|
|
|
|---|---|
| Sitter här och funderar på att stoppa in NiMh batterier istället för NiCd batterier som ersättning till dom alldeles kassa SI-batterina. Den skillnaden som jag kan hitta är att NiMh inte tål att snabbladdas lika hårt som NiCd. Så frågan jag har är om någon vet hur hårt batterierna laddas? Jag misstänker att det är ganska låga strömmar det laddas med eftersom det sliter mindre på batterierna då men det är inget jag har belägg för. Vet någon alltså vilken strömstyrka det rör sig om när det laddas? Eller har någon t.o.m testat med NiMh? | |
|
Det rör sig om verkligt låg (långsam) laddning. Tyvärr riskerar man andra problem med NiMH i denna applikation, dels är de mera temperaturkänsliga, dels har de högre självurladdning, än NiCd. Jag vill helt klart rekommendera de senare, i annat fall skulle man behöva justera laddströmmen osv, finns egentligen inget att vinna med NiMH i denna applikation. FP |
|
| Det du skriver låter fullkomligt logiskt. Anledningen till att jag funderade på NiMh är att jag har en bunt sådana hemma och inte hinner åka och handla NiCd på dagen eftersom jag jobbar. Men jag får lösa det. | |
| Laddas batterierna oavsett om tändningen är på eller ej? | |
|
Det har varierat genom åren, normalt laddas de alltid. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.