|
|
|
|---|---|
| har ett fel på bmwn. har fult med olja men oljelampan lyser under 2500rpm. efter 2500varv så slocknar den,, checkcontr lyser inte,,,,har pluggat utagen för oljekylaren,,,nån som har nått bra tips,,tack på förhand | |
|
Hej o välkommen! Tja...jag misstänker att din oljepump börjar ha gjort sitt. Oljelampan skall slockna efter ett par-tre sekunder i normala fall. Oljelampan släcks över ett oljetryck på ca 0,5bar,vilket man bör ha för att undvika motorskador. Jag skulle INTE köra med bilen innan du helt säkert vet vad för fel du har... Mvh Janne |
|
|
Hmm...MINST 0,5bars oljetryck ska man ha för undvikande av skador. Kan ju vara annat också,t.ex oljeförlust pga någon läcka på något ställe,vilket du iofs borde ha märkt. Vid tomgång ska oljetrycket ligga på mellan 0,5-2bar vid max varvtal bör det ligga på mellan 4-6bar,dessa värden gäller vid driftsvarmmotor.. Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
... byt givaren ty börjar den becka igen sig litet måste den ha högre tryck för att sluta kontakten och släcka lampan. Lyser det även med en ny givare skulle jag inte köra med motorn förrns felet är lokaliserat. MVH /// Paap R |
|
He,he...billigast och lättaste grejen att börja med är naturligtvis som Paap skriver,kolla givaren,sitter i bakkant på toppen. Den brukar kunna "läcka igenom" lite också vilket kan störa det "verkliga" oljetrycksvärdet skulle jag kunna misstänka. Mvh Janne. |
|
|
Ett grovt sätt att bilda sig en uppfattning om det är lågt oljetryck eller fel på givaren (som är det sannolikaste) är att ta oljepåfyllningslocket och kika ner. Då kan man i bästa fall se två kamnockar och hur oljan sprutar på dom. Om du har mindre än 0,5 bar (=tänd oljetryckslampa) vid 2500 rpm har du säkert "nästa inget" oljetryck vid 1000rpm. Sprutar och skvätter det rejält med olja ändå så har du troligen oljetryck så det räcker och chansen att givaren är defekt ökar. När du tar bort oljepåfyllningslocket kommer motorn inte gå självmant på tomgång så du får gasa för hand så motorn håller tomgångsvarv (ca 1000 rpm). På min 3.0S- och 635-motorer skvätter det på tomgång så mycket att det skvätter ut genom det öppna locket och på ventilkåpan. Inte mycket men ändå irriterande att skita ner där. Per L |
|
|
"...ta bort oljepåfyllningslocket..." skall det stå på rad två ovan! Per L |
|
|
På min 535 lyser inte lampan, men när den står på tomgång så vill den till å knacka på en ventil, när man sen varvar upp den så försvinner knacket. Några teorier?? // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
| kan ha täppt oljerör som duschar kammen,,när bilen står på tomgång så blir oljetrycket lägre och kanske det inte orkar pumpa ut olja där,,eller så kanske du skulle ha gjort en ventiljustering | |
|
Nja... Tror inte att det är ventiljusteringen som är fel. Blir ju lite orolig ändå. Verkar som att det är oljetrycket som spökar i alla fall när det slutar knacka på högre varv. Den är ju servad för ca 30 mil sen, så oljan är i alla fall bra. // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
| om oljan inte blir bytt på ett tag så samlas jäkligt mycket sot och skit i motorn,,sen om man byter olja till en nyare och bättre olja typ syntet så löser oljan upp allt sot och slagg som finns i motorn, som sen täpper till oljekanaler osv,,och i värsta fall så kan ett lager nypa eller skära pgr av dålig smörjning,,men det är i värsta fall, | |
|
Den är ordentligt servad. Känner killen som hade den innan, han är lite av en pedant, så den har gått max 1000 mil mellan oljebytena. // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
DZL_PWR: Kan tänka mig följande orsaker till knack: - för stort ventilspel (mät så du vet så slipper du tro. Du kan också testa minspelet 0,25 för att se om ticket minskar) - slitna vipparmsaxlar och/eller vipparmsbussningar (tag i tex med en polygriptång på vipparmens "rygg" och vicka så kan du ev känna skillnader i glapp mellan olika vipparmar! - lös glidklack på vipparmen (inte troligt på din bil men mycket vanligt på den typen vipparmar som fanns tom ngn gång på 70-talet) - dåligt oljetryck kan det vara men det är inte inte troligt (skit i oljekanal är dock inte ovanligt och det kan ju ge lokalt dåligt pljetryck. Se också min text om skvätta här ovan) - den excentriska brickan du ställer in ventilspelet med kan vara "platt" på ett ställe pga slitage - sliten kamnock kan göra att du mäter ventilspelet fel dvs spelet är större än du tror. - allmänt slitage. Efter 20-30.000 mil får du räkna med att ventilticket ökar. Fast det borde förstås inte bara bli på bara en ventil! Det finns säkert fler orsaker men detta kan räcka just nu! Per L |
|
|
DZL_PWR: Är ventilticket normalt vid kall motor (olja) men högt vid varm olja så skulle jag gissa på slitage mellan vipparm och vipparmsaxel! Per L |
|
|
Ok. Tack ska ni ha. Ska montera lös toppen p.g.a trasig packning, så det är väl lika å renovera toppen när den ändå är lös. Ska kolla det där röret också. 535:an har ju gått en strax över 31k mil, så det kanske är dags för en lite större översyn. Hur som helst, tack ska ni ha för hjälpen!! // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.