AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
942

Instrumentproblem,vad kan man göra åt saken?

Mberg
Min varvmätare,bränsleförbrukningsmätare funkar inte och tempmätaren verkar visa fel.. Hade isär instrumenthuset och skulle kolla om det sitter något batteri i och det gjorde det eller om det är en (två) kondensator(er). Men den/dom var fastlödade.. Hur gör jag? Vågar man sig på att löda i det?
Battericellerna kan ju se ut som kondensatorer i vissa fall, och de är alltid fastlödade. I samband med bytet skall du noga se över och rengöra kortet, det är oftast inte batteriet i sig som orsakar mätarfelet, utan följdfel, oxidering, sönderärgade kopparbanor osv. Batteriet är backup för minnet i serviceindikatorn.

FP
Mr
48
Mr Z
525dA -08
328i -96
Jag förstår inte riktigt vad som verkar vara felet.... Jag har samma fel på min men vad orsakar detta???

MVH Peter Z
Det kan givetvis vara mer än en orsak men läckage från batterierna orsakar inte sällan skador på kretskortets kopparbanor som ger ovanstående symptom.
När man ändå har kortet på bordet så bör lödningar på vissa ställen ses över, ett minst lika vanligt fel till diverse fel, särskilt periodiska och temperaturkänsliga.

FP
detta hjälpte mig och en bunke andra genom åren

Länk

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Bilar utan checkkontroll och mekanisk vägmätare (518i, 520, diesel före -91) har batterier, och är dessa dåliga brukar de ge upphov till exakt de problem ni skriver.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Mberg
okej, så jag kan alltså börja med att se över lödningar och sådant innan jag försöker mig på att "löda bort" batterierna?
Du bör nog absolut byta batterierna när du ändå har kortet ute, och som sagt rengöra osv. Du ser säkert om de har läckt osv.

FP
Mberg
tack för hjälpen.. men du.. jag kan iofs. svetsa men löda i små kretskort kan väl vara lite lurigare?
Allt är ju relativt, du kan iaf inte använda svetsutrustning av vilket slag det än må vara, så mycket kan jag lova...

FP
Mberg
haha =) nej det fattar jag. Jag äger faktiskt en lödkolv.. Men om jag om jag tar det försiktigt så borde det gå eller?
Jepp det borde gå, fast man måste veta hur man går tillväga vid arbeten på kretskort, ev. risker med ESD (statisk el) osv.
Jag skulle lämna till en elektronikkunnig om jag vore osäker.

FP
Mberg
mm det har du rätt i.. ska se om jag får tag i någon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.