|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag kör en 320 -89:a och har läst en del här på forumet om olika oljor och sett att vissa rekommenderar biltemas helsyntetiska 5w40 olja. Att den skulle vara prisvärd och bra kvalité? Skulle jag kunna byta till denna olja i min maskin? Motorn har gått 15 000 mil men är ganska skitig, vet ej vilken olja som har varit i den innan. Låt mej höra era åsikter! | |
|
Om du redan nu vet/tycker att oljan är väldigt skitig, är det en bra idé att göra ett första "kort" oljebyte (inkl filter)! Dvs. byt olja och filter och kör ca 200 mil, byt sedan oljan och filter igen, så får du ur merparten av smutsen. Därefter kan du använda normala bytesintervall. Biltemas och Rustas helsyntetiska 5W40-olja är prisvärd och bra. Däremot har jag inget förtroende alls för Biltemas oljefilter! Rekommenderar att du köper oljefilter hos BMW och oljan hos Biltema (eller Rusta). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
johan b: tack för tipset! du pratade i någon annan tråd om oljefilm som skulle dämpa ventil-tick? eller har jag fel? finns denna egenskap hos biltemas/rustas olja? varför anser du inte biltemas filter vara ok? tack på förhand! //Johannes |
|
|
Det räcker att titta på hur oljefiltret ser ut, så förstår du! ;o) Om Biltemas olja är bra på att dämpa "oljud" vet jag faktiskt inte. Jag har använt mig av Valvoline synpower i de motorer som varit lite ljudliga och då har de tystnat märkbart. Dock kan en bra olja inte dämpa hur mycket ljud som helst... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Om du nu har missljud i motorn så börja med att kontrollera kamaxeln mht slitage på nockar+kolla ventilspelet. Kan vara en så "enkel" sak till ditt missljud(iaf hyffsat billigt om det är ventilspelet som är felaktigt på vissa ställen). Kamaxelbytet räknas nog inte in som varken speciellt billigt eller enkelt..OM detta skulle vara orsaken till "ticket". Men ok jag förstår om du funderar på lämplig olja som dämpar missljud... Mvh Janne. |
|
|
biltemas oljefilter är inte så bra pga att dem har ej någon backventil i filtret. köp ett bättre filter, typ ett MANN eller liknande, du mister inte många kronor. |
|
|
okey grabbar! tack för tipsen! nu är det så att jag har nyss ställt ventilerna och då lät det inget nämnvärt "oljud" men sen så bytte jag olja till biltemas semisyntetiska 10w40 (innan jag läste här på forumet) :( och nu efter oljebytet tycker jag att det "tickar" mer än det gjorde med gamla oljan? inte speciellt mycket oljud men man vill ju att det ska låta rent. vet ej som sagt vad den gamla oljan var för nå. johan b: vart kan man köpa Valvoline synpower till bra pris? //johannes |
|
|
Micro t ex. Såg att de hade en drive där man fick köpa 5 liter Synpower 5W40, för strax under 400kr. Länk Är du säker på att ventilerna ställdes rätt? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.