AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.824

Lampa "Fel i motorstyrning" började lysa..

to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
...idag!

Hur akut är detta och vad kan det möjligen(troligen) vara?
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Gör ett besök hos en Bmw verkstad, skulle säkert vara något elektroniskt fel tror jag.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Kvaliciferade gissningar(hoppas jag ;))

Lambdasond,luftmängdsmätare är det man närmast kanske tänker på.
Jag vet iaf av en 318i-00 som hade denna lampa lysande(av o till),på den vagnen var det lmm som felade.

Hur akut det är?
Tja,det är väl bäst om du så fort som möjligt kan åtgärda problemet,men troligen så är det inget direkt skadligt på "studs",men om motorn får för mycket bensin så finns väl risken att katalysatorn tar skada,vilken inte är helt gratis att byta.
Ev. så går motorn i nödprogram vilket då skulle innebära mindre risk för "katalysatorbränning"..osvuret är bäst i detta fall.

En fråga>>>Hur går motorn nu?,ojämt,"tappad ork"..eller?

Nu pratar jag om lampan som ser ut som en motor...Kanske inte pratar om samma sak eller att symbolen ser lite olika ut på E46:an?

Tipset blir att åka in på BMW ocjh låta dem göra en DIS uppkoppling,eliminerar säkert några felmöjligheter.

Mvh Janne.
Gul lampa motorsymbol, eller gul lampa EML?
Åk in och läs av felminnet så får du reda på vilken del som framkallat felet.
Bli inte förvånad om felet "försvinner" (lampan släcks) av sig själv, systemet är programmerat till att känna av status under ett antal "körcykler" (start av kall motor, körning och stopp/avkylning är en "cykel"), om inga störningar kommer in släcks lampan.
Hör av dig om resultatet.

FP
Dubbelsändning...

FP
to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Gul symbol som liknar en motor.

Motorn känns som om den går som vanligt, dvs bra.
Tillfällig störning kanske, ingen fara att köra vidare. Förmodligen släcks motorlampan också efter en tid. Men läs av felminnet vid första tillfälle ändå.

FP
to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Det låter ju inte så farligt då:-)
Nu garanterar ju såklart inte jag att det nåt ovesäntligt som tänt lampan. Normalt betyder gula lampor varning, och att man bör köra till verkstad och kolla upp, medan röda betyder stopp direkt osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.