AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.743

Köpråd BMW M5 3,8-92

Sida 1 av 2
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Tjena grabbar & tjejer!

Har en 3,8-92 Daytonaviolett på gång.

Är en bekants polare som har den.

Just nu avställd pga av att den inte klarade besiktningen.

För höga avgasvärden.

Kan det vara katten som spökar eller lambdasonden?

Nån som har varit med om för höga avgasvärden och lyckades lokalisera felet?

Vad bör man kolla extra mycket innan man slår till?

Vad brukar vara "slut" vid 20000 mil?

Alla förslag välkomnas!

Mvh Andreas
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
PS. Har sökt och läst alla köpråd DS

Mvh
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Vad jag har hört så är det oftast Lamdasonderna som spökar...
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
det kan vara flera saker som gör att den får dåliga värden.. kattar, lambda. Med M5:an är det svårt att få bra värden om den inte är tillräckligt varm så innan den testas skall den köras riktigt genomvarm och riktigt hårt för att få "rätt värden".

Det du bör kolla extra mycket är ju historik, skick mm för att få en uppfattning hur bilen skötts. En M5:a kan bli riktigt dyr att renovera om den skötts illa. Men i slutändan så är det ju som vanligt med beg bilköp, det är ett lotteri.. Lycka till med bilen om det blir affär!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
M5-Power:

Är den nedlackerad i Daytonaviolett metallic och har M-aerodynamikspeglarna (möjligtvis kopior)?

Ja, det stämmer som hall112 säger att man måste verkligen köra de så de är rejält varma, annars kan värderna bli lite höga. Hur mycket låg HC på, vet du det? Jag hade 98 grader i oljetemperatur när jag kom in i besiktningshallen och då gick det fint. Har varit med förut när värderna har blivit tossiga, pga för dålig temperatur.

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag har en fråga: Om man ändå har höga avgasvärden vid hög oljetemperatur, kan det verkligen vara lamdasonden som spökar då? Katalysatorerna kan ju vara helt slut, men om det inte skulle vara så. Hur blir lambasonden så dålig med tiden?

Någon som vet?

//Schnitzer

På din sista fråga, om bilen har fått rätt service ska INGET vara slut vid 20.000mil.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Schnitzer: Nej den är det ej ;) Denna finns ej ute på annons. Kattar har farsan 2 stycken liggandes om det skulle vara det.

Lambdasonden brukar väl bli dålig pga av värmen? Kablarna/ Nån Kabel går av helt enkelt. Hade det problemet på min 525:a för ett par år sedan.

Förövrigt om service osv vet jag ej ännu. Har inte ens hunnit se bilen ännu. Väntar på mail och lite uppgifter innan jag kollar den. Vill helst att snön ska försvinna innan provkörning osv med. Funderar på att ta den till lokal BMW verkstaden och kolla den lite det kan vara en bra idé.

Saken är att han som har den nu inte använder den. Han har precis köpt hus och vill bli av med bilen billigt. Så är det ett bra pris så slår jag till och fräschar upp den.

Diggar verkligen färgen Daytonaviolett och med vitt skinn har jag för mej att det var.

Mvh
Angående din 20000mils-fråga... Min har gått drygt 18000, och i princip alla delar i framvagnen verkar vara de som sattes dit på fabriken, och nu efter 18000 mil så är precis varenda led och bussning, samt stötdämpare totalslut. Kostnad ca 20000... (exkl arbete)
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
M5-Power: Bilen har nog då precis samma inredning som jag har:

Länk

Likaså utsidan.

Ok, om det skulle vara så att någon kabel har gått av ang. lamdasond. Hur mycket kostar sånt till E34 M5?

//Schnitzer

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ny lambdasond kostar 1650:- på BMW. Bytte min i höstas.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Kane: Är den lätt att byta själv?

//Schnitzer

M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Schnitzer: Japp så ser den ut. :)

Ja det ska inte vara några problem att byta Lambda själv. Var lätt på 525:an men den satt relativt hårt kommer jag ihåg.

Mvh
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
M5-Power: Jag tycker att det är bland de snyggare inredningar på E34 M5. Får du den till ett bra pris så slå till innan någon annan gör det. Alltid roligt att ha något att greja med om kvällarna.

//Schnitzer

M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Schnitzer: Du har mail! :)
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
M5-Power: Ursäkta dröjsmålet, men nu har jag svarat!

//Schnitzer

Visa användare
175
Nibban
Åpel kadett -79
min hade höga avgasvärden, fick byta på lambda och kat. blev hur bra som hellst!

Lycka till med köpet!

kan kanske starta klubb då?
Daytona med vitt skinn mmm.....ljuvligt!
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Nibban: Självklart ska vi göra det ;)

Vad kostade din katalysator förresten?

Mvh
Visa användare
175
Nibban
Åpel kadett -79
fick tag på beg på en skrot, typ 7000:- tror jag de va.
Dyrt va de iaf.
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
M5-power!!!häll i miljöbensin 5liter i tanken kostar ca 120kr på mekonomen!o serva bilen med ny olja 0 nya tändstift! o kör bilen varm! innan du besiktar!! det funkar alltid för mig!hehehe MVH
Darmur
Min M5 Touring hade mkt höga avgasvärden, trots att bilprovningen gav mig en chans att varmköra ordentligt. Visade sig vara lambdasonden. Före bytet spydde bilen formligen ut avgaser, som dessutom luktade "oförbränt" dvs mycket rök med skarp lukt. Efter bytet försvann detta helt OCH bilen drar ca 0,2 liter MINDRE per mil! Dessutom går bilen mycket vassare. Gissa om det var värt att byta;).
Har Du samma symptom med avgaserna är det mkt troligt lambdasonden som är kass.

I övrigt behöver Du kolla om stötdämparna läcker - kan annars bli mycket dyrt. Kollade pris på BMW för att byta framdämparna: 19.400:- för två dämpare...
Har också bytt caster-stagen - BMW i Skellefteåmenar att de håller ca 16.000 mil, sedan börjar bussningarna ge med sig rejält - lika bra att byta hela staget med bussningar.

Lycka till med bilköpet - det är en helt underbar bil, dock dyr att äga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.