|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! Snart skall V12:an in och visas upp för Jesperados kompisar. Den står nu avställd med s.k. garageförsäkring. En polis på trafikavd påstår att jag utan övriga åtgärder får köra ToR till närmaste SBP för besiktningen och sedan åka hem utan att ens stanna vid korvmojjen för en styrkande hot dog på vägen hem?? Trodde att jag skulle behöva "ställa på den" och försäkra o s v. Han sade att det gäller .. närmaste .. numera. Förr kunde man bo i Uppsala och boka tid i Arvidsjaur och åka på semresa under liknande premisser ... med avställd bil och garageförsäkring. Bucklade man till sig själv eller ngn annan på torget i Umeå så gällde försäkringen ändå. Ngn som säkert vet. MVH /// Paap R |
|
Länk /Masten Z-träff 1 maj Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Man besiktar bilen när man ställer på den igen, man har 21 dagar på sig att besiktiga den efter påställning innan den får körförbud pga utebliven bes. och om man beställer tid i GOD tid före inom 21 dagarsperioden så lär det inte vara några problem , att framföra en bil utan gällande trafikförsäkring är aldrig rekomendabelt. Om nu inte dessa regler har ändrats sedan jag körde sommarbil. ///MVH Hasso Länk |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Detta är gällande enligt vägverket oavsett vad en polis säger- Att köra ett avställt fordon Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag, vilket är när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter. Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras. ///MVH Hasso Länk |
|
Man kan göra som jag skriver i andra tråden. Det går också bra att med avställt fordon köra raka vägen ToR till bilprovningen, under förutsättning att man har teckanat en trafikförsäkring. Ring ditt försäkringsbolag och säg att du vill teckna trafikförsäkrinng för en dag, så är det grönt. Se Länk -- Att köra ett avställt fordon Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag, vilket är när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter. Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras. -- Andra trådar: Länk Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
.. tackar för att ni "ordnade upp besticken" för mig. Avställt men trafikförsäkrat gäller. Helt rätt. Sannolikt menade polisen just så som ni sagt. Och även närmaste SBP gäller. Man sparar således månadsskatten vilken tas ut månadsvis medan trfikförsäkringen tas ut per dag. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... senaste info: Med en avställd bil men med garageförsäkring får man köra ToR till närmaste SBP. Allt enligt Linda mfl på Folksam OK- förs. Enligt nämnda kontakt kan en avställd bil inte försäkras till annat än garageförsäkring. MVH /// Paap R |
|
Men varför inte ställa på bilen med helförsäkringen för att slippa oroa sig?????!???. Det tar 30 sek på webben och försäkringen ändras automatiskt. Händer det något och Du krockar där det anses som att båda är vållande (försäkringsbolagens favorit) lär Du inte få en spänn för Dina skador, eller för den delen om Du kvaddar helt av Dig själv... Vad kostar skatten för en månad på en bensinare?? 150 spänn?! /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
Finns det överhuvudtaget nån vettig anledning att krångla och besiktiga en avställd bil ?? Det gör man före eller efter avställning normalt. Körförbudet upphävs automatiskt vid påställningen i 21 dagar så man har gott om tid på sig att besiktiga bilen om man varit förutseende.Dessutom så får man ju tid att kolla av allt så det fungerar så man slipper ombesikting mitt i avställningsperioden. ///MVH Hasso Länk |
| Om du ska besiktiga en avställd bil kan du få ett "bevis om avtalad tid" från Svensk Bilprovning. Det är rekommenderat att du har detta med dig om du kör din avställda bil till besiktningen... om nu sheriffen skulle stå mitt i gatan framför dig på vägen. | |
Paap Reeder |
... nix .... trafikförsäkringen höjer sig automatiskt från garage till trafik om jag skulle krocka. Jag kommer ändå inte att teckna annat än halvförs på e32:an. Lönar sig inte. Jag kommer inte att ta den i trafik förrän kanske tidigast till april. Denna möjlighet har "konstruerats" av vv just för sådana fall som jag. Skatten .... 2750:12 = blir ? .... det blir en jäkligt dyr dag att ha den påställd. ... man får köra mycket med öppna spjäll för att HINNA njuta riktigt under dagen. Hasso ... jag har inte varit förutseende ... tyvärr. Skall bättra mig till nästa år. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
traum! .."bevis .." o s v nämnde inte rikspolisens trafikavdelning inågot om. Antagligen kan dom direkt logga från bilen om min tid. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
.. nej .. enligt Bilprovningen skriver inte de ut några sådan "bevis.. o s v.". I länsmans bil kan de få fram tiden bokade tiden direkt i datorn. ... pinsamt om man åker på "fel" tid ..... kan bli jäkligt dyrt .. och då krocka på vägen hem ... nej usch. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... kommer nog nu att göra som Hasso menar... ställer på den redan idag ... för det kliar i fingrarna ... och gasartån... MVH /// Paap R |
| Bevis om avtalad tid läste jag om på Vägverkets hemsida.. Men det är väl iofs inte första gången som olika myndigheter har olika syn på samma sak =) | |
|
traum: Bevis om avtalad tid använder man främst när det gäller registreringsbesiktningar, anledningen är att fordonet då saknar ett registeringsnummer att boka tiden på. En bokad til för kontrollbesiktning ligger i bokningssystemet och kan lätt kontrolleras utan något intyg... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ingenstans i lagtexten står att det skall vara en bokad tid för att få köra till besiktning med ett avställt fordon. Rimligtvis är en obokad efterkontroll även det en besiktning? Inte heller på vv.se nämns att det skall vara en bokad besiktning. Endast ordet besiktning nämns. Utdrag från vv.se "Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag, vilket är när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter. Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras." Därmed borde man kunna slippa böter om man är på väg till en obokad efterkontroll? (med trafikförsäkrat avställt fordon) Vem ligger bevisbördan på ang. vart man egentligen är på väg? Om det är vägen mellan hemmet och besiktningen som man kör på så är det väl rimligt att man är på väg till bilprovningen. Om det är en väg åt ett helt annat håll så är det väl rimligt att man inte är på väg till Bilprovningen. Nån som vet hur polisen ser på obokade efterkontroller? |
|
|
Bimmer8: Mycket riktigt finns det inget krav på att man ska ha en bokad tid för besiktningen som ska utföras. Hur man löser frågan med bevisbördan om någon t.ex. hävdar att man är på väg till Bilprovningen för en obokad efterkontroll eller drive-in vet jag inte. Polisen gör sin bedömning på plats, sedan blir det väl upp till en domstol att avgöra det om beslutet överklagas... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
... när jag undersökte detta för nått år sedan berättade polisen för mig att denna skärpning kommit till för att "vissa element i ett i övrigt fungerande sammhälle" alltid var på väg till ngn bilprovning med sin nerknarkade bus244:a. Polisen kunde inget göra. Nu är det annorlunda. Efterkontrollen är dock knepigare för länsman men man måste i a f först ha varit på en besiktning för att få en efterkontroll gjord och dessa "element" har sällan ens kommit till skott till en ordinarie besiktning så det är i regel rökt för dom. ... det blir den vanliga lappen: olovlig körning+obesiktat fordon+oskattat fordon + o s v . En eloge får dom dock: fordonet är ej stulet. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.