AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.931

Behöver hjälp/råd ang. service av M5 3,8!

Sida 1 av 3
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej!

Jag tänkte att jag skulle göra en sercive av modell större, dvs. inspektion II + lite övrigt. Jag tänkte att jag skulle utföra så stor del av servicen som möjligt själv. Dels pga. att jag ej litar på BMW-verkstaden och dels sparar man ju några kronor.

Utöver inspektion II inkl. byte av alla oljor och vätskor tänkte jag byta insugsgummit.

I och med detta har jag några frågor jag skulle vilja ha svar på.

1. Hur byter man kylarvätska på smidigast sätt? Är M5 3,8 svår att lufta som vissa andra BMW-modeller är? Brukar det fungera att följa det som står i instruktionsboken?

2. Vilken insexnyckel behövs till slutväxeln när man byter olja? Är det ok att använda Castrol SAF-XJ SAE 75W/140

3. Är det 17 mm insexnyckel till växellådan? Är det ok att använda Castrol Transmax Z (ATF Dextron III)

4. Vart sitter bränslefiltret och är det svårt att byta?

5. Är tändstiften bökiga att byta?

6. Hur byter man alla 4 kilremmar på smidigast sätt? Det ser rätt så trångt ut ovanifrån, går det ta de underifrån?

Det blev några frågor men jag vore mycket tacksam om någon kunde ta sig tid att svara.

Mvh. Bjarre

Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Kom på en till fråga:

7. Kan jag följa bengts beskrivning i detta inlägg för att byta bromsolja på min M5:a?

Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
"5. Är tändstiften bökiga att byta?"

Jag tyckte inte att det var några som helst problem. Ta av BMW M POWER-kåpan och lyft upp i tändspolarna så allt följer med upp. Ta sedan fram en tändstiftsnyckel, gärna med en sorts förlängare. Sedan är det bara att skruva loss och ta upp. Tror att jag har förklarat rätt, annars får någon rätta mig. Jag hade i alla fall aldrig bytt på en M5 förut och det löste sig fint.

//Schnitzer

Visa användare
175
Nibban
Åpel kadett -79
jag butte remmarna när kylaren var bortplockad. hur smidigt som hellst. med kylaren i så blir de nog lite bökigare. Ta den kylaren är mitt tips. Känns som blir lättare på nåt sätt.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
När du ändå har ventilkåpan och tändspolarna borta kan du passa på att kontrollera ventilspelet.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ventilspelskontroll ingår i Insp. Blir då lite bökigt för Bjarre om han behöver justera spelet eftersom det krävs ett finurligt verktyg.
2. XJ funkar bra.
3. Jag använder Redline MTL med bra resultat.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Man kan kontrollera spelet utan specialverktyg. Om man har tur behövs ingen justering.

Det finurliga verktyget finns att köpa, tror det är billigare än att lämna in för ventiljustering.
Soppafiltret sitter under bilen framför bakaxeln. Det är lätt att byta.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Man kontrollerar ventilspelet med ett s.k. bladmått. Sedan om det behöver justeras något så behöver man det speciella verktyget.

//Schnitzer

Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Tackar för svaren!

Jag har fått svar på det mesta men är det någon som vet vilka insexnycklar man skall ha till växellådan resp. bakaxelklumpen när man skall byta olja i dessa?

Är det 17 mm till växellådan och 14 mm till bakaxeln?

Hur trångt är det, kommer man på med en vanlig insexhylsa på spärrskaft?

Brukar slangarna till bränslefiltret vara dåliga?

Mvh. Bjarre
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej på er!

Jag var idag inne på BMW och handlade lite material till min "storservice" och har en fråga.

De sa att jag skulle ha "Castrol Automatic TQ-D" i min växellåda. Är detta riktigt?

Är detta Dexron III eller? Det står INGENTING om det på flaskan.

Eller skall jag kasta denna och köpa Transmax Z men denna fanns ej på BMW.

Mvh. Bjarre

Ps. Jag fick även bekräftat att det är 17 mm tillväxellådan och 14 mm till bakaxeln. Ds.
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Har luskat lite:

Det verkar som "Castrol Automatic TQ-D" är av typ Dexton II, men det skall väl vara den där det står "TQ-Dexton III" på flaskan eller Transmax Z?

Och jag sa flera gånger på BMW-verkstaden att jag skulle ha Castrol SAF-XJ till bakaxeln. Men denna hade de inte hemma på 1 litersflaskor. Så då gick en gubbe ut i verkstaden och fyllde på ur någon dunk och han sa att det var denna jag skulle ha och att den NOG hette SAF-XJ. MEN på mitt kvitto står det XO, denna är väl till för bakaxlar UTAN diff?

Jag blir så trött på dessa personer som jobbar på våra BMW-verstäder, de verkar inte förstå att man skulle ligga sömnlös om nätterna om man inte var 100% säker på att det är rätt olja i pärlan.

Det ser inte bättre ut än att jag får kasta 4 liter nyinköpt olja. I morgon åker jag till Mekonomen och köper Transmax Z till växellådan och SAF-XJ till bakaxeln. Mitt förtroende för aukt. BMW-verkstäder är så lågt det kan bli. Jag frågade om de kunde göra en ventiljustering, med en gång var hela verkstaden igång med och undersöka om detta behövd göras och hur man gjorde. Det tog ca 20 min innan jag kunde få en prisuppgift för kontroll av ventilspelet. När de sedan sa att ventilspelet skulle ligga inom 0,025-0,066 mm gick jag där ifrån. Skall inte ventilspelet för en kall motor ligga inom 0,28-0,33 mm, eller?

Kan någon som VET bekräfta om det är det "bästa" att köra med Transmax Z till växellåda och SAF-XJ till bakaxeln.

Mvh. Bjarre
Visa användare
175
Nibban
Åpel kadett -79
vad skulle dom ha för ventil justeringen där??
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Det var omöjlig att säga vad en ventiljustering skulle kosta sa de. Men en kontroll skulle de ha 1050:- för plus packningar (3 st tror jag det var) för 960 :-, dvs. 2010:-. Sen behöver kanske inte packningarna bytas i verkligheten men det kan du nog räkna med att de byter, de tjänar mer pengar så...

Jag tänkte att jag skulle göra en kontroll själv av ventilspelet för att se om det är någon som behöver justeras.

Är det någon som har en bra beskrivning på hur man går tillväga? Jag har aldrig gjort det förrut. Är det bara att mäta med bladmått spelet/glappet mellan kam och ventil när det är som störst? Och så får det inte underskrida 0,28 mm och ej överskrida 0,33 mm? Brukar man vara tvungen att byta packningarna eller brukar de vara ok?

Mvh. Bjarre
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Nibban: I Norrköping på en aukt verkstad på en 3,8-92 kostade det 3600;- (skall justeras regelbundet $$$$$.....)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Här har du en bekrivning för gamla M3/M5 motorerna;
Länk
3 packningar? Ventilkåpspackningen kostar 325:-. Ventilspelskontroll skall göras varje inspektionsservice. Spelet skall vara 0.28-0.33 mm vid kall motor, max 35 graders kylvätsketemp.
Du skall ha XJ-oljan eftesom det är diffspärr på bilen. Varför tror du inte att du fick rätt olja?
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Kane: Jag tror att jag fick rätt olja, MEN jag är inte helt säker och det verkade inte verkstadsgubben heller. De bara sa till honom att hämta bakaxellådsolja men de sa ej till vilken bil (diffbroms eller ej) när han kom tillbaka frågade jag honom vilken olja det var. Han funderade en stund när jag sa till honom att jag MÅSTE ha SAF-XJ så sa han att så KANSKE den heter. Men nu kommer jag slänga alt. lämna tillbaka den oljan jag köpte på BMW. Och åka till Mekonomen där man kan få oljan på orginalflaska, så slipper man fundera om man fått rätt eller ej.

Mvh. Bjarre
Gemini__
Bra att du gjorde denna tråd Bjarre. Nu tog jag mig äntligen tid att beställa lite prylar till BMW:n. =)

Nästa service som skall göras på min bil är en inspection I samt byte av bromsvätska(klocksymbolen är framme). Men nu blir det en lite mer omfattande service.

Byte av olja i:
växellådan(Transmax Z)
slutväxeln(Castrol SAF-XJ)
motorolja(Castrol RS 0W-40)

Vidare blir det nya tändstift, nytt luftfilter, oljefilter, mikrofilter, bränslefilter. Nya bromsklotsar runt om, och sedan passade jag på att beställe en ny insugsbälg.

Ska även lämna in bilen på en kontroll av ventilspel. Och kylarvätskan ska bytas.

Är det något väsentligt jag har glömt nu? Är vattenpumpen känslig, skall man kanske byta den också? Bilen har rullat ca 2300mil sedan den var inne på en inspection II. Har utfört två oljebyten däremellan.

Detta kommer kosta mig totalt drygt 6000kr(priset kan variera beroende på om ventiljustering är nödvändigt el. ej)

Skulle jag lämna in bilen för en inspection I hos BMW skulle notan hamna på 8080kr. Då byter de endast motoroljan +oljefiltret och tändstift. Sedan utför de en kontroll av ventilspelet och byter ventilkåpspackning. Lite spolarvätska ingår också. Plus ett par packningar till =) En karosserikontroll utförs visst också.

Ha´re gött!

Mvh:
Thomas
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Gemini__: Jag har precis bytt vattenpumpen det det rekomenderas att man gör det med 6000-8000 milsintervall. Och den lät faktist lite när man höll den i handen och snurrade, det fanns även lite glapp. Jag hade ej hört någon misslud ifrån den men jag tog det säkra före det osäkra. Sedan så kostade den endast ca. 1500 kr på BMW = En billig försäkring.

Kolla även samtliga kilremmar. På min fanns det sprickor i samtliga remmar.

Jag har nu kommit en bit på min "stor" service, detta har gjorts:

Byte motorolja och oljefilter (Castrol TWS 10W60)
Byte växellådsolja (Castrol Transmax Z)
Byte olja i bakaxeln (Castrol SAF-XJ)
Byre samtliga kilremmar
Byte av vattenpump
Byte av tändstift (Bosch Y6DC)
Ny insugsbälg
Byte av kylarvatten
Kontroll av ventilspel, dock låg några utanför intervallet 0,28-0,33 mm, skall fixas.
Nytt batteri 85 Ah, BMW orginal
Nytt luftfilter
Kontroll av damasker, dämpare, servoolja mm.

Saker som jag ej hunnit med än:

Byte bromsvätska
Byte bränslefilter
Byte av upphängningar till avgassystem, inte roligt om de ger sig!

Är det något jag glömt?

Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Jag kan även nu besvara de flesta av de frågor som jag hade i mitt första inlägg:

1. M5:an är lätt att lufta.

2. Det är 14 mm insex till bakaxeln. Om du bara köper 2 liter underlättar det med en olje sug/pump.

3. Det behövs ingen insexnyckel till växellådan, då pluggarna är vanliga sexkant, 17 mm.

4. Har ej bytt det ännu men det ser lätt ut.

5. Tändstiften är lätta att byta. Bara av med den svatra kopan det står BMW M Power på. Skruva bort tändspolarna. Använd sedan orginal tändstiftsnyckeln, så är det en enkel match.

6. Det är 3 st kilremmar, alla går att byta både ovanifrån eller underifrån. Det enda som behöver monteras bort är fläkten och ev. "hasplasten" under motorn.

Tack alla för svaren!

Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Kane: Det finns faktist 5 st packningar.

1. Den stora som sitter runt ventilkåpan.
2-4. Sitter kring tändstiftens inlopp.
5. Liten packning som sitter på ventilkåpans ovankant.

Dock så behövdes det ej bytas några packningar, de såg ut som nya!

Mvh. Bjarre
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.