|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag skulle vilja säkerställa att min termostat fungerar som den ska. någon gav mig rådet att koka den. men går inte en termostat på trycket? eller har jag helt missförstått något? mvh Johan |
|
Din kompis har rätt. Den skall öppna sig ifall den ligger i nästan kokande vatten (termostaten öppnar vid runt 90 grader beroende på typ). BMW 525i 24v -90 |
|
jepp, nu vet jag det! jag tänkte att jag lika gärna kunde prova. men hur mycket ska den öppna? min öppnade sig kanske 4-5 mm vid kokande vatten. räcker verkligen det för att skapa cirkulation i kylaren? min bil går varm, och pumpen ser ut som ny, så jag vill VÄLDIGT gärna hitta felet.... det finns dock varken olja i vattnet eller vatten i oljan, och motorn trycker inte ur sig kompression i expansionskärlet heller. mvh Johan |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jo då det går. 92 grader ska den öppna på. Nej den går inte på trycket utan tempen i vattnet som den befinner sig i. Dvs inget vatten i termostathuset så öppnar inte termostaten. Där luftfickor till slut alltid hamnar av någon anledning Och glöm inte att sätt på tändningen, och maxtemp och lite granna fläkt och fyll på vatten , så luftas värmepaketet ut innan du öser igång motorn mm. Sedan kan det ta en "timme" innan termostaten öppnar på tomgång. ///MVH Hasso Länk |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
4-5 mm räcker nog inte, skulle byta den förmodligen felaktig, jag får väl gå ut och koka på en för att mäta :) har min originalare ligger nånstans. ///MVH Hasso Länk |
Kollade min gamla, den öppnade inte så mycket mera än 5-6mm så din är nog OK ///MVH Hasso Länk |
tackar för svaren! min kan nog ha öppnat sig 5 mm också, men det känns kanske lite för lite. vetesjutton vad som har pajat egentligen, får hoppas på en luftficka. Hasso, när jag tog bort den övre slangen (från termostaten till överkant på kylaren) så var den helt tom, dvs det fanns inte en enda vattendroppe ända ner i termostaten. kan det stödja din teori om en luftficka? vågar jag verkligen sätta tillbaks den gamla termostaten? Mvh Johan |
| Termostaten till min V8, 540-97, är märkt 105 grader. Är det en sådan termostat du har? Till min finns det även en elkabel vars funktion jag inte är säker på. | |
|
Jag tror att det kan ha varit luft... var enda gång jag har tagit ut en termostat så har det varit kylvätska på båda sidorna av termostaten. jag hade bytt termostat, då den inte kostar speciellt många kronor, och sedan luftat ordentligt. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
nej, min är märkt med BMW och ett nummer, samt ett tillverkningsdatum (11/03). inget gradantal, men jag gissar att det är en 88-graders eftersom den öppnade sig innan vattnet började koka. mvh Johan |
| Ingen V8 såg jag nu men det fattas i alla fall kylvätska av någon anledning. Kanske så enkelt att kylarlocket är kass och släper ut kylvätska. Fyll på mer och lufta noggrant innan det blir tråkigheter. Finns väl på mektipsen. | |
92 grader står det på min -96 termostat, och det ska det vara, det fick koka en stund i kastrullen, skinktermometern passerade 98 grader innan det hände nått, nu har den iofs legat 3 år i garaget :) Det fattades vatten i din bil och då öppnar inte termostaten. Din termostat är nog bytt samtidigt som pumpen kanske. ///MVH Hasso Länk |
|
Lite matnyttigt: Termostater med elanslutning har ett litet värmeelement som gör att man kan styra öppningen från motorstyrningen oberoende av vattentempen, elementet är på runt 12-15W. En öppning på runt 5-6mm runt om ger trots allt en hyfsad area så att vatten kan flöda på rätt bra. Övertrycket i bilarnas kylsystem gör att man kan driva upp tempen till 110-115° eller mera utan kokning, det är därför det kan börja vrålkoka om man öppnar locket och släpper ut trycket på en driftsvarm motor. Av samma anledning kommer en otät anläggning aldrig upp i tryck när kylvätskan blir varm och kokar därför, utan att motorn egentligen går för varm. Det finns en liten öppning i termostaterna som gör att det alltid flödar lite vätska för att termostaten skall känna av temperaturen ordentligt redan innan den öppnat. Någon gång kan detta lilla hål sättas igen och man får då konstiga funktioner på termostaten. Trycket i kylare, motorblock och bilvärmare är alltid samma, endast ena sidan på respektive system stängs av värmeventil resp, termostat. FP |
|
92 grader stod det på termostaten jag hade också, så fort jag öppnade ögonen tillräckligt. så ett tag kändes det ganska bra, men sedan var jag förbi Janne, som har lite erfarenhet av dåliga toppar. han tror att sannolikheten är stor för att bristen på cirkulation beror på spricka i toppen. fan också, inte det jag behövde höra idag. och han har ju rätt i en sak, varifrån kommer luften? mvh Johan |
|
För några år sedan hade jag en Camaro IROC-Z. En varm sommardag när jag cruisade i stan så råkade jag tappa remmen till AC:n som traslade in sig i huvudremmen som driver allt från generator till vattenpump. Plötsligt såg jag att tempmätaren stod på max och laddningslampan lyste! Det var lördag men jag hittade en öppen biltilbehörs butik så jag kunde köpa nya remmar. Nu styrde jag kosan hemmåt men redan efter ett par mil så började bilen koka igen. Remmarna satt kvar så jag lät bilen svalna och plockade bort termostaten och nu funkade kylningen igen. Så termostaten pajade av att bli kokad i en V8! Så var försiktiga när ni kokar era termostater. |
|
|
Hade du inte lite för lite vatten i systemet när du tog ur termostaten? Päronens e39:a hade samma symptom för några år sen, då var det en liten knappt synlig spricka i termostathuset som gjorde att kylsystemet långsamt tappade vätska. Tillslut blev följden överhettning. Termostathuset kostade en hundring eller nåt sånt. |
|
Var luften kommer ifrån ja du, det kan du fundera på. Det finns exempel på att endast efter ett mindre ingrepp, tex lossa en slang nån sekund så att nån halvdeciliter rinner ut, så kan det gå tre månader innan det hamnar i termostathuset och då öppnar inte termostaten som jag sagt tidigare. En lite ynka läcka i tex termostathuset, ersätts ju med luft istället i motorns kylsystem, att det är fullt i expansionkärlet betyder inte att det är fullt i motorns system. 90% av alla kylbekymmer beror på luft i systemet, man kan också överfylla, då trycker systemet ut vattnet och tömmer det till stora delar, när du stänger av motorn varm. Sedan är det stora skillander på vätskans volym när det är kall och varm, så är nivån lite låg nånstans så kan det bildas luftfickor när bilen står över natten innan man får rätt nivå. Sedan är det vissa skeden i uppvärmningsfasen mera känsligt, skulle man råka stänga av motorn precis innan termostaten ska öppna så kan den trycka ur sig lite vattnet på eftervärmens höga tryck genom kylarlockets ventil. Och när det är kallt ute så öppnar sällan termostaten alls under långa perioder, beroende på körningen. En toppackning eller topp spricker ytterst sällan inte utan anledning utan då är grundorsaken i första hand nån annan, rejäl överhettning som orsakats av termostat fel, vattenpumpshaveri mm. eller allmän oaktsamhet. ///MVH Hasso Länk |
|
Vid enstaka luriga fel i packningar eller vid pumpens axeltätning kan det vara tätt vid övertryck men släppa in luft utifrån, som en backventil. Säg att man öppnar och kollar nivån på en varm motor varvid trycket blir +/-0 i systemet. När sedan allt svalnar blir det istället undertryck och luft sugs då in genom läckan, luft som sedan stannar kvar och kan hamna på diverse olyckliga platser. Inlägg som de båda senaste, från gamla stofiler och sent på kvällen kan göra vem som helst mörkrädd. Som komplement till allt elände kan jag kontra med att jag bytat termostat på E39, därefter fyllt på ny vätska och luftat mycket enkelt genom de båda luftskruvarna utan knepiga lutningar eller annat, hela proceduren med luftning gick på 10 min inkl provkörning på motorväg. Jag lyfter ibland på locket både med kall och varm (inte het) motor för koll osv. Det har aldrig lett till några problem med luft eller vandrande tempmätare, jag har aldrig noterat nåt utsläpp av kylvätska heller. FP |
|
Hallå! tänkte bara meddela alla som har bidragit till tråden vad felet var! Det var trroligvis så banalt som luft i systemet, ev. kan termostaten ha öppnat för lite. Nu har jag plockat ihop allt, luftat ordentligt och sakta men säkert börjat lita på bilen igen. jag har tom lyckats köra med släp utan några som helst överhettningstendenser. jätteskönt! enda problemet är att jag inte har hittat någon självklar läcka. termostathuset såg ut som nytt, troligen bytt tillsammans med pumpen för ett år sedan. slangarna till och från motorn satt dock väldigt löst, så det kan tänkas att det har kommit in luft där. så tack för hjälpen allihopa! mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.