att se att allting fungerade: fräscha menyer, bättre positionering mm. Jag insåg hur stort det är att ha tillgång till all den kunskap som finns här på forumet. Grymt!!! | |
|
Intressant Olof....funderar på att byta den jag med. Blev det en klar förbättring på själva 'kart-grafiken' också? Va det huvudvärk att byta? The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
Är oxå nyfiken på hur du gjorde? Vad fick du byta ut? |
|
|
Jag köpte en begagnad MKIII-enhet på "PowerBörsen" av "George" (rekommenderas å det varmaste). Tydligen är det så att enheten som man stoppar kart-CD:n i innehåller all mjukvara som styr navigationssystemet mm. Men det är viktigt att säkerställa att själva mjukvaran är uppdaterad till senaste möjliga version. Om jag har förstått det rätt (och det tror jag att jag har gjort) så innehåller även MKIII-enheten själva GPS-modulen, tidigare var det en separat enhet. Det innebär att kontakten från antennen behöver flyttas till den nya enheten. Jag gjorde följande: 1. Ta ut ev navi-skiva 2. Slog av tändningen 3. Tog loss säkringen för navin 4. Monterade ur navi-enheten (tryck in de fjäderbelastade "låsen" med tex smala borr) 5. Loss kablarna (blå och röd) genom att fälla ner den svarta spärren runt som löper över kontakterna 6. Loss den smala grå antennkabeln som finns bakom luckan till vänster om navin och cd-växlaren. Det krävdes ett fast handgrepp för att få loss den. 7. Led antennkabeln upp till utrymmet där navi-enheten sitter 8. Anslut alla kablar (blå, röd och antennkabel) till den nya enheten och skjut in enheten. 9. Stoppa tillbaka säkringen 10. Slå på tändningen och RÖR SEDAN INGENTING. följ ev instruktioner på skärmen. 11. Efter någon minut visas texten "BMW" på skärmen. 12. Klart att använda! (Underlättas ju om man stoppar in navi-cd:n) |
|
|
Har du bytt till 16.9 display också?eller kör du med den "lilla" skärmen?Vad fick du ge för mk3 enheten? |
|
| Jag har inte bytt till den nyare 16:9 displayen, utan kör fortfarande med den "lilla". Tycker det funkar bra. Pris på enheten ligger nog mellan 3-5 kkr beroende på skick och mjukvarustatus. | |
| Vad är det för nyheter på MkIII? Hur ser menyer och "board computer" ut? Är ju klar lockande att byte upp om man slipper det där trista bruna... | |
|
Johan T Det bruna kan du slippa med en mjukvaruuppdatering. Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
|
De bruna? Man behöver väl inte välja de 'bruna' färgalternativet. De finns ju 3 alternativ... The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
| tja vad händer om man byter från mk1 tror att det heter så men vet ej d e iaf en 95a o frågan e går d att ta en dvd nav dator plus adapter kablarna som finns att köpa på bmw opeta i d i min 95a vad händer då??? har hört att navet funkar men inte tvn? går d att byta till nyare tv mottagare o isåfall vilken årsmodell ska jag ha då för att d ska gå o se tv plus att ha dvd nav?....tacksam för svar | |
|
Sitter det MKII i E39 98:a? Hur "uppgraderar" man mjukvaran i den? Är det BMW som gäller eller? Kostar? |
|
|
Seven_: Sex alternativ! Du kan ju välja day/night på vart och ett av de tre. Trean med nattläget (blå) är min favorit, verkar också vara vanligast i största allmänhet... ravve: Troligtvis har du MKII men det går inte att säga med 100% sannolikhet, du kollar själv i SET-menyn, siffrorna i hörnet visar version. Är första siffran en 1:a har du MKI, en tvåa MKII, osv. Uppgradera är lätt, du finner instruktioner OCH en länk för att ladda ned programvaran här: Länk Wilhelm Svenselius |
|
|
Det står så här: SW 2-1/28 Vad innebär detta? |
|
|
ravve: Länk Dom senaste versionerna för MKI till MKIII är: MkI - V15 - 1-1/72 MkII - V21 - 2-1/81 MkIII - V22 - 3-1/63 Så för din del så är det 2-1/81 som är den senaste versionen och för att gå denna så behöver du V21 eller senare. ___ //Ulf |
|
|
Tackl för den... Fan den displayen va ju riktigt snygg. Kan man byta ut den i min E39? |
|
|
ravve: det mesta i infoväg finns att hitta här på forumet, det är bara att använda sökverktyget...;) Här Länk är ett ganska nytt mektips över hur man kan uppgradera till den större skärmen. Det går även att bara uppgradera navienheten i bakluckan och få split screen även på den gamla skärmen. ___ //Ulf |
|
|
Ja jag vet sökverktyget är underskattat... men när man sitter och diskuterar så skriver amn hellre än söker. Tack iaf för infon. Lägger till byte av display på min projektlista, den är grymmt snygg. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.