|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Hur många bilar kan man importera från ett (EU-land) som privatperson per år ? | |
| Vad jag vet så finns det ingen specifik gräns. Svaret blir tills skattemyndigheten blir intresserad. Jag vet att det diskuterats om 5-6-7-8 bilar per år men jag har inte kunnat hitta något som styrker detta. | |
|
jag hade för mig att det bara var en per kalenderår, men jag kanske är helt fel på det. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Från vägverkets sida: Olika former av införsel av fordon för eget bruk (Begränsas till ett fordon per person och tolvmånadersperiod). // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Men det gäller väl iofs bara om man nu ska registrera in den kan jag tänka mig. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Det finns väl ingen gräns för hur många man får ta in från EUländer som jag förstått det, däremot finns det begränsningar i hur många man får sälja innan det räknas som verksamhet. /Simon |
|
|
Vad jag vet så finns det ingen gräns på specifikt antal bilar som just acey skriver.Men tjänar man på att sälja en importerad bil så ska det också skattas för det...enligt skatteverket... |
|
|
Vad menas med det som står på vägverkets sida om det inte är en begränsing? Denna länken tänker jag på, Länk // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
| varför tror ni så många säljer sin brors/kompis bil på blocket mm,eller ej reggad, | |
| Tsaros: Tar du in en bil för eget bruk så kan du få undantag för vissa regler vilket gör import av t.ex. en bil i USA-utförande enklare. Detta kan du bara göra en gång om året f.ö. finns det ingen begränsning av antalet. Man ska skatta så fort man tjänar pengar på det om det rör sig om en bil eller hundra bilar är oväsentligt. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Om det är hobbyverksamhet får omsättningen vara max 30 000:- per år. Med ens inser man att med en import är den omsättningen uppfylld. Gör du vinst på din försäljning skall det tas upp för beskattning, oavsett omsättning. Viktigast av allt är väl syftet med ditt importerande. Om du har för avsikt att göra dig en hacka så får du inte ta in en enda bil per år utan att ta upp det för beskattning. Dock är det som så att man oftast inte gör vinst på bilaffärer därav SM :s praxis att 5-7 bilar är OK under förutsättning att syftet ej är att ha det som en vinstdrivande verksamhet. Alla former av hobbyverksamheter skall tas upp om omsättning är 30 000:- eller om det görs en vinst. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.