|
|
|
|---|---|
|
Har fått skl. torsionsvängningar i min nybyggda motor! Bromsningen gick bra upp till 6000rpm sen när vi skulle forts. upp till 6900rpm så började det spöka med skruvar som skruvade ut sig själva osv. vilket slutade med att svänghjul satt löst även remhjul och vibrationsdämpare har varit löst. Max effekt vid 6400rpm enligt uträkningar så ska den uppnås vid 7000-7500rpm stannar pga av att veven börjar digga "bra vibrationer" med Kikki Danielsson, max vrid vid 6000rpm. Stakar och kolvar är lättbantat ca: 30gr och invägt, veven kompl. med svänghjul och vibrationsdämpare är nollbalanserat. Tips och förslag är välkommet Pelle P du kanske kan luska lite i detta probl. Mvh/Henrik | |
|
Har inte varit här på ett bra tag fick registrera nytt konto för gick jag som Hello Nasty. Har funderat över en sak till: M5 3.6l veven har den annan utformning för att klara av högre varv? Mvh/Henrik |
|
|
Ah. Det är du. Kan tyvärr inte svara på din fråga, men jag är lite nyfiken på vad du har gjort med motorn och hur det har gått i övrigt (borträknat vibrationerna). Du skulle väl få upp motorn i närmare 300-350 sug hk? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Lite till vid 6380rpm och det ska gå att få ut lite till om man bara kan lyckas lösa probl. för tillf. är veven urplockad pga av att den inte är så vacker för tillf. Mvh/Henrik |
|
|
Men vad har du gjort mer med motorn förutom lättning och balansering? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Det är väldigt mycket gjort med motorn: Blocket är toppdeckat Toppen är planad Kanaler är omgjorda bearbetade ventiler Andra fjädrar, retainers mm. Kam 328gr in 12.1mm lyft, 316gr. ut 11.9mm lyft. Frästa ventilutag i kolvar Högre kompförhållande Sep. spjällhus Autronic SMC, direkt fire tändning Har säkert glömt en del saker men det är i stora drag vad som är gjort. Mvh/Henrik |
|
|
Du måste ändra masströghetsmommentet för att flytta varvtalet för egensvängningsfrekvensen till ett varvtal utanför det varvtalsområdet du tänker köra motorn på. På en del 2-taks tvärstycks motorer så ligger den på ca 37rpm där har de löst problemet genom att snabbast möjligast gå förbi det varvtalet. Men det funkar ju inte för dig. Det var nog lättningen eller balanseringn som ställde till det för dig. //Tobbe |
|
|
Vad hände med vevaxeln? blev den sliten vi vibdämparen eller blev den vriden? Bara nyfiken då jag varvar rätt mycket själv ibland. Du skrev att svänghjulet satt löst, hade de åttabultarna släppt? de sitter ju med locktite. /Otto |
|
|
Kan tyvär inte ge dig något exakt svar än då jag ej provat med den senaste konventeringen, har köpt en hub (den som sitter på vevaxeltappen där man fäster vibrationsdämparen och remhjulet i) ifrån Frank Fahey Motorsport i San Diego som är många gånger hårdare än standard hubben och detta ska lösa mina probl. Skulle plockat ihop motorn igår men det får vänta några dagar till, så inom snar framtid så sitter den i bilen. Svänghjulet lossnade pga av oballans. Dom här probl. uppkommer nog inte om motorn inte är rejält vass. Mvh/Henrik |
|
|
Svarade ju inte redigt på din fråga såg jag nu.. Veven gick ner sig på tappen ut genom bröstkåpan, hubben "rör" på sig och käkar sönder vevaxeltappen (svettsar fast sig). Mvh/Henrik |
|
| Hade du låtit kolvarna varit eller lättat dem mer så hade du kanske klarat dig ifrån problemet. Sen hur har du lättat vevstakarna? Det blir ju faktiskt obalans i veven av dem om deras TP är alldeles för olika, för en viss % av stakens massa ingår i de oscillerande massorna...... Att väga kolv och stakar ihop och bara se till att alla stakar+kolv har samma vikt är ju inte ett lyckat försök att balansera grejorna..... | |
|
Kul projekt, hoppas det funkar för dig. Hur är tomgången med den kammen? Jag har byggt en m10 med liknande spec, och har stora problem att få det att lira riktigt. Men jag har webrar på nu, och det är kanske de som bråkar med mig. Mikael |
|
|
Andersson1: vad var det för obalans i svänghjulet? Varför? var det de 8 bultarna som lossnat eller tryckplattan som lossnade? Bumse: Jag har provat en del med webrar på min bil (Länk och kan kanske komma med något tips om det är något uppenbart problem. Beskriv ditt problem och vad du har för bestyckning och gärna vad du gjort med motorn (intressant) /Otto |
|
|
Länk ska det vara och inget annat. /Otto |
|
|
Kolvarna är invägda och stakarna är invägda i stor och lillända så där är det inget fel. Tomgången är väl lite sådär.... visst motorn går utan probl. fån 6-800rpm och uppåt men man bör inte lägga tomgången för lågt på dom. Jag kommer försöka ligga runt 1000rpm. Åker du Weber så borde det inte vara några probl. att få bilen o gå på tomgång, själv kör jag spjällhus med spridare, SMC Autronic, direkt fire tändning. När bulltar lossnar så är det nästan uteslutande oballans i vev, svänghjul (tryckplatta), vibrationsdämpare remhjul. Kolla på www.rejsa.se där kan ni hitta mer info om bilen även om allt inte står där. Mvh/Henrik |
|
|
Är veven balanserad med vikter som motsvarar stake och kolv? Tänkte om vikten på kolv/stake paketet förändrats mycket från original så kanske veven ska justeras också. V8 åkare som ska varva mycket brukar göra så, tror Custom Racing i Örebro gör sånt. /Per |
|
|
Jag vill ha min tomgång 1000-1500rpm men det vill sig inte riktigt. Visserligen blir väl webrar känsligare när man har sämre undertryck än vad insprutning är, men det är nog inte hela problemet. E3-Otto, jag måste ha tomgången 1800rpm, försöker man sänka den så "faller den igenom" och blir ett par hundra rpm. Det är en m10 borrad 90mm med kupolkolvar och hemisfäriska förbränningsrum, 11,6:1 i kompression, schrick 328/316, extraktorgrenrör och weber 45or. Det är liksom inget tryck i motorn, det varvar och låter, men det känns inte som om motorn vill varvas. Har haft hjälp av ett flertal duktiga mekaniker samt haft iväg bilen för bestyckning, Har haft isär webrarna och rengjort dem i t.sprit. Det som återstår är att slänga på ett par helt andra webrar, för att utesluta att det är täppt i dem. Mikael |
|
|
Hur har du löst tändningen på bilen så det inte är något som strular där? Med det konseptet så ska den motorn vara riktigt rapp! Har du kört bilen i bänk eller på landsväg efter lambda när ni ställt in den? Om motorn är seg och inte svarar redigt på gasen så brukar dom gå rätt magert testa o feta på med mer bränsle. Fördelen som jag har med sprutet är att jag bara kan lägga in många täta varvtalsområden ex. 500rpm., 800rpm, 1000rpm osv. låt säga att tomgången ligger på 1000rpm går motorvarvet ner så börjar den läsa på 800rpm där har man höjt upp tändningen så motorn hämtar sig igen. Vikt som jag tagit bort är ca: 30gr på kolv och stake per cylinder så det ska inte vara några probl. Mvh/Henrik |
|
|
Tja tändningen är traditionell med brytare och allt, fördelaren är lite omgjord samt en kraftigare tändspole. Har bara kört på väg och kollat stift. Vi har fetat på rätt rejält och det hjälpte till ett visst, men nu har vi så stora huvudmunstycken att jag tror det är täppt i förgasarna. Förgasarna är i stort sett nya, men har legat sedan 70-talet. så lite vitrost var det i dem, men inte mycket synligt. Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.