AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.713

Är det bara jag som stör mig på detta ang fälg annonsera på börsen?

Sida 1 av 2
Syftar då på annonserna från Tabergs Motor eller vad de heter. Har inga problem med det de säljer men varför har de så svårt att skriva att det är KOPIOR de säljer och inte original BMW fälgar. Sånt tycker jag ska stå klart och tydligt i annonsen så ingen blir lurad av det.

Så nu har jag gnällt av mig :)

/Johan

Min bil: Länk

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Det står ju på vissa att de är "identiska med originalen" då borde det väl framgå att det int är original. Har även läst på en del annonser "kopior" eller "replica". Så det framgår väl iallafall någorlunda tydligt?
Ja men att det står på vissa räcker inte i mina ögon. Tycker det ska stå på alla. Här är en annons där det inte står nånting och man skulle kunna tro att de är äkta fälgar de säljer. Länk

/Johan

Min bil: Länk

Kan delvis hålla med, men frågan är vad som är original i en del fall. Tror inte BMW tillverkar många fälgar, liksom de inte gör oljefilter, tändstift, bromsskivor, strålkastare eller lyktglas osv. Listan kan säkert göras lång på sånt som oftast benämns originaldel men som likväl tillverkas som OEM-del av andra.
Nu kanske några flikar in att BMW har nån slags extra koll på material osv, kanske det i nåt fall kan vara så men oftast inte. Möjligen har man "köpt" en viss design på t.ex en fälg från BBS, Rondell eller vem det nu kan vara, inget hindrar annars dessa från att ändra nån detalj, ta bort emblem osv i de fall det behövs, och sälja direkt. I 9 fall av 10 blir nog delen betydligt dyrare när den lagerförs och distribueras av t.ex BMW jämfört med direktförsäljning. Min synpunkt iaf.

FP
Bingo! folke vinner en brödrost! Det är helt rätt. Dessutom kan även avslöjas att när ni lämnar in bilen till en BMW-verkstad kommer inte skruvarna från BMW, hur gärna man än önskar att så var fallet.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Skruvarna, eller var det nu månde vara, kommer i alla fall från en av BMW kvalificerad leverantör som tillverkat mot kravspec. från BMW.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Johan99: Ok, jag ger mej...
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Folke: Huvudet på spiken!
-BeeMWe-
Det jag stör mig på är att de lämnar 12 mån garanti på även däcken, så om jag spinner slut på dem på ett år får jag nya kan man tolka det enligt lagen. Tips till er som köpt av dem ;)

Fast det var något annat företag som skrev så i sin annons ej ovan nämnd.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
12 mån garanti gäller väl enbart FÄLGARNA?
Garantier är ett speciellt kapitel, och i princip gäller att återförsäljaren inte är skyldig att lämna garanti alls, men å andra sidan har köparen en rättighet att kunna reklamera varan i två år efter köp. Han skall då bevisa att felet fanns redan vid köpet, dvs ett fabrikationsfel. Man kan givetvis inte reklamera normalt eller onormalt slitage under användning....

FP
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Det jobbigaste med dessa annonser är att de sätts in varje dag...... Lite jobbigt.....

rodge dodge
folke

Man har väl, enligt konsumentköplagen, 14 dgrs ångerrätt (vid obruten ev. förpackning)..?

Sexmånadersregeln, hur är den..?

Och två års reklamationsrätt som påvisar att det är just ett fabrikationsfel..?

OM INGET ANNAT ANGES!!!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Nu minns jag inte precis, men camata tänker du på öppet köp? Det är inte säljaren tvungen att ge, det är endast en överenskommelse mellan kund och säljare. Däremot vill jag mig minnas att det var nåt om 14dagars returrätt, om säljaren t.ex kom hem till dig och sålde varan, minns ej vad det kallades.

Rätta mig om jag har fel? Minnet sviker ofta för mig :)

/Simon
Reglerna för garanti osv är rätt komplexa och har ändrats en del de senaste åren. Här finns en del att läsa eller lyssna på:
Länk

FP
"Enligt konsumentköplagen har du två år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara."

"Efter en ändring i konsumentköplagen den 1 juli 2002 är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt."

Retur-/ångerrätt verkar inte omfattas av KKL, då...

OBS! Ni som köper saker "billigare" genom ett familjeföretag eller liknande; ni omfattas inte av KKL. Då är det bl.a. vanliga KL som gäller.
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
den garanti som gäller på däck är stommen inte gummit:=)

Alpina Power!
Att det inte skulle vara någon kvalitets skillnad på Bmw orginal fälgar och "replika" fälgar tror jag inte en sekund på.

Jag har vid ett flertal tillfällen verkligen förvånats över hur enormt fräscha Bmw orginal fälgar håller sig år efter år.

Replikor ser ofta halvtaskiga ut redan efter något år.

Sen kan jag länka till ett tjog trådar på amerikanska forum där folk kört o böjt sina replika fäglar ordentligt i potthåll osv. Det verkar inte hända orginalfälgar med alls samma frekvens.

Jag instämmer till fullo med Johan, de är FEL att annonsera en replika fälg och använda "BMW" samt Bmws officiella namn på fälgen.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Med ett enkelt musklick kan man välja bort företagsannonser från privatannonser om man retar sig på dom.

///MVH Hasso
Länk
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
wendtan: Hur kan du generalisera och säga att replikor ser halvtaskiga ut redan efter något år? Det finns ju såklart bra o dåliga replikor precis som det finns bra och dåliga fälgar i övrigt. De tillverkas självklart i samma fabriker om andra fälgsortiment, inte BMW:s original, men som andra tillbehörsfälgar. Det vore ju det samma som att säga att alla fälgar som inte är original eller från en av BMW sanktionerad tillverkare vore kass.

Sen är det ju faktiskt så att annonsörernas pengar gör att vi kan få en trevlig stund här på autopower. Vill man inte se annonserna kan man ju enkelt göra som hasso föreslår
Jag klagar inte på att företagen annonserar här på autopower, de är bara trevligt att siten kan få in alternativa inkomstkällor.

Det jag klagar på är att De använder Bmws dyra inarbetade varumärke till sina eftermarknadsprodukter.

Självklart finns det mer eller mindre bra replikor på marknaden.
De brukar ligga runt halva priset mot en orginalfälg, och enligt mina erfarenheter så är kvalitetsskillnaderna påtagliga.

Jag kör själv replikor på vinterhalvåret då jag ser det som ren kapitalförstöring att lägga 4 kkr per fälg för något som ändå får slita hund i vårt vinterklimatet.

Att det sen finns fälgar som överträffar Bmw orignal i kvalitet och finish är jag medveten om, de kostar iregel därefter med.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.